گروه بازرگانی: وزیر توسعه و رشد اقتصاد تاجیکستان با استقبال از هیات تجاری - صنعتی اتاق ایران آمادگی خود را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با بازرگانان ایرانی اعلام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، «غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: نباید اساس همکاری ما فقط مبادله کالا باشد بلکه برای پایداری روابط سیاسی باید تا اجرای پروژه‌ها همکاری داشته باشیم. شما در زمینه معدن، کشاورزی، عمران و منابع آب امتیازات خوبی برای همکاری دارید. جمعی از فعالان اقتصادی که در این هیات حضور دارند آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف اعلام کرده اند. شافعی اظهار امیدواری کرد: امید است دو ملت با وجود اشتراکات زیاد، برنامه‌های جدیدی را در زمینه اقتصادی فراهم کنند. وزیر توسعه و رشد اقتصاد تاجیکستان نیز از اینکه ایران این کشور را به عنوان یکی از شرکای خود قرار داده تشکر کرد. بر اساس اظهارات وی در تاجیکستان سرمایه‌گذارانی وجود دارند که پروژه‌های زیاد و مناسبی اجرا کرده‌اند.

شریف رحیم‌زاده، وزیر توسعه و رشد اقتصاد تاجیکستان، عنوان کرد: باید چند پروژه بزرگ تعریف و اتاق یا کمیسیون مشترک را در این خصوص فعال کنیم. وی توضیح داد: پروژه‌های بزرگی را با چین تعریف کرده‌ایم ولی علاقه‌مندیم با برادران ایرانی بیشتر از گذشته رابطه تجاری داشته باشیم و وارد همکاری در زمینه‌های مرغداری، دامداری، معدن و گیاهان دارویی شویم.

رحیم زاده یادآور شد: تاجیکستان عضو سازمان‌های بین‌المللی است. شورایی وجود دارد که مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری را بررسی و نسبت به رفع مشکلات اقدام می‌کند و برای سرمایه‌گذاران تعرفه‌هایی از جمله تعرفه‌های گمرکی قائل می‌شویم. به هر حال اگر مشکلی در امر سرمایه‌گذاری و قراردادهای ایرانی قرار دارد باید برطرف شود.

در بخش دیگری بهروز نعمتی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ایران سومین تولیدکننده سیمان در دنیا است و کشور شما برای ساخت و ساز به این ماده نیاز دارد. می‌توانیم با همکاری در معادن برای شما ارزش افزوده ایجاد کنیم. ما بزرگ‌ترین کشور سدساز در دنیا هستیم و می‌توانیم اراضی مختلفی را در کشور شما تحت پوشش کشاورزی درآوریم.