مرموزترین نقطه روی زمین

ویل ریپلی ترجمه: حسین موسوی منبع: CNN موارد بسیار نادری وجود دارد که خبرنگاران غربی، اجازه حضور در کره‌شمالی را داشته باشند. در این بین خبرنگاران آمریکایی شانس کمتری برای بازدید از این کشور منزوی که در حدود ۲۵ میلیون جمعیت دارد و دچار تحریم‌های اساسی هستند، دارند. حالا من اینجا هستم، یک آمریکایی که عضو شبکه خبری سی‌ان‌ان است و از پیونگ‌یانگ؛ از جایی که مسابقات ورزشی در حال برگزاری است گزارش تهیه می‌کنم. شاید به یاد داشته باشید زمانی که ستاره سابق NBA، یک تورنمنت بسکتبال را در پیونگ‌یانگ سازمان‌دهی کرد. رادمن در ایالات متحده به‌طرز گسترده‌ای به دلیل دوستی با رهبر کره‌شمالی مورد انتقاد قرار گرفت. در سفر رادمن به کره‌شمالی، هیچ خبرنگاری نتوانست برای پوشش خبری به این کشور سفر کند؛ اما اینک، سی‌ان‌ان یکی از سازمان‌های خبری است که برای پوشش فستیوال مسابقات حرفه‌ای اجازه ورود و تهیه گزارش پیدا کرده است. آنتونیو اینوکی، ستاره سابق کشتی ژاپن که یک سیاستمدار شده، مسوول برگزاری این مسابقات است. او کسی است که در اوج دوران قهرمانی خود در سال ۱۹۶۷، در توکیو در یک مسابقه فراموش نشدنی با محمدعلی کلی، قهرمان بوکس جهان مبارزه کرد. اینوکی اما در این سن و سال به عنوان یکی از نمایندگان پارلمان فعالیت دارد و با برگزاری این مسابقات دوباره به عرصه رسانه‌ها بازگشته است. وی نام این عمل را «دیپلماسی ورزش» بین ژاپن و کره‌شمالی گذاشته است.

کاهش‌تنش‌ها بین ژاپن و کره‌شمالی

در ماه ژوئیه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پس از چندین مرتبه دیدار‌های دوجانبه با مقامات کره‌ای و پیشرفت در گفت‌وگوها درخصوص شهروندان ژاپنی که در طول دوران جنگ سرد از سوی این حکومت ربوده شده بودند، اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌های یک‌جانبه علیه پیونگ‌یانگ را کاهش دهد. آنها می‌‌گویند که دست‌کم ۱۷ ژاپنی در دهه هفتاد و هشتاد توسط کشور کره‌شمالی دزدیده شده‌اند و در سال ۲۰۰۲ نیز مقامات کره‌ای در کمال ناباوری این موضوع را تایید کردند و ۵ قربانی این ماجرا را به ژاپن بازگرداند؛ اما پرسش‌ها درمورد سرنوشت ۱۲ تن دیگر همچنان باقی است. یک کمیته تحقیقات ۳۰ نفره از طرف دولت کره‌شمالی تعیین شده است تا در چند هفته آینده اطلاعات مورد نیاز را در این خصوص به روز کنند و آن را در اختیار مقامات ژاپنی قرار دهند. خانواده این قربانیان در ژاپن امیدوارند که روابط تازه بین دو کشور پاسخی را که سال‌ها منتظرش هستند، دریافت کنند.

در میان تحریم‌های روزافزونی که ژاپن برای کره‌شمالی در نظر گرفته بود، هم‌اینک درها برای انجام بیشتر سفرهای تجاری ژاپنی‌ها به کره‌شمالی باز شده است.

این در شرایطی است که یکی از مقامات کره‌ای که به مناسبت همین مسابقات در گفت‌وگوی خبری شرکت کرده بود، اظهار امیدواری کرده است که روابط سرد توکیو و پیونگ‌یانگ گرم‌تر شود و تنش‌ها نیز کاهش یابد؛ هرچند که دهه‌ها انزوای سیاسی، این کشور را به لحاظ اقتصادی فلج کرده و از نظر زیرساخت‌ها و توسعه فناوری عقب‌ انداخته است؛ اما این کشور قادر است که ده‌ها هزار تن از مردمان خود را برای یک نمایش باشکوه بسیج کند. «یک نظر» اما به پشت پرده این کشور برای دیدن زندگی واقعی مردم این کشور که به‌عنوان یکی از مرموزترین نقاط روی زمین است تنها نکته‌ای است که باقی مانده است.