گروه خبر: قرعه اولین استیضاح در دولت روحانی، اگرچه به نام رضا فرجی‌دانا درآمد، اما به‌نظر می‌رسد حکایت استیضاح همچنان ادامه داشته باشد. نمایندگان مجلس که اواخر مردادماه امسال، وزارت علوم را از رضا فرجی‌دانا پس گرفتند، حالا از استیضاح برخی دیگر از وزرای کابینه روحانی سخن می‌گویند. بر اساس آنچه رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در این باره گفته است، هم‌اکنون نیمی از این وزرا در معرض استیضاح قرار دارند. این موضوعی است که اگرچه با تعطیلات سه هفته‌ای مجلس بیشتر به گمانه‌زنی شباهت دارد، اما به استناد همین اظهارات عزت‌الله یوسفیان‌ملا، می‌تواند پس از تعطیلات مجلس، رنگ و بوی واقعیت به خود گیرد چه آنکه به باور او اگر مقاومت هیات‌رئیسه و نمایندگان معتدل مجلس نبود، دولت طی دو هفته سقوط می‌کرد. تشریح فضای مجلس از سوی این نماینده نشان می‌دهد که حالا، ابزار قانونی استیضاح، به شمشیری بدل می‌شود که سایر وزارتخانه‌ها را نیز می‌تواند گرفتار کند. در این میان، اما می‌توان گفت سایه استیضاح بر سر پنج وزیر روحانی، بیش از سایرین سنگینی می‌کند؛ وزیران آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات، افرادی هستند که احتمال دارد از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شوند. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است که استیضاح هیچ وزیری در دستور کار نیست و اصلاح‌طلبان قصد دارند بین دولت و مجلس شکاف بیندازند. این در شرایطی است که طی چند روز گذشته و با اعلام خبر شکسته شدن انحصار ارائه نسل سوم تلفن‌همراه، سایت خبری دانا به نقل از این نماینده مجلس، از ابراز نگرانی تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به گسترش تکنولوژی روز همراه خبر داده و به احتمال استیضاح وزیر ارتباطات اشاره کرده بود.

در این میان محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه امضای توافقنامه با وزیر ارتباطات قطر به ارائه توضیحاتی درباره مخالفت‌های صورت گرفته با ارائه خدمات نسل سه ارتباطی در کشور پرداخت. به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به این سوال که مگر ظرف سال‌های گذشته در ارائه خدمات از سوی رایتل چه تخلفاتی صورت گرفته و چه مشکلاتی در جامعه ایجاد شده که اکنون تا این اندازه نسبت به ارائه این تکنولوژی در کشور اظهار نگرانی صورت گرفته است، پاسخ داد: «این سوال را باید از افرادی پرسید که این بحث را مطرح می‌کنند اما آنچه به دولت و وزارت ارتباطات مربوط می‌شود آن است که از نظر ما با ارائه این خدمات توسط اپراتورهای اول و دوم هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد؛ به عبارت دیگر اکنون حدود دو سال است که رایتل با مجوز خدمات نسل سه را وارد کشور کرده است.»

با این همه عزت‌الله یوسفیان‌ملا که دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» به وضعیت استیضاح چهار وزیر دیگر اشاره کرد، درباره استیضاح وزیر کشور که گفته می‌شود بیش از ۶۰ امضا دارد، گفت: «استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی نوشته شده است و متن استیضاح وزیر کشور هم‌اکنون در اختیار من است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که وزیر کشور در انتصاب استانداران و فرمانداران باید نظر نمایندگان را جویا شود، اما چنین کاری را انجام نداده است، از مخالفت خود با استیضاح سخن گفت و اعلام کرد: «من برای مطرح نشدن این استیضاح وساطت کردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر کشور کارش را انجام دهد.»

او در ادامه با اشاره به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، از جمع‌آوری ۵۰ امضا برای این استیضاح خبر داد و گفت: «در مورد وزیر آموزش و پرورش تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است.» یوسفیان‌ملا همچنین درباره استیضاح حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو گفت: «این استیضاح از سال قبل مطرح است.»

این نماینده مجلس درباره برخی اخبار مبنی‌بر اینکه تعدادی از نمایندگان به‌دنبال استیضاح‌ وزیر ارشاد نیز هستند، موضوع استیضاح علی جنتی را رد کرد و گفت: «شاید تنها یکی، دو نفر از نمایندگان به‌دنبال استیضاح علی جنتی باشند ولی هنوز چیزی به‌عنوان استیضاح وجود ندارد.» این موضوعی است که محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس نیز بر آن تاکید کرده و به «ایرنا» گفته است: «استیضاح وزیر ارشاد در مجلس مطرح نیست.»

اگرچه نمایندگان مجلس با طرح سوال‌هایی از وزیر ارشاد در طول یک سال روی کار آمدن دولت یازدهم و اعطای کارت زرد به او بارها به سیاست‌های جنتی در این وزارتخانه اعتراض کرده‌اند، حالا جعفر شجونی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از رئیس‌جمهوری خواسته است که این وزیر را ارشاد کند. او می‌گوید: «اگر قرار بر این باشد که نظام یک آهنگ داشته باشد و وزیر ارشاد یک آهنگ دیگر، نقض غرض صورت می‌گیرد و این موضوع با لباس آقای روحانی منافات دارد.»

به باور یوسفیان‌ملا که از فضای مجلس درباره استیضاح برخی وزیران روحانی سخن گفته است، «اینکه یک وزیر در معرض استیضاح باشد اصلا درست نیست. ذهن وزیر باید مستقل باشد. این بزرگ‌ترین ضربه به یک وزارتخانه است که وزیرش در حال استیضاح باشد. تمام معاونان و مدیران استانی آن وزارتخانه پیش خود می‌گویند وزیر که در حال استیضاح است و شیرازه دستگاه اجرایی از هم پاشیده می‌شود. به همین علت تا جایی که می‌شود باید دست به قلم استیضاح نبرد.»