گروه بورس کالا : آزادسازی قیمت‌ها سرنوشت محتوم تمامی بازارها در شرایط روز جهانی است و نمی‌توان با دیدی یک‌سویه موجبات ادامه هرگونه انحصاری را در اقتصاد فراهم آورد. این در حالی است که ارز چند‌نرخی نیز می‌تواند فسادآور باشد یا حداقل پتانسیل ویژه‌خواری را افزایش دهد. با توجه به این موارد، هم‌اکنون شاهد آزادسازی قیمت انواع محصولات فلزی، پتروشیمی و پتروشیمیایی در بورس کالا هستیم که در کنار افزایش سقف مجاز نوسان، شرایط عمومی بازار را رقابتی‌تر از گذشته می‌سازد. تمامی این موارد در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که در شرایط رکود فعلی، شاید بهترین زمان برای آزادسازی قیمت‌ها روزهای اخیر باشد، زیرا کمترین تأثیر را بر بازار بدون تقاضای فعلی می‌گذارد. با توجه به افزایش سقف نوسان در کنار آزادسازی قیمت‌ها هم‌اکنون شاهد افزایش شدید قیمت برای برخی انواع خاص هستیم که وجود تقاضای مؤثر داخلی را می‌توان دلیل اصلی این امر دانست. این وضعیت که در روزهای قبل در بورس و بازار رخ‌نمایی کرد نیاز به افزایش عرضه‌ها را در بازار از طریق واردات بیش از پیش هویدا ساخته است.

مهرزاد نامداری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه بورس کالای ایران به‌طور مستمر در تلاش است که عناصر مکانیسم کشف نرخ منطقی و شفاف را به بهترین نحو پیاده کند، گفت: یکی از این موارد بحث آزادسازی قیمت‌ها است. این موضوع مستلزم این است، تاجایی که امکان دارد و قانون اجازه می‌دهد محدودیت‌های دامنه نوسان قیمتی برداشته شده و اجازه داده شود که عرضه و تقاضای بازار تعیین‌کننده قیمت باشد.

وی افزود: طبیعی است که محدودیت دامنه قیمتی موجب شکاف بین قیمت بورس و بازار می‌شود و این موضوع دلالی‌های ناکارآمد را دامن می‌زند، بنابراین دولت و دستگاه‌های مسوول و متولی از طریق بسترهای بورس کالا وارد عمل شده‌اند و بحث آزادسازی قیمت محصولات را متناسب با شرایط کشور و نوع محصول آغاز کرده‌اند.

معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: هم اکنون کالاهایی چون کربنات سدیم سبک و سنگین، جوش شیرین، منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول، سود کاستیک، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، فولاد، مس، آلومینیوم، طلا، سولفور مولیبدن و کک بدون در نظر گرفتن محدوده نوسان قیمت مجاز مورد معامله قرار می‌گیرند که محدوده نوسان قیمت پایه این محصولات براساس قیمت بورس‌های منطقه‌ای و جهانی، هزینه‌های مترتبه و ارز متقاضی تعیین می‌شود.

نامداری در ادامه با اشاره به اینکه عرضه برخی از این محصولات کمتر از تقاضا است، اظهار کرد: حذف محدوده نوسان یک ضرورت بود که صورت گرفته است؛ متولیان و مسوولان هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی کنند که میزان کمبود از طریق واردات تامین شود. معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران تاکید کرد: البته بعضی از گروه‌های کالایی به‌خاطر شکل خاصشان، شرایط خاص نگهداری و تاریخ انقضا، نیاز به هماهنگی‌های بیشتری بین واردکنندگان این محصولات و مصرف‌کنندگان دارد که هم‌اکنون در دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار با کمک شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی در حال انجام این هماهنگی‌ها است.

وی افزود: هم‌اکنون جلساتی درخصوص وضعیت تامین محصولات منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول، استایرن منومر و پارازایلین از سوی دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار برای رفع مشکلات موجود با بهره‌گیری از تشکل‌های مربوطه و واردکنندگان جهت واردات محصولات مذکور آغاز شده است که امیدواریم این جلسات برای محصولات مورد نیاز دیگر نیز ادامه پیدا کند.

با توجه به وجود مکانیزم‌های موجود در بورس کالا، همچنین زنجیره قدرتمند و شیوه‌های متفاوت عرضه، می‌توان تا حد امکان از بروز التهاب در بورس و بازار جلوگیری کرد. هم‌اکنون رصد مداوم بازار، تخمین حجم عرضه و تقاضای بازار در روزها و ماه‌های آینده، افزایش حجم عرضه و گسترش تعداد عرضه‌کنندگان و تأمین شرایطی برای سهولت خریداران از نیازهای این روزهای بورس کالای ایران به شمار می‌رود. عدم عرضه کافی آلومینیوم و طلا و قیمت‌های بالای عرضه مس و کک متالورژی از مواردی است که نیاز به توجه بیشتر مدیران بورس کالا دارد. در صورت عدم توجه کافی به این موارد، تنها تلاش برای افزایش عوارض صادرات به‌منظور حمایت از صنایع داخلی را می‌توان در دستور کار قرار داد.