خروج اقتصاد‌ از زیر صفر

دنیای اقتصاد:‌دو عضو تیم اقتصادی با استناد به برخی آمارهای پیش‌نگر در اقتصاد ایران ابراز امیدواری کردند: رشد اقتصادی کشور تا پایان سال از زیر صفر خارج شود.

دو عضو تیم اقتصادی مطرح کردند

علامت‌های خروج اقتصاد از زیر صفر

علی طیب‌نیا و محمدرضا نعمت‌زاده دو وزیر کابینه دولت یازدهم در گفت‌و‌گو با ویژه‌نامه شماره ۱۰۰ نشریه تجارت فردا با تاکید بر اینکه دولت در کنار مهار تورم خروج از رکود را نیز در دستور کار دارد پیش‌بینی کردند رشد منفی تولید ناخالص داخلی تا پایان سال متوقف شود. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول درخصوص عملکرد اقتصاد ایران گفت: ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول، نشان از رشد ۵/۱ تا ۲ درصد برای اقتصاد ایران دارد. طیب‌نیا برخی شاخص‌های پیش رو را نیز به منزله تایید آمار صندوق بین‌المللی پول بیان و اظهار کرد: «پروانه‌های بهره‌برداری صادره» شاخص خوبی برای بررسی وضعیت اقتصاد ایران است و روند این پرونده بیانگر ورود رشد اقتصادی ایران به سطح مثبت است. به گفته وی در بخش صنعت حدود ۲۵ درصد افزایش صدور پروانه داشته‌ایم و بعضی از بخش‌های صنعتی نیز با رشد تولید ۷۰ ‌درصدی مواجه بوده‌اند؛ بنابراین امیدواریم که امسال به نرخ رشد مثبت برای اقتصاد ایران برسیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت‌و‌گوی جداگانه با هفته‌نامه تجارت فردا به استناد آمارهای فصل اول سال، ابراز امیدواری کرد: روند منفی بخش صنعتی به‌طور کامل متوقف شد و این بخش در مجموع با رشد مثبت مواجه می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده با استناد به آمار سه‌ماهه امسال گفت: حداقل سه‌چهارم تولیدات کشور رو به بهبود و مثبت بوده است و شاید وضعیت ۲۰ تا ۲۵ درصد صنایع هنوز منفی باشد. او معتقد است: با توجه به روندهای حاکم در سه‌ماه دوم، وضعیت بهتر خواهد شد.

او درخصوص روند رشد گفت: در کالاهای عمده‌ مانند فولاد و صنایع خودرو رشد داشته‌ایم. به‌طور مثال در صنایع خودرو که حدود ۲۰ ‌درصد از ارزش تولیدات صنعتی ما را تشکیل می‌دهد رشد مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این رشد باعث می‌شود روی صنایع جنبی و خدماتی هم اثرگذار باشد و در آنها نیز رشد را شاهد باشیم. او به بخش‌های دیگری که با بهبود وضعیت روبه‌رو بوده‌اند پرداخت و گفت: وضعیت در صنعت نساجی،‌ صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی‌ نیز بهبود یافته است و در حال حاضر یکی از ۹ صادرکننده سرامیک و کاشی در دنیا هستیم.

هدف‌گذاری دولت در ادامه سال

طیب‌نیا و نعمت‌زاده هر کدام به‌طور جداگانه در این گفت‌و‌گو با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی کشور در شرایط رکود تورمی است، اعلام کردند: معنای رکود این است که ما از ظرفیت‌های موجود به‌صورت کامل استفاده نمی‌کنیم.

بر اساس آمارها، تولید نسبت به سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و درآمد ملی چیزی حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است. این روند، رفاه مردم را تحت تاثیر قرار داده و جامعه را دچار مشکلات جدی کرده است. دو مقام اقتصادی دولت درخصوص برنامه دولت در ادامه عنوان کردند: آنچه دولت در کوتاه‌مدت و از طریق بسته سیاستی خروج غیرتورمی از رکود دنبال می‌کند این است که مشکل کوتاه‌مدت کشور را حل کند. به گفته این دو هدف از اجرای بسته و سیاست‌های تکمیلی که در مراحل آینده تهیه خواهد شد، حل مشکل کوتاه‌مدت اقتصاد است تا تولید به حد و اندازه سال ۱۳۹۰ برگردد. این دو عضو کابینه درخصوص نسبت بسته خروج از رکود و برنامه ششم نیز اظهار کردند: آنچه درحال‌حاضر تنظیم شده، مجموعه سیاست‌های خروج از رکود را تشکیل می‌دهد و هدف آن اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیست. بعد از اینکه مشکل کوتاه‌مدت حل و فصل شد و تولید به حد بالقوه رسید،‌ آنگاه مساله اصلی ما ظرفیت‌سازی برای رشد اقتصادی پایدار خواهد بود. این دو مقام تاکید کردند که بحث سیاست‌های اصلاح ساختار در برنامه‌های بلندمدت موضوعیت پیدا می‌کند، به همین دلیل در برنامه ششم این هدف دنبال خواهد شد.

شماره ویژه تجارت فردا

صدمین شماره تجارت فردا به‌صورت ویژه روز دوشنبه همراه با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» توزیع می‌شود. این ویژه‌نامه حاوی مطالبی در کنار تحلیل عملکرد اقتصادی دولت در یک سال گذشته، تلاش کرده از منظر صاحب‌نظران، تصمیم‌سازان و فعالان اقتصادی به سیمای پیش روی اقتصاد ایران بپردازد.