حدیث موسوی: با آنکه فضای عمومی حاکم بر بازار فولاد به دلیل رکود نسبتا عمیق مبادلات طی هفته‌های اخیر متمایل به کاهش قیمت‌هاست، اما در خلال دو روز گذشته قیمت انواع فولاد با نوسانات مختلفی اعم از کاهش، افزایش یا ثبات روبه‌رو بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی دو روز گذشته در حالی که بهای برخی فولادهای ساختمانی نظیر تیرآهن با افزایش روبه‌رو شد اما میانگین قیمت میلگرد نوردکاران بخش خصوصی در سایزهای ۱۴ تا ۲۵ کماکان روی همان عدد ۱۸۵۰ تومان در هر کیلو یا رقم‌های پایین‌تر ایستاد و شمش وارداتی نیز یک روز با رشد و روز دیگر با کاهش قیمت همراه شد. البته روز گذشته در ساعات ابتدایی معاملات کاهش نرخ شمش وارداتی موجب ایجاد یک رقابت پنهان میان برخی نوردکاران خصوصی برای کاهش قیمت و فروش محصول شد که در ادامه روز این روند کاهشی اصلاح شده و با ثبات قیمت جایگزین شد. روز دوشنبه در بورس کالا نیز مجتمع تولیدی فولاد سپید فراب کویر در دو معامله سلف و نقد دو سبد میلگرد مخلوط را با کاهش نرخ پایه فروخت. روز سه‌شنبه هم فولاد آذربایجان نقدی سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۴ تا ۲۵ را به قیمت ۱۷۰۰ تومان به تابلوی عرضه آورد که از ۱۱۰۰ تن حجم ارائه شده، ۴۴۰ تن آن خریداری شد.

به گفته مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها هم‌اکنون عمق رکود در بازار فولاد به حدی است که یکسری از نوردکاران دیگر ریسک خرید شمش برای تولید مقاطع و سپس عرضه و فروش محصول نهایی را در بازار ضعیف فعلی به جان نمی‌خرند، بلکه سعی می‌کنند به‌صورت کارمزدی سفارش محصول گرفته و سپس با اطمینان از فروش کالا، اقدام به تولید کنند. به گفته این کارگزار در حالی که سال گذشته کارمزد پرداختی برای تولید هر کیلو فولاد حدود ۱۵۰ تومان بود، این رقم در سال جاری به دلیل شدت یافتن رکود و کاهش سفارشات خرید به ۷۰ تا ۸۰ تومان در هر کیلو تنزل کرده است.

با توجه به اینکه هر ساله رونق بازار محصولاتی نظیر فولاد و سیمان تا حدود زیادی در گرو تزریق بودجه‌های عمرانی است، هم‌اکنون فعالان هر دو بخش از ضعف تقاضای داخلی به دلیل رکود پروژه‌های عمرانی گله‌مند هستند. این روزها رکود تقاضا و تلاش برای جبران هزینه‌های تولید موجب شده تا تولیدکنندگان هر دو بخش محصولات خود را با ارائه تخفیفات بالایی به متقاضیان عرضه کنند که همین امر مشکلاتی را برای سایر تولیدکنندگانی که کاهش قیمت برای آنها به دلیل هزینه‌های تمام شده تولید امکان‌پذیر نیست، به وجود آورده است. روز گذشته مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه رکود کماکان در فضای اقتصادی کشور وجود دارد، گفت: رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۸/۶درصد بود ولی هم‌اکنون آمار بانک مرکزی برای سال قبل انتشار پیدا کرده و نشان می‌دهد با وجود رشد منفی در سال قبل شیب کاهش تولید ناخالص داخلی کم شده است. مسعود نیلی ادامه داد: مادامی که رشد منفی است یعنی تولید ناخالص داخلی کم می‌شود اما نسبت به قبل، از این شیب کاسته شده که به تدریج از شرایط رکود خارج می‌شویم. به این ترتیب با تایید این عضو اقتصادی دولت بر تداوم رکود اقتصادی کشور حتی در شرایط کاهش شتاب آن نیز نمی‌توان تا پایان سال انتظار تحرک خاصی را در بازار فولاد داشت.