گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: دیروز شاخص کل بازار در حالی با ۲۲/۰ درصد کاهش مواجه شد که ضمن از دست دادن ۱۶۳ واحد دیگر از رقم شاخص کل آن را تا ۷۲ هزار و ۷۷۸ واحد کاهش داده است. در بازار دیروز در مجموع معاملات بلوکی و غیر‌بلوکی ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش ۷۴۹ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت که از نظر حجم معامله (بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی روز شنبه) ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۳۴ درصد افت کرده است. حقوقی‌ها دربازار سهام در این روزها نقش پر رنگ تری یافته به نحوی که اغلب نمادهای پر طرفدار در این روزها توسط حقوقی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. این نقش در حالی بیشتر احساس می‌شود که خبرهای غیر‌منتظره بازار سهام را به شکل عمده تحت تاثیر قرار می‌دهد. در روزهایی که بازار با افت قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است، تحرک حقوقی‌ها برای خرید سهام اتفاقی البته مثبت است. اما دقیقا این شرایط درروزهای اخیر با کف قیمت سهام همزمان شده است.بررسی روند خرید و فروش سهام از ابتدای امسال نشان می‌دهد که در ابتدای سال سهم ۴۰ درصدی مشارکت حقوقی‌ها تا‌کنون به ۶۰درصد افزایش یافته است. در ابتدای سال تلاش اغلب مسوولان بازار سهام برای افزایش حضور حقوقی‌ها به مراتب بیشتر بود. از آن زمان تا کنون البته با افت P/E بازار از ۱/۷ به ۵/۵ هم باید به عوامل جذاب بازار و ارزندگی بیشتر سهام اشاره کرد که سهامداران حقوقی به‌طور حرفه‌ای به این موارد نیز توجه بیشتری از خود نشان داده‌اند. روز گذشته ۸۶ درصد از ۱۰ میلیون سهام مورد معامله تاپیکو توسط حقوقی‌ها مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. ۹۸ درصد از تقریبا ۱۶میلیون سهام معامله شده وسپه را نیز حقوقی‌ها خریداری کردند. همچنین ۹۶درصد از ۱۵ میلیون سهام معامله شده دیروز بانک تجارت توسط حقوقی‌ها خریداری شده است. ۷۰ درصد از۸/۷ میلیون سهام مورد معامله بانک پاسارگاد هم دیروز توسط حقوقی‌ها خریداری شد.

۱۱ میلیون سهم از سهام ایران خودرو در حالی روز شنبه توسط حقوقی‌ها خریداری شد که بعد از ظهر شنبه خبر افزایش ۲۴۲ درصدی EPS تلفیقی این شرکت اعلام شد. روز گذشته اما حقیقی‌ها برای خرید ۷۵ درصد سهام این شرکت هجوم بردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در یک دوره یک ماهه با وجود کاهش شاخص کل بازار، میزان خرید حقوقی‌ها افزایش یافته است. تا جایی که همزمان با افت شاخص از ۷۶ هزار واحد تا محدوده ۷۳ هزار واحد‌، میزان خرید حقوقی‌ها به ۱۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است. براساس یک تحقیق دیگر اخیرا هر روز مجموع سفارش برای خرید از مجموع سفارش برای فروش تا ساعت ۱۲ کمتر است اما از این ساعت به بعد میزان تقاضا برای خرید سهام به مراتب بیشتر می‌شود. یکی از کارشناسان در توجیه این شرایط معتقد است که عده‌ای در بازار آرام آرام حرکت می‌کنند و از سهامداران خرد غیر‌حرفه‌ای که اغلب به دلیل نگرانی‌های به وجود آمده، از بازار خارج می‌شوند، به مراتب خرید بیشتری از سهام در کف قیمت دارند. برخی دیگر نیز براین عقیده‌اند که عموما حقوقی‌ها از بازار خارج نمی‌شوند بلکه این حقیقی‌ها هستند که در شرایطی به نحوی غیرحرفه‌ای از بازار خارج می‌شوند.

بازاری مطلوب در نیمه دوم سال

حسین صالحی، مدیر عملیات کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، موقعیت زمانی و مذاکرات حساس سیاسی پیش‌رو در چند ماه آتی، بسته و سیاست‌های خروج از رکود و همچنین گزارش‌های ۶ماهه پیش روی شرکت‌ها را از جمله دلایل نظاره‌گر بودن فعالان بازار سرمایه دانست و گفت: باتوجه به اینکه دولت نشان داده است تصمیمات اقتصادی خود را همگام با پیشرفت‌های سیاسی خود می‌گیرد بنابراین ریسک بازار به دلیل وابستگی به توافق هسته‌ای بیشتر شده است؛ در شرایطی که در بازار رکود شدیدی وجود دارد و اوضاع قیمت‌های جهانی نیز دلچسب نیست.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل جنگ‌هایی نظیر داعش در عراق بخشی از بازار صادراتی ایران نیز با تهدید روبه‌رو‌ شده است و شرکت‌ها نیز در سال جاری عمدتا با طرح توسعه خاصی همراه نیستند. در اکثر شرکت‌ها پتانسیل تعدیلات عایدی محسوسی دیده می‌شود، لذا برای رشد بازار باید انتظار افزایش پی بر‌ای

بازار را داشته باشیم که شروع آن با کاهش نرخ روزشمار سپرده‌های بانکی ایجاد شده اما این سیاست نتوانست تاثیری بر کوتاه مدت بازار داشته باشد.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شرایط نامساعد سیستم بانکی اکثر بانک‌ها از طرق مختلف از خروج پول جلوگیری کردند و همچنان ابزارهایی مانند سپرده‌های مدت دار بانک‌ها (بدون جریمه) یا صکوک و اوراق مشارکت در بازار سرمایه با نرخ‌های بیش از ۲۰ درصد همچنان پارکینگ‌های بدون ریسک و نرخ مورد انتظار مناسب پیش روی فعالان وجود دارد و باید اذعان کرد به‌رغم ارزشمندی قیمت‌های فعلی سهام متاسفانه پول جدیدی در این شرایط به بازار سرمایه تزریق نمی‌شود. وی تصریح کرد: اما کاهش نرخ سود بانکی به شرط اینکه به سایر ابزارهای تامین مالی نیز سرایت یابد در میان مدت و بلند مدت بیشترین محرک رشد قیمت سهام خواهد بود، هرچند باید از رشد قیمت دلار به‌عنوان محرک دیگری برای خروج از رکود و رشد سود در عمده شرکت‌های بورسی نام برد که البته با توجه به سیاست فعلی کنترل تورم از سوی دولت در این مقطع این انتظار نمی‌رود. بنا به عقیده صالحی، تا پایان سال و در صورت توافق هسته‌ای و ورود سرمایه‌گذاری خارجی در تشکیل بازارهای جدید صادراتی، این محرک نیز اجرایی خواهد شد؛ به عبارت دیگر بازار سرمایه در شرایط فعلی به شرط توافق سیاسی پتانسیل بسیار خوبی را در خود نهفته دارد که به نظر می‌رسد نیمه دوم سال بازار به مراتب بهتری را شاهد باشیم ولی در صورت تمدید توافق سیاسی یا عدم توافق انتظار ریزش بیشتر حتی در قیمت‌های فعلی نیز صورت خواهد گرفت.

مدیر عملیات کارگزاری آگاه در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی دولت منطقی و معقولانه به نظر می‌رسد و به‌ این ترتیب باید سال جاری را به‌عنوان سال گذر باهمه سختی‌ها پذیرفت و به دولت باید اجازه دهیم برنامه بلندمدت خود را اجرایی کند، اما این سیاست‌ها که فشار زیادی را در کوتاه مدت به شرکت‌ها متحمل می‌کند و با کسری نقدینگی در اکثر صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی که سبب نبود نقدینگی در بازار سرمایه نیز شده است طبیعتا منجر به همین شرایط برای بازار سرمایه شده است و فقط دلیل آن را در سیاست‌های کلان اقتصادی بدانیم که امیدواریم با درایت مسوولان با سرعت بیشتری از شرایط رکودی خارج شویم.

در بازاردیروز خبرهای دیگری نیز درخصوص شرایط جدید معاملات بلوکی اعلام شد. بر این اساس طبق اختیار مندرج در بند یک از ماده یک دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات بلوک مصوب ۱۷خرداد ۹۳ هیات مدیره سبا،شرایط جدید انجام معاملات بلوک بر اساس مصوبه اخیر هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران به این شرح است: معامله‌ای بلوکی است که تعداد سهام یا حق‌تقدم سهام قابل معامله در آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال باشد و در هر حال مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد. معاملات بلوکی به‌صورت توافقی نیز در هفته‌های اخیر حجم بیشتری داشته و توافق بر سر قیمت‌هایی خارج از عرف معاملاتی، تقاضای به مراتب بیشتری داشته است که عمدتا توسط حقوقی‌ها انجام شده است.

بازار در حالی تحت تاثیر حرکت‌های حساب شده حقوقی‌ها جهت‌گیری می‌کند که مشارکت آنها در شرایط جاری به مراتب بیشتر شده است. اینکه این شرایط را شرایط کاملا مثبتی ارزیابی کنیم البته نیاز به کارشناسی کامل‌تری توسط کارشناسان دارد اما بر اساس اطلاعات موجود حقوقی‌ها در هیجانی شدن سهامداران خرد البته سود‌های بهتری می‌برند.

دیروز حقوقی‌ها ۵/۶۲ میلیارد تومان سهام خریدند و ۶۲ میلیارد تومان سهام فروختند.

بازگشت فعالانه حقوقی‌ها به بازار

بازگشت فعالانه حقوقی‌ها به بازار