نوسازی ناوگان تاکسیرانی همدان

دنیای‌اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان گفت: بخش قابل توجهی از ناوگان تاکسی شهر همدان فرسوده است و به دنبال نوسازی آن هستیم. کامران گردان با اشاره به اینکه ۱۱ سازمان و چهار مدیریت زیر نظر کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این پس خیابان نمونه ترافیکی در شهر همدان انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بلوار مدنی به‌عنوان نخستین خیابان نمونه ترافیکی انتخاب شده است، گفت: خیابان نمونه ترافیکی دارای شاخص‌های متفاوتی است که از آن جمله می‌توان به دارا بودن تمامی علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نداشتن نقاط حادثه‌خیز و عدم پارک دوبل اشاره کرد.

گردان با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۵۰ مصوبه در کمیسیون خدمات شهری انجام شده است، گفت: از این تعداد ۸۰ درصد به‌طور کامل اجرایی شده و مابقی نیز به علت حجم و زمان بالا در حال اجرایی شدن است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان تولید کمپوست از طریق بازیافت زباله، جمع‌آوری دکه‌های مستقر در مسیر آبشار گنجنامه، اجرایی شدن کیف پول در اتوبوس‌ها تا یک ماه آینده و ایجاد شهرک پرندگان را ازجمله اولویت‌های کمیسیون اعلام کرد.

وی از احداث ۱۲ پارک‌سوار برای تاکسی تا پایان سال خبر داد و گفت: پنج پارک‌سوار تاکنون اجرایی شده و پارک‌سوار میدان سپاه نیز تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی درباره پارک‌سوار اتوبوس‌ها نیز گفت: در حال حاضر ایجاد پارک‌سوار در دو منطقه پل پهلوانان و منطقه سرگذر در دستور کار است که به‌زودی اجرایی شده و اتوبوس‌ها به این مناطق منتقل می‌شوند.

گردان با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در استان همدان وجود دارد، گفت: بخش قابل توجهی از ناوگان تاکسی شهر همدان فرسوده است و به دنبال نوسازی آن هستیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان به دنبال افزایش تعداد ناوگان تاکسی در شهر همدان نیستیم، گفت: ۵۰۰ دستگاه تاکسی سمند یا پژو از طریق وزارت کشور برای استان همدان در نظر گرفته شده که قرار است این تعداد جایگزین تاکسی‌های فرسوده همدان شوند. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به اینکه تصمیمات اشتباهی در گذشته سبب بروز مشکل در مدیریت فعلی شده است، بیان کرد: در گذشته تعادل تاکسی‌های گردشی و خطی به هم خورده و تاکسی‌های خطی افزایش یافته‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکسی‌های خطی سبب افزیش ترافیک در شهر می‌شوند به دنبال این هستیم تا تعداد تاکسی‌های خطی و گردشی را متعادل ساخته و بیشتر بر تاکسی‌های گردشی تکیه داشته باشیم.

گردان با بیان اینکه از طریق نصب تاکسی‌متر به دنبال افزایش انگیزه تاکسی‌داران برای تبدیل شدن به گردشی هستیم، اظهار کرد: امیدواریم از طریق تبدیل تاکسی‌ها و ایجاد پارک‌سوار بتوان ترافیک شهر را مدیریت کرد. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه ۲۷۰ دستگاه در ناوگان اتوبوسی همدان فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۰۰ دستگاه از این تعداد در اختیار بخش خصوصی است که قراردادی پنج ساله داشته و در صورت نیاز آنها به دیگران واگذار می‌شود تا خدمات به درستی واگذار شود.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ دستگاه از اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر همدان فرسوده‌اند که برای نوسازی آنها خدمات لازم انجام شده و به‌زودی به ناوگان اضافه می‌شوند.

گردان از خرید ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید و تعدادی ماشین‌آلات سنگین برای سازمان موتوری شهرداری همدان خبر داد و گفت: برای خرید هر یک از اتوبوس‌ها نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده و در مجموع برای خرید ماشین‌آلات شهرداری همدان ۱۵ میلیارد تومان صرف شده است. وی از اجرای سیستم کیف پول (پول الکترونیک) در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر همدان خبر داد و گفت: هماهنگی‌های نهایی با بانک شهر انجام شده و تا یک ماه آینده سیستم کیف پول الکترونیک در سطح ناوگان اجرایی می‌شود. گردان تاکید کرد: برای اینکه با مشکل اجرای این طرح در سطح ناوگان برخورد نکنیم ابتدا طرح در سطح محدودی از اتوبوس‌ها اجرایی می‌شود، البته استفاده از کیف پول الکترونیک پس از اتوبوس‌ها در سطح تاکسی‌های شهر نیز اجرایی می‌شود. وی در ادامه گفت: اولین خط بی آر تی تا پایان سال ۹۴ در شهر همدان راه‌اندازی می‌شود که تاکنون ۳۰ الی ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان درباره پارکومتر نیز گفت: برای استفاده مطلوب از این سیستم نیاز است تا شهرداری و پلیس به صورت هماهنگ اقدام کنند در غیر این صورت نمی‌توان به نتیجه مناسبی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا پارکبان‌ها را از شهر جمع‌آوری کنیم، بیان کرد: این پارکبان‌ها از طریق بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری به علت تخلف بسیار خلع ید شده‌اند. گردان درباره جمع‌آوری زباله از سطح شهر و محلات نیز گفت: به دنبال این هستیم تا تعداد باکس‌های جمع‌آوری زباله را از سطح شهر کم کرده و تحویل زباله از منازل را به دو روز یک بار برسانیم.