خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو گفت: بدهی‌های انباشته وزارت نیرو متوقف‌کننده توسعه آب و برق نیست و دولت در لایحه خروج از رکود، راهکارهایی برای پرداخت این بدهی‌ها اندیشیده است.

حمید چیت‌چیان در حاشیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم مساله بدهی‌های انباشته وزارت نیرو مورد توجه دولت قرار گرفت و در شروع کار دولت فقط در بخش برق بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که به دلیل وضعیت تعرفه‌های برق، این بدهی تاکنون کمی افزایش هم داشته است.

وی افزود: در لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود، این مساله مورد توجه قرار گرفته و دولت راهکارهایی برای پرداخت این بدهی‌ها اندیشیده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: قانون‌گذار نیز در قانون برنامه پنجم و اصل ۴۴ قانون اساسی بنگاه‌های اقتصادی را ملزم کرده تا قیمت تمام‌شده محصولاتشان را متناسب و عادلانه کنند و اگر در جاهایی نیاز بود دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت موجود را به آنها بپردازد اما متاسفانه در سال ۸۹ با اجرای قانون هدفمندی و در سال‌های بعد از آن، این اصل قانونی رعایت نشد.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه‌های ما را اضافه نمی‌کند بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از انرژی‌های پاک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صرفه‌جویی ملی حاصل شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز دیگر همه مردم می‌دانند که با خشکسالی‌های طولانی در تمام کشور مواجهیم، گفت: وزارت نیرو اقدامات زیادی در احداث و تکمیل شبکه‌های آبرسانی انجام داده اما مکمل تمامی این اقدامات، صرفه‌جویی توسط مردم است به‌طوری که با صرفه‌جویی ۲۰ درصدی از سوی مردم می‌توانیم از بحران آبی عبور کنیم.

وی افزود: سرانه مصرف آب هر ایرانی در یک شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر است در حالی که در کشوری پیشرفته مثل آلمان این عدد ۱۵۹ لیتر است.

چیت‌چیان با بیان اینکه الگوی مصرفی مردم ما به گونه‌ای است که آب هدر می‌رود، گفت: بسیاری از مردم به فراخوان صرفه‌جویی ۲۰ درصدی پاسخ مناسب داده‌اند اما متاسفانه برخی از مردم که مصرف بالایی هم در آب دارند، هنوز نسبت به کاهش مصرف بی‌توجهند که ما ناچاریم با تصویب دولت، جریمه‌های نقدی زیادی را برای این قشر داشته باشیم.

وی ادامه داد: تنها یک روز آب پرمصرف‌ها قطع شد، چون ما نمی‌خواهیم برای مردم ایجاد مشکل کنیم فقط می‌خواستیم هشداری برای پرمصرف‌ها باشد اما قطعا باید مقرراتی داشته باشیم که به صورت دائم از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه تبادل نظر خوبی با وزارت کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گرفته، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات مرتبط با تغییر روش‌های آبیاری را افزایش داده و قرار است در استان‌های کم‌آب، از کشت‌های پرآب جلوگیری شود مثلا در اصفهان دیگر شالیکاری و برنج‌کاری نخواهیم داشت.

تلفات برق باید به زیر 10 درصد برسد

معاون وزیر نیرو در امور برق نیز در حاشیه این همایش گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تلاش داریم در سال‌های آینده تلفات برق را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

هوشنگ فلاحتیان افزود: یکی از اهداف وزارت نیرو افزایش بهره‌وری انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: در کنار کاهش تلفات انرژی تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است که در سه سال آینده ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: در نیروگاه سیکل ترکیبی با تبدیل آب به بخار توربین‌ها راه‌اندازی می‌شوند که این اقدام بدون استفاده از سوخت صورت می‌گیرد.

فلاحتیان گفت: با این اقدام هشت هزار مگاوات نیروگاه بدون استفاده از سوخت به بهره‌برداری می‌رسد که سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد که می‌توانیم مقدار قابل‌توجهی سوخت را نیز صادر کنیم. وی افزود: در سال جاری ۱۰ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی کلنگ زنی شده است که هشت هزار مگاوات آن از طریق بخش بخار و نیروگاه سیکل ترکیبی است و ۹۵۰ مگاوات از طریق نیروگاه تجدیدپذیر است. وی افزود: همچنین ده‌ها نیروگاه در مقیاس کوچک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال شکل‌‌گیری است که از نیمه دوم سال جاری به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق اضافه کرد: انتظار داریم در افق ۱۴۰۴ وضعیت تولید برق کشور پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و الگوی مصرف مورد توجه قرار گیرد و شدت مصرف انرژی نیز نسبت به گذشته کاهش یابد.