کنترل واردات کالاهای اساسی

گروه بازرگانی: کاهش واردات برنج و خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۴ را شاید بتوان مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه‌اش به استان مازندران برشمرد. این در حالی است که بر اساس آمار چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری گمرک، برنج با وزن ۶۹۵هزار تن به ارزش ۸۰۶میلیون دلار رتبه نخست واردات را به خود اختصاص داده بود که نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ با رشد ۵/۷درصدی در وزن و ۲/۶درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. این در حالی است که در همین مدت واردات گندم به وزن یک میلیون و ۱۵۲هزار تن به ارزش ۴۳۰میلیون دلار در رتبه چهارم عمده کالاهای وارداتی به کشور قرار داشته است. واردات گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۵/۱۲درصدی ازنظر وزن و ۵۹/۳درصدی ازنظر ارزش دلاری همراه بوده است؛ اما حالا با دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، جلوی واردات برنج گرفته شده و براساس تاکید وی، واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شده است.

در کنار این موضوعات، برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت، تدوین سند راهبردی طی سه ماه آینده، تاکید بر حمایت از تولید داخل و توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز مواردی بود که مورد توجه نعمت‌زاده قرار گرفت.

واردات برنج ممنوع شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان بازدید یک روزه خود از پروژه‌های استان مازندران، بااشاره به تولید هفت میلیون تن گندم در کشور گفت: درصورت ادامه این روند، کشور در سال آینده از واردات گندم بی‌نیاز می‌شود یا مقدار واردات محدود و مختصر خواهد بود. امیدواریم حمایت از تولیدات داخلی روند افزایشی داشته باشد و بتوانیم در بخش کشاورزی به توفیقات بیشتری دست یابیم.

نعمت‌زاده تعیین به‌موقع قیمت خرید گندم در داخل توسط دولت و تلاش کشاورزان در کشت گندم را از جمله دلایل این موضوع دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد خرید گندم از کشاورزان داخل در سال‌جاری بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه مسوولیت تنظیم بازار و سیاست‌گذاری برای تولید محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی تنفیذ شده، گفت: واردات برابر مقررات قانون صادرات و واردات انجام می‌شود و براساس قانون نمی‌توانیم به‌جز از راه تعرفه جلوی واردات را بگیریم؛ البته خود دولت نیز واردات ندارد اما وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از راه‌هایی مانند ثبت سفارش در زمان‌های معین، مساله را کنترل کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات برنج هم‌اکنون توسط شرکت‌های دولتی ممنوع شده، اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی هیچ برنج خارجی را وارد کشور نکرده و اگر برنج خارجی وجود داشته باشد، موجودی انبارهای این شرکت از قبل است. بر این اساس، دستور دادیم در فصل برداشت محصولات کشاورزی جلوی واردات این محصولات گرفته شود.

وی بابیان اینکه نحوه عرضه محصولات کشاورزی به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: درصورت حمایت از تولید داخل می‌توانیم جلوی خرید برنج‌های خارجی را بگیریم. نعمت‌زاده درعین‌حال از نبود الگوی مصرف صحیح بین خانوارهای ایرانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اکنون مصرف برنج بین مردم به‌صورت بهینه نبوده و همین امر سبب می‌شود با اسراف در این محصول استراتژیک همچنان واردکننده باشیم. وزیر صنعت گفت: باید با حمایت از تولیدکننده داخلی و ارتقای برنج داخلی سهم صادرات برنج استان‌های شمالی را در منطقه ارتقا دهیم. وی با اعلام اینکه سال زراعی امسال با کم‌آبی جدی مواجه بود، تصریح کرد: به‌رغم کم‌آبی بیش از ۵۰درصد در تولید گندم در کشور رشد داشتیم.

این عضو کابینه با اعلام ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم در فصل برداشت، گفت: هم‌اکنون بیشترین واردات محصولات کشاورزی، برنج است که باید با مدیریت صحیح در مصرف و حمایت از تولید داخل جلوی واردات این محصول را بگیریم.

ارز باید تک‌نرخی شود

«ارز مبادله‌ای ارزان» یکی دیگر از دلایل افزایش واردات ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شده است. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه تولید براساس ارز بازار آزاد (غیررسمی) و واردات براساس ارز مبادله‌ای (رسمی) انجام می‌شود، گفت: ارزانی واردات به‌دلیل استفاده از ارز مبادله‌ای است و باید ارز تک‌نرخی شود.

وی بااشاره به مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی، اظهار کرد: به دلیل رکود، تورم و نوسانات ارزی در سال‌های گذشته عملا شاهد مشکلات زیادی در واحدهای صنعتی بودیم؛ اما درحال‌حاضر، تمام هم و غم بر این شده که از تولید حمایت بیشتری شود. به همین دلیل سیاست کنترل تورم و خروج از رکود با شیب ملایم را دنبال می‌کنیم. همچنین سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت در مدت سه ماه تدوین و به دولت ارائه می‌شود.

این عضو کابینه یازدهم در بازدید از خط تولید واحدهای مختلف تولیدی در استان مازندران، تصریح کرد: انتظار داریم صاحبان واحدهای صنعتی از تولیدات و تجهیزات داخلی استفاده کنند، چرا که درحال‌حاضر توان طراحی و ساخت تجهیزات در داخل کشور توسعه یافته است.

وی افزود: در گذشته نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید نبوده اما تلاشمان این است که این منابع به سمت تولید سوق پیدا کند.

نعمت‌زاده باتاکید بر اینکه مصرف تولیدات داخلی بهترین حمایت از تولید است، بیان کرد: کمبود کاغذ داریم و از همه ظرفیت‌های کاغذسازی مازندران باتوجه به محدودیت جنگل‌ها، باید استفاده کنیم. وی با تاکید بر اینکه مازندران نیازمند به نگاه صنعتی است، یادآور شد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های صنعت، معدن و تجارت است.

تاکید بر توسعه بخش صنعت در کنار محیط‌زیست در سراسر کشور از مواردی بود که وزیر صنعت به آن اشاره کرد. وی در این باره توضیح داد: باید حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی به صنعت نزدیک شوند و صاحبان صنایع نیز با استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته مقررات و آیین‌نامه‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه حافظان طبیعت به صنعت نزدیک‌تر شوند، افزود: باید به صنعتگر اعتماد کرد چرا که بسیاری از صنعتگران کشور با ایجاد صنایع سخت در جوار واحدهای تولیدی خود کمک شایان توجهی به محیط‌زیست کردند.