گروه مسکن: روسای شوراهای شهر ۸ کلان‌شهر کشور عصر چهارشنبه در جلسه‌ای به میزبانی وزارت راه ‌و شهرسازی، از عباس آخوندی درخواست کردند: به رویه‌ای که در کمیسیون‌های ماده ۵ و ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، بابت دلالی شهری و فروش تراکم‌ و تغییرکاربری برقرار شده، از طریق تصمیم‌گیری در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پایان دهد. در این نشست، یکی از چند خواسته مشترک اعضای پارلمان‌های محلی شهرهای بزرگ از وزیر راه‌وشهرسازی، متوقف کردن مصوبات موردی در دو کمیسیون زیرمجموعه شهرداری‌ها بود. به گفته اعضای شوراهای شهر، در برخی از شهرها، شهرداری برای پرداخت حقوق و دستمزد، به تراکم‌فروشی وابسته است از طرفی در شرایطی که رئیس شورای‌شهر در هر شهر، عضو کمیسیون ماده ۵ (نهاد تصویب‌کننده اضافه تراکم و تغییر کاربری) است اما به دلیل نداشتن حق‌رای، این حضور عملا باطل است و تاثیری در جلوگیری از روند ندارد.

وزیر راه‌وشهرسازی در نشست روز چهارشنبه روسای شوراهای شهر کلان‌شهرها، در پاسخ به خواسته اعضای شورا اعلام کرد: اصلی‌ترین مساله موجود در شهرهای بزرگ و کوچک کشور با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی این است که شهروندان در اولویت نظام مدیریت‌شهری قرار ندارند بلکه این کالبد شهر است که به حقوق شهروندان ترجیح داده می‌شود.

عباس آخوندی فرصت حضور همزمان همه روسای شوراهای شهر کلان‌شهرها در این نشست را برای طرح دوباره موضوع «حکمروایی یگانه مدیریت محلی» مناسب تشخیص داد و گفت: نظام مدیریت شهری نیازمند تحولات بنیادین است و در این تحول، باید دوگانه مدیریت شهری و مدیریت سیاسی حل شود و به یگانه مدیریت‌محلی تبدیل شود. آخوندی سال گذشته، این بحث را برای اولین‌بار در شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاد «ادغام فرمانداری و شهرداری و تشکیل حکومت محلی واحد» مطرح کرد. وزیر چهارشنبه گذشته گفت: مشکل نظام مدیریت شهری در این است که به کالبد نگاه می‌کند، در این صورت مردم کنار می‌روند و مقررات شهری و اصول ساخت‌وساز قابل خرید و فروش می‌شود. در این نظام، سلول تشکیل‌دهنده شهر به جای آنکه انسان‌ها باشند، خانه و ساختمان و خیابان تلقی می‌شود.

آخوندی اشکال موجود در مدیریت‌شهری را نداشتن حس‌تعلق شهروندان به شهرشان در نتیجه نوع نگاه مدیران شهری دانست و گفت: در شهری که به آن حس تعلق وجود ندارد، ساکنانش در تخریب فضاهای زیستی و ظرفیت‌های سکونتی با یکدیگر مسابقه می‌گذارند. این شکل معماری، بیان کننده عصیانگری است و نشان می‌دهد در شهرها آرامش وجود ندارد. وزیر راه‌وشهرسازی خطاب به شور‌ا‌های شهر و شهرداری‌ها گفت: اگر شهروندان را محور شهر قرار دهید، در آن صورت مساله اصلی شما طرح‌های جامع و تفصیلی و پروژه‌‌های عمرانی نخواهد بود بلکه دغدغه شما در نظام حکمروایی محلی خلاصه می‌شود.