خبرگزاری مهر: حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و عدنان امین، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر جهان (IRENA) در تهران درباره مهم‌ترین سیاست‌های افزایش ظرفیت و توسعه انرژی‌های پاک در ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. حمید چیت‌چیان در این نشست مشترک با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: در شرایط فعلی 15 درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور معادل 10 هزار و 600 مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است که عمده نیروگاه‌های بزرگ برق‌آبی در جنوب‌ غربی کشور احداث شده‌اند.

وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران به‌ دنبال توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک در سطح کشور است، خواستار مشارکت بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر جهان برای افزایش ظرفیت تولید برق پاک در ایران شد. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه در شمال ‌غرب ایران پتانسیل خوبی برای انرژی زمین‌گرمایی وجود دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون عملیات حفاری این پروژه برقی در حال انجام است و تا چند روز آینده مناقصه نصب توربین پنج مگاواتی انجام می‌شود.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه ایده تبدیل منطقه مشگین ‌شهر اردبیل به شهری عاری از سوخت‌های فسیلی را در دستور کار قرار داده‌ایم، تبیین کرد: قرار است مصرف برق و مصارف حرارتی منطقه مشگین شهر اردبیل بدون استفاده از سوخت فسیلی تامین شود. چیت‌چیان با بیان اینکه در نقاط مختلف کشور توربین‌های بادی نصب شده و در آینده ظرفیت‌های بادی بیشتری نیز نصب خواهد شد، اظهار کرد: همزمان با نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق بادی، خورشیدی و زمین گرمایی، احداث و توسعه نیروگاه‌های زباله سوز هم در اولویت توسعه صنعت برق قرار گرفته است.

وزیر نیرو افزود: معضل مدیریت ضایعات مواد جامد در برخی شهرها به‌ویژه شمال ایران وجود دارد و از این‌رو به سمت توسعه نیروگاه‌های برق زباله‌سوز حرکت کرده‌ایم.

در همین حال، یوسف آرمودلی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران اخیرا از آغاز شمارش معکوس اولین نیروگاه زباله سوز ایران با ظرفیت تولید سه مگاوات برق خبر داد و اعلام کرد: وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق تولیدی این نیروگاه زباله سوز را ۴۴۰ تومان خریداری می‌کند.

این مقام مسوول یادآور شد: هم اکنون در کنار نیروگاه کهریزک، نیروگاه‌های زباله‌سوز ساری با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه نوشهر با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه تنکابن با ظرفیت سه مگاوات و نیروگاه رشت با ظرفیتی حدود پنج مگاوات در حال ساخت است.