گروه بورس- زهرا رحیمی: افت و خیز‌های بازار با میل به کاهش بیشتر شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت و در نهایت مانند هفته‌های اخیر شاخص با افت به کار خود پایان داد و زیان ۳/۰ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند تا به این ترتیب زیان هفته جاری را به ۸/۰درصد برساند. آخرین روز معاملاتی از اولین هفته شهریورماه با افت ۲۲۸ واحدی شاخص کل به پایان رسید و موجب شد شاخص به رقم ۷۳هزار و ۳۱۲ واحد برسد. بازار روز چهارشنبه در ساعات ابتدایی فعالیت خود با رشد شاخص همراه شد اما پس از گذشت دقایقی روند معکوسی را در پیش گرفت و در ساعات پایانی معاملات منفی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بورس تهران روزهای معاملاتی خود در پنج‌ماهه اول سال ۹۲ را در حالی سپری کرد که در پایان مرداد‌ماه این سال با بازدهی ۵۵ درصدی مواجه شد، این درحالی است که در سال ۹۳ در همان بازه زمانی بورس تهران زیان ۵/۶درصدی را عاید بازیگران این بازار کرده کرد. دلیل تفاوت این دو بازه زمانی را باید در مجموعه عوامل روانی جست‌وجو کرد که در سال گذشته شاهد آن بودیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تا خرداد ماه ۹۲ روند حرکتی بازار متعادل به تأسی از روندی بود که سال‌ها قبل از آن تجربه شده است. با این حال انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال گذشته و انتخاب دولتی متعادل روند حرکتی بازار سهام را تشدید کرد. همزمان اخبار خوش هسته‌ای و نزول پی در پی قیمت سکه و دلار در بازارهای موازی باعث شد بورس از اقبال مناسبی برخوردار شود. این در حالی است که به تدریج با تخلیه حباب روانی در این بازار، حرکت شاخص کل نیز متعادل‌تر شد، اما همچنان بهترین بازدهی در بین بازارهای سرمایه‌گذاری کشور در اختیار بازار سهام قرار داشت.

در مقابل روند پنج ماهه سال جاری اگر‌چه از هیجانات سه ماه آخر سال گذشته دور بود، اما برای فعالان بازار سهام همچنان غیر قابل قبول است. در سال ۹۳ و طی پنج ماه ابتدای این سال، ماه‌های فروردین، خرداد و مرداد با زیان و اردیبهشت و تیر با بازدهی محدودی مواجه بودند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند سکون بازارهای موازی و پایان سفته‌بازی در بازارهای کشور منطقا این امید را تقویت می‌کند که بازار سهام از مطلوبیت بالایی برخوردار باشد. با این حال عواملی همچون «پارک نقدینگی» در بانک‌ها و انتظار برای مذاکرات هسته‌ای مانع از تحرک نقدینگی به بازار سرمایه شده است. به خصوص حدود یک ماه گذشته ثبات و تغییرات محدود شاخص کل و حجم معاملات بورس تهران این گمانه را تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاران به شدت نتایج نشست ایران و گروه موسوم به ۱+ ۵ را رصد می‌کنند. از طرفی وعده کاهش سود سپرده کوتاه‌مدت تا حدودی این احتمال را غیرممکن نمی‌سازد که به رغم حرکت ضعیف بورس تهران در ماه‌های گذشته، در صورت یک توافق مناسب بین ایران و غرب می‌توان به بازدهی مطلوب و متناسب با تورم بورس امیدوار بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» مقایسه این بازه زمانی در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که بورس تهران در سال ۹۱ نیز در این بازه زمانی منفی بوده و کارشناسان علت این امر را رقابت شدید ارز و سکه با بازار سهام می‌دانند. مقایسه حجم معاملات در این بازه زمانی در سال ۹۳ از افت ۵/۲۲درصدی حجم معاملات نسبت به سال ۹۲ حکایت می‌کند که البته در مقایسه با سال‌های پیش‌تر از آن افزایش یافته و روندی معقول و منطقی را در پیش گرفته است.

به عقیده کارشناسان، بورس تهران در حالتی از رکود و رخوت مزمن فرو رفته است؛ به‌طوری که در سال ۹۳ بازار رنگ رونق به خود ندیده و به رغم ثبت برخی از رشدهای مقطعی، کارنامه‌ای منفی را به نمایش گذاشته است.

بازار سهام در هفته اول شهریور نیز روزهای بی‌رمقی را پشت سر گذاشت؛ به‌طوری که معاملات بورس در این هفته اغلب منجر به کاهش شاخص کل شد تا تمام متغیرهای بازار سرمایه در مدار منفی قرار بگیرند. به نظر می‌رسد روند نزولی بورس در ششمین ماه سال نیز تداوم پیدا کند. به گفته کارشناسان، بازار سرمایه در انتظار توافق هسته‌ای بوده و مهم‌ترین عاملی که در شرایط فعلی می‌تواند محرک جدی برای آغاز رونق بورس باشد، نتیجه این توافقات است. کارشناسان می‌گویند اگر چه اجرای بسته خروج از رکود نیز می‌تواند در بازار سرمایه موثر باشد اما توافق هسته‌ای آثار سریع‌تری در این بازار دارد و اگر به نتیجه برسد موجب شکوفایی بورس خواهد شد در غیر این‌صورت، روند فعلی بورس ادامه‌دار می‌شود.

در این باره حمید‌رضا کاهدی کارشناس بازار سرمایه به وضعیت فعلی بورس اشاره کرد و گفت: درحال حاضر وجود رکود در بورس باعث شده بازار رشد چندانی را تجربه نکند و با شیب ملایمی به سوی کاهش گام بردارد که دلیل این رکود را باید در وضعیت کلان اقتصاد کشورجست چرا که رشد اقتصادی کشور هنوز منفی است. وی افزود: رکود اقتصاد در وضعیت اقتصاد کلان کشور و ابهام وضعیت توافقات هسته‌ای، انگیزه جدیدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده و اوضاع همچنان در شرایط صبر و انتظار پیش می‌رود. وی ادامه داد: تا زمانی که بورس در انتظار توافقات و سیاست‌های اقتصادی دولت قرار دارد، نقدینگی جدید وارد این بازار نمی‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها هم به تبع وضعیت اقتصادی کشور به جز چند مورد خاص شرایط مناسبی ندارند بنابراین طبیعی است که بورس با این شرایط مواجه شده و قیمت‌ها هم در این سطح باقی بمانند. کاهدی تشریح کرد: برخی از صنایع طرح توسعه خوبی داشته‌اند و از چشم‌انداز مناسبی برخوردارند اما در بیشتر شرکت‌ها خبر خاصی وجود ندارد.

وی به سیاست‌های انقباضی بازار پول اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کشور موجب شده افراد پول خود را به سمت اوراق با درآمد مطمئن و بدون ریسک ببرند. به گفته او، یکی از اتفاقاتی که برای وضعیت کنونی بازار سرمایه افتاده است، خروج تدریجی نقدینگی از این بازار است؛ زیرا در حال حاضر بالا بودن نرخ‌های سود بانکی و اوراق مشارکت موجب شده این بازارها، به بازارهای رقیب برای بورس تبدیل شوند و به همین دلیل طی این روزها شاهدیم بسیاری از سرمایه‌گذاران به قصد خروج از این بازار در صف‌های فروش سهام خود ایستاده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت نیز به همین دلیل سود روزشمار و کوتاه‌مدت بانک‌ها را کاهش داد تا بتواند در بازارهای دیگر تحرک ایجاد کند. کاهدی با بیان اینکه نکته مثبتی در بازار دیده نمی‌شود، گفت: علائم بازار سهام نشان می‌دهد که روند نزولی بورس تا وقتی وضعیت اقتصاد کشور بهبود نیابد، ادامه‌دار خواهد بود چرا که نشانه‌های خاصی برای بهبود در بازار دیده نمی‌شود، بنابر‌این بازار سهام در سال ۹۳ با شرایط رکود به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی به نتایج مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: با مثبت ارزیابی کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای پیش رو، حرکت بازار سهام برای مدت کوتاهی در مدار صعود قرار خواهد گرفت اما این روند مقطعی و ناشی از هیجان مذاکرات خواهد بود و پس از آن اگر تغییری در متغیر‌های کلان اقتصادی اتفاق نیفتد، تا اواخر سال ۹۳ وضعیت فرسایشی را برای معاملات سهام ارزیابی می‌کنم. کاهدی به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد تا پایان سال به رشد اقتصادی مثبت نرسیم و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال ۹۴ یا اواخر ۹۳ بهبود نسبی در شرایط بورس را شاهد باشیم.

وی در پایان افزود:در مجموع چشم‌انداز بازار سرمایه مشروط به خروج از رکود وضعیت اقتصادی امیدوارانه است اما زمانی می‌توان به گذر از رکود و ورود به دوران رونق بورس امیدوار بود که ملزومات رونق نیز فراهم شود.

در بازار چه گذشت‌؟

فعالان بازار در جریان معاملات روز چهارشنبه به دادوستد بیش از ۵۲۴ میلیون سهم به ارزش حدود یک هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال پرداختند که در نهایت افت شاخص را به دنبال داشت. در همین حال نماد فارس و وبملت بیشترین تاثیر منفی و نماد ومعادن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در میان گروه‌های فعال در بازار، گروه مالی و خودرو همچنان پیشتاز بازار هستند. پس از آن گروه‌های شیمیایی و بانک‌ها به‌عنوان پیشتازان بازار قرار گرفتند. در جریان معاملات یادشده نمادهای پتایر، ثفایر، کفپارس و لخزر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب ثشرق، کنور، فاراک و آکنتور شد. نماد‌های بشهاب، ومعادن، لپارس و غگل در صدر بهترین تقاضا و نمادهای شمپچا، چکاوه، فجر و آکنتور در صدر بهترین عرضه قرار داشتند.

براساس آمارهای منتشرشده بیشترین ارزش مبادلات در میان نمادهای بورسی به ترتیب به تاپیکو، وصندوق، خودرو و وبصادر تعلق داشت. همچنین نمادهای وبصادر، وبیمه، خکاوه و وتجارت بیشترین حجم معاملات را داشتند.

دو روی سکه بورس