مهیار مهرجو هرگاه صحبت از کارآفرینان موفق در زمینه تکنولوژی می‌شود، هاروارد و استنفورد دو دانشگاهی هستند که اول از همه به ذهن هرکس خطور می‌کند. مانند مارک زوکربرگ که فیس‌بوک را از خوابگاه دانشگاه هاروارد شروع کرد یا بیل گیتس که از همان دانشگاه انصراف داد. سرگئی برین و لری پیج دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بودند که گوگل را راه‌اندازی کردند. سایت یاهو نیز در دوران دانشجویی جری یانگ و دیوید فیلو در دانشگاه استنفورد طراحی شد.
اما دانشگاه دیگری نیز وجود دارد که اگر افتخاراتش بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. MIT از زمان تاسیس خود یعنی سال ۱۸۶۱ محققان و مهندسان بزرگی را تربیت کرده که از آن زمان ۸۰ جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند. در ادامه چند شرکت را که فارغ‌التحصیلان دانشگاه MIT تاسیس کردند معرفی می‌کنیم.


رابرت ‌نویس - Intel

رابرت ‌نویس (Robert Noyce) دکترای فیزیک را از دانشگاه MIT گرفت. ذهن رابرت محاسبات را سریع انجام می‌داد و به همین دلیل به او لقب Rapid Robert یا رابرت سریع را دادند. او برای سیلیکون ولی (منطقه‏ای در سانفرانسیسکو که شرکت‌های بزرگ کامپیوتری در آن قرار دارند) کارهای زیادی انجام داده و او را The Mayor of Silicon Valley یا شهردار سیلیکون ولی نامیده‌اند.


جونا پرتی - Buzzfeed
جونا پرتی (Jonah Peretti) دانشجوی فناوری اطلاعات در دانشگاه MIT بود و بازفید را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد که امروزه از داغ‌ترین رسانه‌های خبری به شمار می‌رود. سرمایه بازفید با ۵۰ میلیون دلار افزایش، در هفته گذشته به ۸۵۰ میلیون دلار رسید.


بیل هولت - Hewlett Packard
بیل هولت (Bill Hewlett) دوره لیسانس را در دانشگاه استنفورد گذراند اما فوق لیسانس مهندسی برق را از دانشگاه MIT در سال ۱۹۳۶ گرفت. بیل هولت و دیوید پاکارد (David Packard،( HP را در سال ۱۹۳۹ تاسیس کردند و کار خود را از یک پارکینگ در کالیفرنیا شروع کردند. بعد از سال‌ها HP با تولید قطعات الکترونیکی و کامپیوتری به یک شرکت میلیارد دلاری تبدیل شد.


آمر باس - Bose Corporation

آمر باس (Amar Bose) لیسانس، فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه MIT گرفت و همچنین از سال ۱۹۵۶ به مدت ۴۵ سال در آنجا تدریس کرد. او این شرکت را در سال ۱۹۶۴ با هدف تولید لوازم صوتی تاسیس کرد.


درو هوستون - Dropbox

درو هوستون (Drew Houston) فلش دیسک خود را در دوره لیسانس گم کرد و تصمیم گرفت یک فضای ابری بسازد و نام آن را Dropbox گذاشت. در این راه از یک دانشجوی کامپیوتر دیگر نیز کمک گرفت. آرش فردوسی یک ایرانی آمریکایی است که با هوستون در سال ۲۰۰۷ Dropbox را راه‏اندازی کردند. هوستون آن زمان دوره لیسانس را تمام کرده بود و آرش فردوسی دانشجوی ترم آخر بود که از ادامه تحصیل انصراف داد و هم‌اکنون رئیس بخش تکنولوژی Dropbox است. بنا به گزارش‌ها ارزش این شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار است.

Kleiner, Perkins, Caufield, & Byers- تام پرکنیس

KPCB مسلما یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران شرکت‌های تازه تاسیس در Silicon Valley است. تام پرکینس (Tom Perkins) که از موسسان این شرکت است تحصیلات خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT به پایان رساند.


دنی لویین - Akamai

دنی لوین (Danny Lewin) شرکت Akamai را سال ۱۹۹۸ با هدف ارائه سرویس وب تاسیس کرد. او در سال ۱۹۹۶ دانشجوی دکترای دانشگاه MIT بود و با کمک یکی از استادان خود این شرکت را راه‌اندازی کرد. متاسفانه لوین یکی از مسافران پرواز ۱۱ سپتامبر بود و در آن حادثه جان خود را از دست داد. سال گذشته درآمد این شرکت ۶/۱ میلیارد دلار بود.


Harmonix

هارمونیکس بهترین شرکت برای توسعه بازی‏هایی مانند Guitar hero و Rockband است که توسط الکس ریگوپولس (Alex Regopulos) و اِرِن اِگُزی (Eran Egozy) که هر دو فارغ‌التحصیل از MIT بودند، تاسیس شد. ریگوپولس دانشجوی موسیقی بود و اِگُزی در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می‌کرد که در آزمایشگاه دانشگاه با یکدیگر آشنا شدند. هارمونیکس در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱۷۵ میلیون دلار توسط Viacom خریداری شد که البته در سال ۲۰۱۰ به یک شرکت سرمایه‌گذار فروخته شد.


Khan Academy
سلمان خان

(Salman Khan) موسس آموزش آنلاین ریاضی، لیسانس ریاضی، علوم کامپیوتر و الکترونیک را از دانشگاه MIT گرفته و همچنین فوق لیسانس الکترونیک و علوم کامپیوتر را نیز از همین دانشگاه کسب کرده. او این سایت را با هدف آموزش رایگان ریاضی برای تمام دنیا راه‌اندازی کرد و امروز بیش از ۱۰ میلیون دانشجو از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند.


iRobot
iRobot یا همان روبات معروف جارو شارژی هوشمند در سال ۱۹۹۰ توسط ۲ دانشجوی دانشگاه MIT، کلین انجل (Colin Angle) و هلن گرینر (Helen Greiner) و با همراهی استاد دانشگاه رادنی بروکس (Rodney Brooks) ساخته شد و بیش از ۱۰ میلیون از این روبات‌ها را فروخت. این شرکت در مزایده سال ۲۰۰۵ ارزشی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار داشته.


ایروین جیکوبز - Qualcomm
ایروین جیکوبز
۰
Irwin Jacobs Qualcomm را به کمک اندرو ویتربی (Andrew Viterbi) در سال 1985 تاسیس کرد و به تولید تجهیزات بی‌سیم و چیپ‌های پردازشگر پرداخت. او دکترای الکترونیک و علوم کامپیوتر را از دانشگاه MIT گرفت. همچنین حدود 7 سال قبل از راه‌اندازی شرکت در همان دانشگاه استاد یار بود. در سال 2007 او برای پژوهش‌های کامپیوتری به دانشگاه MIT 30 میلیون دلار کمک مالی کرد.


بروستر کهل - الکسا
۱
بروستر کهل (Brewster Kahle) مهندسی کامپیوتر خود را سال1982 از دانشگاه MIT گرفت. او سایت الکسا (Alexa) را در سال 1996 راه‌اندازی کرد و سه سال بعد آمازون آن را 300 میلیون دلار خرید. این سایت آمارهای بسیار کاملی را درباره تمام وب‌سایت‌ها در اختیار شما می‌گذارد.

پاتریک مک گاورن - IDG
2
پاتریک مک گاورنPatrick McGovern(IDG) را با کمک فرد کیرچ (Fred Kirch) تاسیس کرد و در آن به تحقیق و بازاریابی مشغول شد. او دانشجوی زیست شناسی دانشگاه MIT بود و با اختراع فرمول شکست ناپذیر در بازی دوز بورسیه دانشگاه MIT را گرفت. در سال ۲۰۰۰ او ۳۵۰ میلیون دلار به دانشگاه MIT کمک کرد تا دانشکده‌ای با نام او برای تحقیق روی مغز انسان ساخته شود.


رابرت متکالف - 3COM
رابرت متکالف (Robert Metcalfe) شرکت شبکه‏ای را در سال ۱۹۷۹ تاسیس کرد. او در سال ۱۹۶۹ از دانشگاه MIT در رشته الکترونیک و مدیریت صنعتی فارغ‌التحصیل شد. او هم‌اکنون استاد دانشگاه تگزاس است.

Fairchild Semiconductors
۳
در اصطلاح به این گروه، 8 خائن نیز می‌گویند. که بعضی از آنها در MIT تحصیل کرده‌اند. شلدون رابرتس (Sheldon Roberts) از کسانی است که فوق لیسانس و دکترای خود را از این دانشگاه گرفته است. همچنین رابرت نویس موسس شرکت اینتل یکی از این 8 نفر است.




Taiwan Semiconductor Manufacturing Company
TSMC از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید قطعات کامپیوتری در دنیا است که موسس آن موریس چنگ (Morris Chang) فوق‌لیسانس خود را در رشته مکانیک از دانشگاه MIT گرفته است و بابت فعالیت‌هایش به او لقب قهرمان ملی را در تایوان داده‌اند. TSMC در سال گذشته 20 میلیارد دلار ارزش داشته است.


ویلیام پورتر - E-Trade
ویلیام پورتر (William Porter) این شرکت را برای خرید و فروش الکترونیکی سهام در سال 1982 تاسیس کرد. او مدرک فوق‌لیسانس خود را در زمینه مدیریت از دانشگاه MIT گرفت. در سال 1999 او 25 میلیون دلار به دانشکده خود کمک کرد.3

بزرگان مکتب MIT در صنعت تکنولوژی

بزرگان مکتب MIT در صنعت تکنولوژی

بزرگان مکتب MIT در صنعت تکنولوژی

بزرگان مکتب MIT در صنعت تکنولوژی