گروه بازار پول: هفته گذشته با کاهش بهای اونس جهانی به زیر ۱۲۸۰ دلار، بهای سکه در بازارهای داخلی نیز به کانال ۹۳۰ هزار تومان وارد شد، اما در ادامه هفته با افزایش دوباره طلای جهانی تا ۱۲۹۰ دلار، سکه نیز به کانال ۹۴۰ هزار تومان بازگشت. این موضوع باعث شده سکه از سطح چند هفته‌ای ۹۵۰ هزار تومانی خود، به کانال‌های پایین‌تر منتقل شده و بین دو کانال ۹۴۰ هزار تومانی و ۹۳۰ هزار تومانی در نوسان باشد. همچنین بازار ارز در هفته اول شهریورماه، در حالی به کار خود پایان داد که میزان نوسانات در این بازار نسبت به مردادماه افزایش یافت. تعدادی از فروشندگان سکه و طلا امیدوارند با افزایش بهای اونس در هفته جاری، بهای سکه تمام به کانال ۹۵۰ هزارتومانی که در ۳ هفته ابتدایی مردادماه قرار داشت، بازگردد. این فروشندگان که تمایل زیادی به افزایش قیمت دارند، چهارشنبه هفته گذشته با وجود افت طلای جهانی و ثبات نرخ ارز در برابر کاهش بها مقاومت کردند. این دسته از فروشندگان امیدوارند با ادامه این روند در هفته جاری شاهد بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها باشند. هر چند این بازار بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی شده است.

تغییرات هفتگی ارز

از ۶ روز کاری هفته گذشته، دلار در ۵ روز آن نرخ روز گذشته خود را حفظ نکرد و با نوسان همراه شد. درچهار روز ابتدایی هفته گذشته دلار در یک روز بالا و در روز دیگر پایین می‌رفت، اما بهای این ارز در روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه ثابت ماند و در روز پنج‌شنبه نیز با نوسان جزیی ۵ تومانی به ۳۱۳۵ تومان رسید. این در حالی است که دامنه و تعداد نوسانات دلار در مردادماه بسیار کاهش یافته بود و دلار تقریبا به ثبات رسیده بود. البته با وجود این افزایش تعداد تغییرات، دامنه نوسانات همچنان محدود بوده و دلار در بازه قیمتی بین ۳۱۰۰ تومان (سطح حمایتی) تا ۳۱۵۰ تومان (سطح مقاومتی) باقی مانده است. ابتدای هفته گذشته با رسیدن دلار به ۳۱۰۰ تومان، (کمترین نرخ این ارز از ۱۵ تیرماه سال جاری) تعداد زیادی از فعالان انتظار داشتند، قیمت این ارز روز یکشنبه به زیر سطح ۳۱۰۰ تومان برسد. اما دلار به روند کاهشی خود،که پس از نیمه دوم مردادماه شروع شده بود، ادامه نداد و روز یکشنبه با نوسانی ۳۰ تومانی و البته در جهت افزایشی به ۳۱۳۰ تومان رسید. این در حالی است که از تاریخ ۲۳ تیرماه سال جاری دلار تنها یک بار نوسان بالای ۱۰ تومان را تجربه کرده بود و آخرین زمانی که دلار نوسانی ۳۰ تومانی داشت، به ۱۷ تیرماه بازمی‌گشت. برخی از فعالان بازار علت نوسان ۳۰ تومانی این روز را افزایش نگرانی‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی، تقویت تقاضای ارز در بازار و همچنین مقاومت تعدادی از دارندگان ارز در برابر کاهش قیمت می‌دانستند.

پس از این افزایش ۳۰ تومانی در روز یکشنبه، برخی از فعالان بازار انتظار داشتند، دوشنبه نیز بهای این ارز افزایش پیدا کند، اما در این روز نیز دلار برخلاف انتظار آنان عمل کرد و با۱۰ تومان افت به نرخ ۳۱۲۰ تومان رسید تا عده زیادی از آنها عنوان کنند افزایش قیمت روز یکشنبه، حاصل ایجاد جوی روانی در بازار بوده است. به گفته آنها به دلیل اینکه دلار پس از مدت‌ها روز یکشنبه روند صعودی گرفت، تعدادی از فعالان از هراس قیمت بیشتر اقدام به خرید دلار کردند و به این ترتیب موجب افزایش قیمت بیشتری شدند.

تردیدها به آینده سکه