یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم نوسانات ملایم بورس
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد ملایم 41 واحدی (معادل 06/0 درصدی) مواجه شد. مطابق پیش‌بینی‌ها، با توجه به ثبات وضعیت اقتصادی، روند کم نوسان شاخص کل ادامه یافت. در این شرایط، آمار ارائه شده از سوی حسن قالیباف، مدیر‌عامل شرکت بورس، نشان می‌دهد برخلاف انتظار، تعداد کدهای معاملاتی در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 افزایش بیشتری یافته است. این در حالی است که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از تغییر مالکیت سهام به نفع سهامداران حقوقی دارد. این دو نکته نشان می‌دهد گرچه سهامداران حقیقی، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده‌اند، اما فعالیت‌ها در بورس افزایش یافته است که افزایش تعداد دفعات معاملات روزانه گواهی بر این ادعا است. این امر نشان می‌دهد در صورتی که خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار سهام تقویت شود، این بازار آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌ها را دارد.




بازار ارز

رفت و آمدهای سریع دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا افزایش 10 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3130 تومان معامله شد. به این ترتیب، بار دیگر بازدهی خود از ابتدای سال را به 8/3 درصد افزایش داد. عدم تغییر جدی در روند مذاکرات هسته‌ای و ثبات نسبی سیاست‌های اقتصادی دولت، از جمله عواملی است که باعث قفل شدن قیمت دلار در محدوده فعلی شده است. بر این اساس، کف 3100 تومانی همچنان بسیار قدرتمند عمل می‌کند و اجازه افت دلار به پایین‌تر از این سطح را نمی‌دهد. روند معاملات در این بازار نشان از تعادل کامل دارد و طرف عرضه و تقاضا کاملا متوازن است. در این شرایط، افزایش تدریجی ارز مبادله‌ای (روز گذشته حدود 2659 تومان بود) منجر شده است که نسبت به یکی، دو هفته اخیر، فاصله دلار از کف 3100 تومانی اندکی بیشتر شود.



بازار سکه

تقویت عوامل افزاینده در بازار سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی مواجه و به قیمت 945 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان خود را از ابتدای سال به 8/0 درصد کاهش داد. این در حالی بود که هم دلار و هم طلای جهانی افزایش نسبی را تجربه کرده بودند. درخصوص دلار، نمی‌توان انتظار داشت که رشد یا افت‌های شدیدی را شاهد باشیم و از این منظر تغییرات سکه نیز اندک خواهد بود. از سوی دیگر، طلای جهانی نیز گرچه رشد 10 دلاری را تجربه کرده بود، اما به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط موجود بتواند از محدوده‌های فعلی خارج شود؛ در نتیجه، از این منظر نیز نمی‌توان انتظار تغییرات شدید در قیمت سکه مشاهده کرد. بر این اساس، حرکت سکه در محدوده‌های کنونی محتمل ترین سناریوی پیش‌رو است.



بازار طلای جهانی

جدال عوامل کاهنده و افزاینده قیمت اونس
روز گذشته، طلای جهانی رشد نسبی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1287 دلار معامله می‌شد. تشدید درگیری‌های منطقه‌ای مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا محسوب می‌شود. در این میان می‌توان به عبور نیروهای روسی از مرزهای اوکراین اشاره کرد که نگرانی افراد را افزایش داد. همچنین، لیبی درخواست کمک‌های بین‌المللی جهت مقابله با آشوبگران را داده است. در این شرایط، افت قیمت طلا به محدوده 1280-1270 دلاری منجر شد تا تقاضای فیزیکی این فلز زرد نیز افزایش یابد که رشد قیمتی را تقویت می‌کند. با این حال، رشد شاخص دلار آمریکا و رکوردهای بی سابقه بازارهای سهام آمریکا به‌عنوان بازارهای رقیب طلا با این روند رو به رشد مقابله می‌کنند. بنابراین، تقابل عوامل ژئوپلیتیک و آمار اقتصادی مهم نظیر تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در پایان هفته می‌تواند تعیین‌کننده مسیر آینده طلا باشد.




بازار اوراق مسکن

«تسه» آماده تغییر مسیر؟
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 90 هزار و 500 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 4/43 درصد کاهش یافت. این سومین روز متوالی است که اوراق مزبور با افت قیمت مواجه شدند و صف‌های خرید و قیمت آخرین معاملات نشان می‌دهد که احتمال بازگشت آنها به مسیر صعودی، افزایش یافته است. با توجه به آمار ارائه شده توسط کارشناسان، همچنان عدم توازن در سمت عرضه و تقاضا وجود دارد؛ به‌طوری که مازاد تقاضا اجازه افت قیمت بیشتر را به این اوراق نمی‌دهد. در این شرایط، گرچه افزایش قیمت‌ها باعث شده تا نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن به حدود 22 درصد برسد، اما متقاضیان همچنان این نوع تسهیلات را مناسب ارزیابی می‌کنند. بنابراین، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها بیشتر شده است.




بازار نفت

آرامش در بازار نفت
طی معاملات روز گذشته، نفت خام آمریکا تغییرات جدی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 5/93 دلار بر هر بشکه معامله شد. مدتی بود عوامل ژئوپلیتیک اثرگذاری خود بر بازار نفت را از دست داده بود، اما تشدید درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه در مرزهای دو کشور منجر شده است بار دیگر عوامل این‌چنینی در مرکز توجه قرار گیرند. به این ترتیب، روسای جمهور روسیه و اوکراین قرار است با یکدیگر در بلاروس مذاکره کنند و معامله‌گران بازار نفت در انتظار نتیجه این مذاکرات هستند. از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ کاهش میزان ذخایر نفت و گازوئیل آمریکا طی هفته گذشته را ارزیابی کرده‌اند؛ این در حالی است که هنوز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) منتشر نشده است. بنابراین، در صورتی که تخمین‌های بلومبرگ محقق شود، می‌توان انتظار افزایش نسبی قیمت نفت را داشت.