مشارکت بخش‌خصوصی در بسته خروج از رکود

گروه بنگا‌ه‌های اقتصادی- زهرامسافر: ارائه بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی‌از رکود یکی از معدود مواردی است که دولت یازدهم بدون الگوبرداری از کشورهای خارجی به نقد اقتصادی خویش پرداخته و برای برون رفت از مشکلات فقط بر مبنای اطلاعات و واقعیات اوضاع فعلی داخل کشور راهکارهایی ارائه کرده است. بی‌شک دولت متکی به خویش بهترین دلگرمی ‌برای صنعتگرانی است که با اتکا بر حمایت‌های دولت به تولید اشتغال دارند، هرچند این حمایت‌ها در نهایت بسته سیاست اقتصادی باشد و نه یارانه، وام و تامین منابع مالی. مدیر عامل فولاد کیمیا در این خصوص گفت: بخش خصوصی هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری‌های دولت ندارد، اما یکی از چالش‌های اصلی محیط کسب و کار مداخلات زیاد و غیر قاعده‌مند دولت در بازارها است که در بسته سیاست‌های اقتصادی نیز به آن اشاره شده است.

مجید نورشرق افزود: آیا کشوری دیگر اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، تعزیرات حکومتی، شورای رقابت و ... دارند؟ آیا دولت‌ها در قیمت محصولات دخالت می‌کنند؟ آیا قیمت شیر، نان، ورق فولادی، تیرآهن و ... خودرو را دولت‌ها یا سازمان‌های مشابه سازمان‌های فوق‌الذکر تعیین می‌کنند؟ در بسته سیاست اقتصادی دولت جایگاه چنین سازمان‌ها و تشکیلاتی کجا قرار دارد؟

به گفته وی، چرا دولت‌های یازده گانه هرگز به این نتیجه نرسیده‌اند که بهترین حمایت از تولید عدم دخالت در کار و اقتصاد تولیدکنندگان است؟ چرا قیمت‌گذاری، تشریک مساعی و حل معضلات حرفه ای به اتحادیه‌ها محول نمی‌شود؟ نقش واقعی اتحادیه‌ها در بسته سیاست اقتصادی و حمایتی دولت چیست؟

مدیر عامل فولاد کیمیا تصریح کرد: کم‌اثرترین انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در ایران قرار دارند. عدم واگذاری فعالیت‌های اقتصادی هر بخش و حرفه به انجمن‌های مربوطه باعث می‌شود برنامه‌ریزی جامع و چتر حمایتی آن هرگز قادر نباشد همه اقشار و بخش‌های اقتصادی، مثلا همه صنایع را به‌طور یکسان شامل شود. بسیاری از مصوبه‌های دولت‌ها که برای یک صنعت وضعیت ایده آلی را فراهم می‌کند برای صنعت دیگر بیهوده و بی‌تاثیر و برای شاخه ای دیگر زیانبار خواهد بود. به‌عنوان مثال تغییر قیمت حامل‌های انرژی تاثیر یکسان بر صنایع مختلف نداشته است و آسیبی را که به صنایع فولاد رسانده قابل مقایسه با بسیاری صنایع دیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد: راه حل متعارف ابتدایی برون رفت از رکود تحریک تقاضا است که به محض افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش یافته و تورم موضعی پدید می‌آورد؛ تقاضای خرید، قیمت روزانه تولیدات فولادی در بخش‌های خصوصی را رقم می‌زنند، نه بهای تمام شده یا قیمت‌های جهانی!

نورشرق افزود: افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان را مجبور به افزایش قیمت تولیدات می‌کند. در بسته حمایتی دولت باید برخی از مخارج تولیدکنندگان که به دولت واگذار می‌شود ازجمله بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های هنگفت محیط زیست کاهش یابد.

مدیرعامل فولاد کیمیا گفت: تولید کنندگان هر ساله باید نگران سیاست‌های دولت در بودجه سال آتی باشند. میزان و نحوه توزیع بودجه‌های عمرانی، قیمت ارز و برخی شاخص‌های دیگر بودجه نشانگر وضعیت خوب اقتصادی برای پاره‌ای صنایع و وضعیت اسفبار غیر‌قابل جبران برای پاره ای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه هیچ صنعتگر و تولیدکننده‌ای نمی‌تواند برنامه ریزی چند‌ساله داشته باشد، افزود: تمام برنامه‌ریزی‌ها مقطعی است این درحالی است که در بسته حمایتی دولت برنامه‌ریزی تولید کنندگان باید لحاظ شود. نورشرق تصریح کرد: دولت باید پیش‌بینی‌های لازم برای قیمت مواد اولیه، نرخ دستمزد کارگران، قیمت حامل‌های انرژی و حتی نحوه تامین آنها را در بسته پیشنهادی دولت مبنی بر خروج غیر تورمی‌از رکود داشته باشند. در همین حال باید قوانین و تعرفه‌های گمرکی برای سال‌های آتی نیز تثبیت شود.

مدیرعامل فولاد کیمیا خواستار پیش‌بینی نقش دولت در بسته حمایتی در تامین برق مورد نیاز صنایع شد و تصریح کرد: درحال حاضر بیشتر صنایع فولاد کشور با ۲۰درصد افزایش توان برق مصرفی قادر خواهند بود بدون نیاز به افزایش سخت افزار تولید را تا ۵۰درصد افزایش دهند و بالطبع اشتغال‌زایی و بهره وری را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری فقط با تامین مواد اولیه افزایش دهند اما تامین مواد اولیه حتی برای چند ماه آینده قابل پیش بینی نیست.

وی تاکید کرد: جایگاه معدن در بسته سیاست اقتصادی هنوز روشن نبوده و معلوم نیست تکلیف سنگ آهن و آهن اسفنجی برای تولیدکنندگان فولاد چه می‌شود؟

نورشرق، ضرورت خروج از رکود در بخش صنعت را افزایش بهره‌وری منابع موجود، انتخاب معیارهای مشخص برای تخصیص منابع، اعمال سیاست‌های صنعتی و معدنی به صورتی یکسان و بدون در نظر گرفتن نوع حاکمیت (دولتی یا خصوصی) و توانمند سازی صنایع کوچک از طریق ارتباط با صنایع متوسط و بزرگ دانست.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته درخصوص عدم تبعیض بین تولیدکنندگان خصوصی و دولتی بحث‌های زیادی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اما تاکنون هیچ راهکار عملی ارائه نشده است به‌طور مثال دولت بدون در نظر گرفتن مصالح خودرو سازان (دولتی) قیمت را تغییر می‌دهد.

مدیر عامل فولاد کیمیا افزود: باید دید که دولت منافع شرکت‌های (دولتی و شبه‌دولتی) چادر‌ملو، گل‌گهر، فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های مرتبط را به منافع تولید کنندگان بیلت‌ها و فرآورده‌های فولادی ترجیح نمی‌دهد؟ آیا برای تعیین قیمت گندله، آهن اسفنجی، شمش و ورق فولادی با انجمن تولید کنندگان فولاد مشورت می‌کند؟ منافع ایشان را لحاظ می‌کند؟ یا فقط مصالح (ونه منافع) شرکت‌های نیمه دولتی نیمه خصوصی بر تمامی ‌عوامل تولید و قیمت گذاری فولاد ارجح است؟ وی افزود: این بسته ممکن است ایرادات زیادی داشته باشد‌، ولی در زمان اجرا مشخص خواهد شد و مطمئن هستیم اشکالات آن توسط اقتصاددانان دولت رصد و تجزیه و تحلیل خواهد شد. نورشرق با تاکید بر اینکه راهکارهای بهبود در این بسته پیشنهاد و در نهایت توسط دولت اجرایی خواهد شد، خواستار حضور بخش‌های خصوصی واقعی در تصمیم گیری‌های دولت در این بسته شد.