گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته جاری را در حالی شروع خواهد کرد که خبرهای اولیه از احتمال تغییر در قوانین معاملاتی خبر می‌دهد. با تجربه ۴هفته پیاپی منفی در بازار، جمع‌بندی‌هایی برای تغییر قوانین معاملاتی صورت گرفته است، این در حالی است که پیش از این قرار بود در هفته دولت بازار برتر در قالب بازاری که در آن شرکت‌ها بدون حجم مبنا و با دامنه نوسان ۸درصد معامله شوند راه‌اندازی شود، اما این امر گویا از دستور کار خارج شده است. در مقابل احتمالا قرار است دامنه نوسان بورس همانند فرابورس به پنج درصد افزایش یافته و حجم مبنای ۳۰شرکت بزرگ بورس براساس تقسیم یک میلیارد تومان بر قیمت سهام محاسبه شود، مشروط به اینکه این رقم کمتر از حجم مبنای فعلی شرکت باشد. با اتخاذ این سیاست حجم مبنای شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس از ۴/۷ میلیون به ۶۶۷هزار سهم، مخابرات از ۷/۱۳میلیون به ۸/۳ میلیون سهم، مپنا از ۳ به ۴/۱ میلیون سهم، بانک ملت از ۱۲ به ۷/۴ میلیون سهم، بانک صادرات از ۳/۱۷ به ۵/۱۲میلیون‌سهام و صندوق بازنشستگی از ۳۲/۴ به ۵/۲ میلیون سهم کاهش خواهد یافت که تاثیری هر چند محدود بر حرکت قیمتی شرکت‌های بزرگ بازار خواهد گذاشت. افت پیوسته بازار و کمبود نقدینگی موجب شده است تا معامله‌گران با رویگردانی از شرکت‌های بزرگ به‌سوی شرکت‌های کوچک گرایش یابند که همین امر نیز تداوم افت شاخص را ایجاد کرده است. انتظار می‌رود در خلال هفته جاری مباحث در مورد قوانین معاملاتی جدید ادامه یابد تا با اعلام رسمی سیاست‌ها جنبه اجرایی بگیرد. در همین حال در نقدهای اولیه به تغییرات پیش روی اکثر کارشناسان معتقدند کاهش حجم مبنا و افزایش یک درصدی دامنه نوسان نمی‌تواند برای حل معضل تشکیل صف‌های خرید و فروش و عدم کشف مناسب قیمت عادلانه کمک کند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان شرایط ضعیف خود را ادامه داد، جایی که شاخص کل با افت قابل ملاحظه ۲۲۸ واحدی مواجه شد که معادل ۳۱/۰ درصد بود. شاخص با این افت به ۷۳ هزار و ۳۱۲ واحد عقب نشست. در همین حال ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه بسیار پایین بود که در بورس به ۱۴۰میلیارد تومان و در فرابورس به کمتر از ۵۰میلیارد تومان بالغ شد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه ساختمانی از اولین صندوق زمین و مسکن رونمایی شد که قرار است از روز شنبه پذیره‌نویسی این صندوق آغاز شود، این امر بخش ساخت و ساز را به صورت مستقیم به بازار سرمایه پیوند می‌زند که اقدامی دیگر در افزایش ابزارهای بازار سرمایه کمک قابل ملاحظه‌ای انجام می‌دهد. صندوق زمین‌وساختمان نهادی است که به درخواست مالک زمین آماده ‌ساخت - بعد از تایید صلاحیت‌‌های لازم - در فرابورس تشکیل می‌شود تا منابع مورد نیاز برای احداث یک پروژه ساختمانی را از کانال غیربانکی تامین کند.

مدیر عامل مپنا با معاون وزیر نیروی عراق، در حاشیه دومین روز همایش بین‌المللی انرژی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که پشت درهای بسته انجام شد، راهکارهای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیروگاهی به عراق مورد بررسی قرار گرفت . پیگیری ها حاکی از این است که در این دیدار، ارتقای توربین‌های گازی نیروگاه‌های البغداد و المنصوریه و طرح احداث نیروگاه‌های جدید در خاک عراق مورد طرح و تبادل نظر قرار گرفت.

گروه مپنا از قرارداد جدید ۲۸۵ میلیون یورویی رونمایی و درباره اثرات آن شفاف‌سازی کرد.

در گروه پتروشیمی چهارشنبه خبرهای اولیه از احتمال واگذاری پالایشگاه گاز بید‌بلند۲به هلدینگ خلیج فارس حکایت داشت. در همین رابطه بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: پالایشگاه بید بلند۲مدتی در اختیار شرکت انرژی سپهر بود، اما متاسفانه بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده پیش نرفت و موجب شد که ساخت واحد پتروشیمی گچساران نیز که از سرعت مناسبی برخوردار بود، کُند شود، همچنین علاوه بر این که بر سایر طرح‌های پایین دستی مانند واحدهای پتروشیمی دهدشت، ممسنی و کازرون نیز تاثیر گذاشت، اجرای فاز سه خط لوله اتیلن غرب هم از این موضوع متاثر شد.

بیات ادامه داد: البته اگر ساخت واحدهای پتروشیمی در مسیر فاز سوم خط اتیلن غرب به خوبی پیش نرود، اجرای این بخش و صرف هزینه کار منطقی نیست. به همین علت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیم دارد که ساخت خط لوله اتیلن غرب و مرکز را بر اساس پیشرفت ساخت واحدهای پتروشیمی خوراک گیرنده از این دو خط دنبال کند.در گروه حمل و نقل مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: با ملحق شدن کشتی‌های جدید به‌زودی تعداد کشتی‌ها و ظرفیت حمل ناوگان این شرکت افزایش خواهد یافت.

به گزارش «مانا» مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در مراسم گرامیداشت هفته دولت گفت: در حال حاضر کشتیرانی دریای خزر مالکیت ۲۲ فروند کشتی با ظرفیت حمل ۹۴ هزار تن را در اختیار دارد که با ملحق شدن کشتی‌های جدید به‌زودی تعداد کشتی‌ها و ظرفیت حمل افزایش خواهد یافت.مدیرعامل کشتیرانی دریای خزرضمن برشمردن پتانسیل‌های استان گیلان گفت: ناوگان کشتیرانی دریای خزر با عرضه سهام این شرکت در بورس، رقابت با شرکت‌های کشتیرانی آذربایجان و روسیه و خطوط و ارائه خدمات به فعالان و بازرگانان، موجبات رونق و برکات این استان شده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که با رقم خوردن افت شاخص در کل هفته نیز بازار با کارنامه منفی به کار خود پایان داد.شاخص در هفته گذشته نزدیک به ۸/۰ درصد کاهش یافت تا بازدهی بازار از ابتدای سال به ۲/۷ درصد زیان برسد. همچنین در این مدت تعداد ۳۰۱۵ میلیون سهم در ۲۴۱ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۶۳/۱۵ و ۶/۷ درصد افزایش را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرد.