د‌نیای اقتصاد‌: بررسی آمار بانک مرکزی از جواز تاسیس و صد‌ور پروانه بهره‌برد‌اری د‌ر فاصله سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ حکایت از بازگشت سرمایه‌گذاران به صنعت د‌ارد‌. آمارها نشان می‌د‌هد‌ که با توجه به افزایش امید‌ برای خروج از شرایط رکود‌تورمی کشور، مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شد‌ه یا جواز تاسیس پس از چند‌ سال سیر نزولی، بار د‌یگر د‌ر سال گذشته افزایش یافته و به ۱۱۱ هزار و ۸۶۰ میلیارد‌ تومان رسید‌ه است. این د‌رحالی‌است که این میزان د‌ر سال ۱۳۹۱ بالغ‌بر ۵۶ هزار و ۹۲۱ میلیارد‌ و ۲۰۰ میلیون تومان بود‌.

آمار صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس در فاصله سال‌های 1392- 1377 نشان می‌دهد

بهبود انگیزه سرمایه‌گذاری صنعتی

گروه صنعت و معدن: بررسی آمار و ارقام در دو بخش سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده (جواز تاسیس) و سرمایه‌گذاری صنعتی تحقق‌یافته (جواز بهره‌برداری) در فاصله سال‌های ۱۳۹۲- ۱۳۷۷، حکایت از بهبود انگیزه سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۲ دارد؛ موضوعی که خود را در تعداد جواز بهره‌برداری در پایان سال ۹۳ نشان می‌دهد.

آمار جواز تاسیس

بررسی روند سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس در دوره مورد بررسی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۶ روند صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی صعودی بوده، اما از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ روند صدور جواز تاسیس سیر نزولی گرفته است؛ اما با توجه به برنامه‌های دولت از شهریور ماه سال گذشته برای خروج از شرایط رکود تورمی، بار دیگر روند صدور جواز تاسیس افزایش یافته است.

آمار بانک مرکزی از جواز تاسیس صادر شده در سال ۱۳۷۷ نشان می‌دهد که در این سال در مجموع ۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که این میزان با یک روند صعودی در سال ۱۳۸۶ به ۱۵۹ هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ اما صدور جواز تاسیس از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ سیر نزولی را طی کرده است.

آمار بانک مرکزی از جواز تاسیس صادر شده در دولت دهم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۱۳۸۸ برابر با ۸۳ هزار و ۶۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۳۸۹ نیز در مجموع ۸۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری با رشد ۳/۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن در این بخش صورت گرفته است.

اما در سال ۱۳۹۰، مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش افتی ۱/۸ درصدی داشته؛ به طوری که مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس برابر با ۸۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان بود.

در سال ۱۳۹۱ روند منفی شدن صدور جواز تاسیس تداوم یافته؛ به طوری که در این مدت رشد سرمایه‌گذاری منفی ۲۹ درصد بوده و مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۵۶ هزار و ۹۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.

اما سال ۱۳۹۲ با بهبود شرایط کشور و امید به خروج از رکود تورمی، مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس بار دیگر با بهبود انگیزه‌های سرمایه‌گذاری صنعتی بالا رفته است؛ به طوری که مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۱۱ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

آمار پروانه‌های بهره‌برداری

آمار پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۷۷ نیز نشان می‌دهد که مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش ۶۳۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که با یک سیر صعودی تا سال ۱۳۸۷ به ۲۲ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان رسیده است. اما آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال ۱۳۸۸ در مورد پروانه بهره‌برداری‌های صادره در دولت دهم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش برابر با ۲۰ هزار و ۷۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که از افت حدود ۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن حکایت دارد.

سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سال ۱۳۸۹ بر اساس پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی نیز برابر با ۱۹ هزار و ۴۶۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که با وجود مثبت بودن مجوزهای پروانه بهره‌برداری از افت ۱/۶ درصدی حکایت دارد. اما در سال ۱۳۹۰ جواز بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در بخش سرمایه‌گذاری نیز افت حدود ۲۰ درصدی داشته است. مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این سال برابر با ۱۵ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

سال ۱۳۹۱ نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش جواز بهره‌برداری از واحدهای صنعتی برابر با ۸ هزار و ۸۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که از افت ۵/۴۳ درصدی در این بخش حکایت دارد.

اما در سال ۱۳۹۲ به دلیل کاهش روند صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی در سال ماقبل آن، سرمایه‌گذاری در بخش جواز بهره‌برداری نیز کاهشی بوده؛ به طوری که سرمایه‌گذاری در این بخش برابر با ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حال با توجه به افزایش مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس در سال ۱۳۹۲ به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری صنعتی تحقق یافته یا جواز بهره‌برداری در سال جاری نیز بیشتر شود.

سال 1392 با بهبود شرایط کشور و امید به خروج از رکود تورمی، مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده یا جواز تاسیس بار دیگر بالا رفته است؛ به طوری که مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش در سال 1392 بالغ بر 111 هزار و 860 میلیارد تومان می‌شود

سرمایه‌گذاران به‌صنعت برگشتند