بیش از ۲۵/۱ میلیارد دستگاه موبایل هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۴ به سراسر دنیا صادر خواهد شد دنیای‌اقتصاد: بازار موبایل‌های هوشمند همچنان رو به رشد است و در سال‌های اخیر روند رونق خود را حفظ کرده است. این موضوع را تحقیقات و بررسی‌های اخیر هم تایید کرده‌اند، تا جایی که جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بیش از ۲۵/۱ میلیارد دستگاه موبایل هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۴ به سرتاسر دنیا صادر خواهد شد.

به این ترتیب انتظار می‌رود که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با صادرات ۰۱/۱ میلیارد دستگاهی در سال ۲۰۱۳، رشد سالانه ۸/۲۳ درصدی را تجربه کند. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC پیش‌بینی کرده‌اند روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند تا سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. براساس این گزارش، انتظار می‌رود بازار جهانی موبایل‌های هوشمند تا سال ۲۰۱۸ با متوسط نرخ رشد سالانه ۷/۱۲ درصدی به صادرات جهانی ۸/۱ میلیارد دستگاهی برسد.

آمارهای مختلف نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۱، بازارهای در حال رشد و نه‌چندان توسعه‌یافته بیش از ۵۰ درصد از کل صادرات جهانی سالانه موبایل‌های هوشمند را در اختیار داشته‌اند، بنابراین دور از ذهن نیست که این روند رشد در این سال‌ها هم همچنان ادامه داشته باشد.

کارشناسان موسسه IDC حالا انتظار دارند که در سال ۲۰۱۴، روند رشد صنعت موبایل‌های هوشمند در بازارهای بزرگ و پیشرفته کندتر شود تا جایی که میزان رشد سالانه بازارهای این مناطق از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در پایان این سال به ۹/۴ درصد برسد.

این در حالی است که میزان رشد سالانه بازار موبایل‌های هوشمند در بازارهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۴ به ۴/۳۲ درصد می‌رسد تا درنهایت میزان رشد سالانه کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در این سال به ۸/۲۳ درصد برسد.

«رامون لیاموس» یکی از کارشناسان ارشد موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «بازار موبایل‌های هوشمند که در سال‌های اخیر روند رشد سریعی را تجربه کرده است، حالا رو به کند شدن گذاشته است. بازار کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته حالا به‌تدریج رو به کند شدن گذاشته‌اند تا جایی که انتظار می‌رود رشد بازار موبایل‌های هوشمند در این مناطق به‌طور چشمگیری کندتر شود. با این حال اما همچنان بازار این مناطق درآمد قابل‌توجهی از بازار موبایل‌های هوشمند به‌دست می‌آورند، چون متوسط قیمت فروش هر دستگاه موبایل هوشمند در این بازارها بیش از ۴۰۰ دلار است. این در حالی است که بسیاری از بازارهای در حال توسعه همچنان با سرعت زیاد به رشد خودشان ادامه می‌دهند و متوسط قیمت فروش هر گوشی موبایل هوشمند در این بازارها به کمتر از ۲۵۰ دلار می‌رسد. نکته مهم و کلیدی برای شرکت‌های تولیدکننده در این زمان این است که بتوانند در بازارهای پیشرفته سهم بازار خود را حفظ کنند و در بازارهای درحال رشد و توسعه یک روند رو به رشد ثابت را در پیش بگیرند.

درست به همین دلیل هم هست که این روزها شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌عامل‌ها با شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل هوشمند در تعامل هستند تا بتوانند محصولاتی ارزان‌قیمت و نسبتا باقابلیت را به بازار عرضه کنند.»

تحلیلگران IDC انتظار دارند که در سال ۲۰۱۴ بازار موبایل‌های هوشمند در مناطق درحال توسعه به حجم صادرات ۸/۹۲۰ میلیون دستگاهی برسد. در این میان اما همچنان حاکمیت مطلق بازار در اختیار اندرویدی‌ها است که پیش‌بینی می‌شود ۴/۸۸ درصد از کل صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص بدهند. کارشناسان این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که بازار موبایل‌های هوشمند در مناطق در حال توسعه تا سال ۲۰۱۸ به صادرات ۴/۱ میلیارد دستگاهی برسد تا رشد ۵/۷۹ درصدی را برای خود به ثبت برساند.

رشد کند هوشمندها در کشورهای پیشرفته

رشد کند هوشمندها در کشورهای پیشرفته