افزایش ۱۳۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت ایران در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳۸ هزار بشکه و در ماه مه‌۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ هزار بشکه افزایش یافت. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در پنج ماه نخست ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش روزانه ۱۳۸ هزار بشکه‌ای و نسبت به متوسط کل صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳، از افزایش ۱۳۱ هزار بشکه‌ای برخوردار شده است. ایران در ماه مه‌۲۰۱۴ همانند دو ماه پیش از آن ۳میلیون و ۲۳۰هزار بشکه نفت تولید کرده است، اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ هزار بشکه بیشتر است. تولید نفت ایران در ماه مه‌‌سال گذشته میلادی ۳میلیون و ۶۴هزار بشکه در روز عنوان شده است. بر اساس برآوردهای این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۳ با تولید ۳میلیون و ۱۱۳هزار بشکه نفت، دومین تولیدکننده نفت اوپک بوده است. این کشور در پنج ماه نخست امسال با تولید ۳میلیون و ۲۴۴ هزاربشکه در روز پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد. در این بازه زمانی، تولید نفت عربستان روزانه ۹میلیون و ۷۷۸هزار بشکه و تولید نفت عراق روزانه ۳ میلیون و۲۹۸هزار بشکه تخمین زده شده است.

اوپک در پنج ماه ابتدایی امسال مجموعا ۳۲ میلیون و۹هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۴۱ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. در بخش دیگری از این گزارش، میزان تولید نفت ۲۰ کشور تولیدکننده نفت در ماه مه ‌۲۰۱۴ برآورد شده است و رتبه ایران همانند ماه گذشته تغییری نکرده و همچنان هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در میان ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان عنوان شده است.

به گزارش ایسنا میزان تولید نفت ۷ کشور نخست به این ترتیب است، روسیه ۰۸/۱۰، عربستان ۷/۹، آمریکا ۳/۸، چین ۱/۴، کانادا ۶/۳، عراق ۳/۳ و ایران ۲/۳ میلیون بشکه نفت در روز. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین در ادامه گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پنج ماه نخست ۲۰۱۴ روزانه ۴/۲۳ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند که ۵/۳۰ درصد کل نفت تولید شده در جهان را شامل می‌شود. میزان نفت تولید شده در جهان در این مدت ۷/۷۶ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

در این بین اما بررسی‌های توزیع جغرافیایی نشان می‌دهد واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران در ماه ژوئیه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/۲۹ درصد افزایش یافت. بر این اساس کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل واردات خود را ۴/۲۹ درصد افزایش دادند.هرچند بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آسیا در مجموع در ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۲۹ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که پایین‌ترین سطح ۷ ماه اخیر است و نسبت به ماه گذشته ۳/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این میان چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران همچنان بیشترین سهم را در افزایش صادرات ایران از زمان کاهش تحریم‌ها در ابتدای سال‌جاری میلادی داشته است.

براساس توافق هسته‌ای موقت که تا ۲۴ نوامبر مهلت دارد صادرات نفت خام ایران باید در محدوده یک میلیون بشکه در روز باشد؛ سطحی که پس از افزایش ۴۰ درصدی در اوایل سال در حال حاضر در آن به سر می‌برد. به‌رغم نبود فشار از سوی آمریکا روی افزایش صادرات ایران علائمی مبنی بر اینکه واشنگتن تحریم‌های نفتی ایران را قبل از توافق نهایی با تهران لغو کند، وجود ندارد. منابع صنعت نفت گفته‌اند که صادرات ایران بلافاصله پس از حصول توافق نهایی افزایش خواهد یافت.

هیروکی کاکانو تحلیلگر اقتصادی شرکت ایدمیتسو کوسان ژاپن گفت: صادرات نفت ایران احتمالا افزایش خواهد یافت و نفت ایران مستقیما به اروپا خواهد رفت. وی افزود: این امر می‌تواند قیمت‌های رسمی فروش نفت ایران به آسیا را افزایش دهد و اگر این اتفاق بیفتد تقاضا برای دیگر نفت‌ها افزایش خواهد یافت و عرضه ایران به آسیا احتمالا کاهش می‌یابد. واردات چهار خریدار آسیایی در ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۴ به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه بوده که نسبت به سال قبل ۹/۲۵ درصد افزایش یافته است. واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه به‌طور متوسط روزانه ۶۱۷ هزار و ۶۷۰ بشکه در روز بوده که نسبت به سال قبل روزانه حدود ۲۰۰هزار بشکه افزایش یافته و همچنان بیشترین سهم را در افزایش صادرات ایران از زمان کاهش تحریم‌ها در ابتدای سال جاری میلادی داشته است.

واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئیه با ۶/۴۰ درصد افزایش به ۵۵۸ هزار و ۸۶۵ بشکه در روز رسید که نسبت به سال قبل برای هفتمین ماه متوالی افزایش یافته است. همچنین واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئیه تقریبا ۶ برابر شده و به ۲۱۰ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز رسید. همچنین کره‌جنوبی در ماه ژوئیه واردات خود را نسبت به سال قبل ۶/۳۱ درصد کاهش داد و به ۱۳۰ هزار و ۲۲۶ بشکه در روز رساند. این در حالی است که براساس آمار وزارت بازرگانی ژاپن، صادرات ایران به ژاپن در ماه ژوئیه با ۴/۲۴ درصد کاهش به ۱۲۹ هزار و ۹۹۰ بشکه در روز رسیده است. وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از کاهش ۲۵ درصدی واردات نفت این کشور از ایران در جولای ۲۰۱۴ خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در ماه جولای ۲۰۱۴ به ۶۴۰ هزار کیلو لیتر برابر با ۱۴۳ هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۵ درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در جولای سال گذشته میلادی برابر با ۱۸۹ هزار بشکه در روز اعلام شده بود. واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در جولای امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز با افت ۲۹ درصدی روبه‌رو شده است. ایران در ماه ژوئن امسال ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود.

کل واردات نفت این کشور در ماه جولای با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. واردات نفت ژاپن از کویت در این ماه ۱۳ درصد، قطر ۳۸ درصد، عمان ۱۰ درصد و امارات ۶ درصد کاهش داشته است. اما واردات نفت ژاپن از عربستان با افزایش یک درصدی مواجه شده است.

ایران با تامین ۲/۴ درصد نفت مورد نیاز ژاپن پنجمین تامین کننده نفت وارداتی ژاپن در این ماه شناخته شده است. عربستان، امارات، قطر و کویت به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم از این نظر قرار گرفته‌اند.

ایران در سال 2013 با تولید 3میلیون و 113هزار بشکه نفت، دومین تولیدکننده نفت اوپک بوده است. این کشور در پنج ماه نخست امسال با تولید 3میلیون و 244 هزاربشکه در روز پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد