دنیای‌اقتصاد، اصفهان: مدیر آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: وضعیت استان اصفهان در حوضه آبی قرمز است. هاشم امینی با بیان اینکه آبرسانی به اصفهان بزرگ از زاینده‌رود انجام می‌شود، اظهار کرد: آب شرب از سد چم‌آسمان و از تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی، از طریق تونل تصفیه و به شهرستان‌های مختلف از جمله نجف‌آباد، قهدریجان، درچه، فلاورجان، دانشگاه اصفهان و به سمت هزارجریب و گورت، شاهین شهر، اردستان، خمینی شهر و نیز صنایع اصفهان و چهار طرف اصفهان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد آب مصرفی تصفیه خانه باباشیخ علی توسط کلانشهر اصفهان مصرف می‌شود، افزود: سرانه مصرف آب در استان اصفهان ۱۸۹ لیتر برای هر نفر در طول شبانه روز است و این در حالی است که سال گذشته این میزان معادل ۱۶۰ لیتر بوده است. مدیر آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: ۷۸ درصد آب در بخش خانگی و ۲۲ درصد در بخش غیرخانگی مصرف می‌شود که از این میزان ۳۲ درصد روستایی و ۲۴ درصد در بخش صنعت و بقیه آن برای سایر مصارف استفاده می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه وضعیت آب شرب اصفهان در تابستان امسال به شدت بحرانی بوده است، اما خوشبختانه با مدیریت این بحران پشت سر گذاشته شده، تصریح کرد: در تابستان امسال حدود ۳ مترمکعب کمبود آب در اصفهان داشتیم، به طوری که در پیک مصرف باید ۱۴ مترمکعب آب وارد شبکه توزیع می‌کردیم درحالی‌که تنها ۴/۱۱ مترمکعب آب در اختیار داشتیم و این تونل اشترجان و چاه‌های اجاره‌ای بود که به فریاد این بحران

رسید. وی با بیان اینکه در گذشته با کندن چهار متر به آب می‌رسیدیم، افزود: اکنون باید ۱۷۰ متر زمین حفر شود تا به آب برسیم و این در حالی است که این موجب نیتراتی شدن آب شده است.

مدیر آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود برای رفع این بحران ابتدا جاری شدن آب در رودخانه، دوم اجرای انتقال خطوط آب، سوم ساماندهی آبرسانی در اصفهان انجام شود، چرا که ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا از طریق تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی تغذیه می‌شوند و با توجه به افزایش جمعیت استان اصفهان باید تصمیم جدی در امر ساماندهی آبرسانی صورت گیرد.