گروه تاریخ و اقتصاد: چهارم شهریور سال ۱۳۳۲ فضل‌الله زاهدی، نخست وزیر دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که ۴۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. دکتر مصدق قبلا درخواست ۱۰ میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود! «یرواند آبراهامیان» در رساله‌ای که همزمان با چهل و هشتمین سالگرد رویداد ۲۸ مرداد نگاشته و در سال ۲۰۰۱ در نشریه دو زبانه ایران تایمز چاپ واشنگتن انتشار یافته جملاتی از آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نقل کرده و همچنین نوشته است که اسناد سیا (C. I. A) درباره کودتای ۲۸مرداد، تغییر نظام حکومتی ایران، مرگ بسیاری از گردانندگان آن براندازی (۲۸مرداد)، پایان جنگ سرد و... هنوز غیر قابل دسترس است و برای مورخان عبوردادن شتر از سوراخ سوزن آسان‌تر از دسترسی به اسناد «سیا» درباره رویداد آگوست ۱۹۵۳ تهران است و هرچه که تا کنون انتشار یافته ناقص و فقط اشاره و یا دست دوم بوده است.

به نوشته وی، آیزنهاور در این زمینه گفته بود که در سال ۱۹۵۳ به ما (از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی) توصیه شده بود که با دکتر مصدق کنار آییم ولی حمایت کمونیست‌های ایران (حزب توده) از دکتر مصدق و تظاهرات سه روزه به پشتیبانی از او در تهران، وی را در نظر ما چیز دیگری جلوه‌گر ساخت و بیم از استیلای کمونیسم بر ایران و بسط نفوذ دولت مسکو وجود ما را به لرزه در آورد.

آبراهامیان نوشته بود: در آمریکا طبق یک ضابطه، سازمان‌های دولتی موظفند که اسناد را پس از گذشت ۲۵ سال بدون هیچ تشریفاتی از طبقه بندی خارج و در اختیار محققان متقاضی قرار دهند که «سیا» درباره اسناد مربوط به کودتای ۲۸ مرداد، نخست بهانه آورد که بودجه کافی برای تهیه فهرست این اسناد حجیم را ندارد و چند سال بعد ناگهان اعلام کرد که اسناد مربوط در دهه ۱۹۶۰ ناخودآگاه از میان رفته و امکان علنی کردن آنها وجود ندارد.آبراهامیان معتقد است که اسناد دست اول را تلگراف‌ها و مکاتبات مبادله شده میان واشنگتن، لندن، تهران و مرکز عملیات اینتلیجنس سرویس انگلستان در نیکوزیا به دست می دهد که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند.