مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد منبع: INSEAD مدیران با اعتماد به نفس بالا بی‌باک و خلاق هستند، اما در عین حال مستعد انجام و تکرار اشتباه نیز هستند.شرکت‌ها گاهی دچار اشتباه می‌شوند، از خطاهای کوچک هنگام تولید تا خطای عظیمی مانند فاجعه هسته‌ای فوکوشیما دائیچی؛ اشتباهات می‌توانند ناگهانی و بسیار بی‌رحمانه بروز کنند و این امری بدیهی است.شرکت‌ها به این عکس‌العمل منفی پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند. بعضی از آنها با بازنگری ریشه‌ای در فرآیند‌های تولید یا سرمایه‌گذاری‌های جایگزین در تحقیق و توسعه، فراخوان تولیدات و کاهش فروش را در پیش می‌گیرند، درحالی‌که بعضی دیگر از شرکت‌ها تنها تغییرات بسیار جزئی‌ اعمال می‌کنند. تصمیم نهایی در مورد چگونگی واکنش شرکت، در واقع بازتابی از عکس‌العمل مدیر آن شرکت خواهد بود و نشان‌دهنده این است که آیا آن اشتباه دوباره تکرار خواهد شد یا نه.

تکرار مجدد تمامی اشتباهات

مدیران سختکوش، اشتباهات خود، چگونگی انتقاد از شرکت و آنچه برای بهتر شدن باید انجام دهند را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آنها اشتباهات را به‌عنوان درسی با ارزش می‌پذیرند و به راه خود ادامه می‌دهند. مدیرانی که به بازخورد توجهی ندارند، آنهایی که باور ندارند یک اشتباه نتیجه‌ آن چیزی است که آنان باید تحت کنترل درمی‌آوردند و آن اشتباه را پیامد نیرو‌های خارجی و تصادفی می‌دانند، کسانی هستند که همان اشتباهات را مدام تکرار می‌کنند تا زمانی که به آن شرکت آسیب بزنند.

روابط مبتنی بر میزان کارآیی یک مدیر

تا به امروز، تحقیقات بسیار اندکی در مورد خصوصیات مدیرانی که به دنبال درک بهتری از اینکه چرا شرکت‌ها همانند مدیرانشان رفتار می‌کنند، انجام شده است. در این تحقیق چگونگی تاثیرگذاری اعتماد به نفس بیش از حد یک مدیر روی فعالیت‌های شرکت خصوصا در حوزه‌ای که شرکتش بازخوردهای اصلاحی را مورد توجه و پیگیری قرار می‌دهد بررسی می‌کنیم. اعتماد به نفس بالا، یکی از داغ‌ترین مباحث مطالعاتی است و به حوزه‌ای اشاره دارد که افراد میزان دانش و قدرت تشخیص خود را بیش از حد ارزیابی می‌کنند. به‌طور کلی افراد با اعتماد به نفس بالا خوش‌بینند و احتمال انجام هر گونه اشتباه از سوی خود را دست‌کم می‌گیرند. افراد با اعتماد به نفس بالا مانند افرادی که در انجام کاری موفق هستند یا پیش‌بینی‌شان درست از آب در‌می‌آید، تمایل دارند که به خود ببالند. اگرچه، به محض شکست خوردن یا غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌هایشان، تقصیر را به گردن بخت و اقبال می‌اندازند. همانند تمامی موارد وجود سوءرفتار در افراد، وسعت و ماهیت اعتماد به نفس کاذب نیز به‌طور محسوسی متغیر است. درحالی‌که مستندات پیشین اعتماد به نفس بالا را به فراوانی اهداف شرکت، اندازه مالکیت و ریسک پذیری مرتبط می‌سازد، اما ما به دنبال چگونگی تاثیر سطوح مختلف اعتماد به نفس بالای مدیران عالی رتبه بر میزان آمادگی آنها در به‌کارگیری بازخورد‌های اصلاحی به‌منظور ارتقای کیفیت پیش‌بینی‌های مدیریتی هستیم و در این راه بیش از ۳۰۰ مدیر را در طول ۱۵ سال در زمینه پیش‌بینی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بی‌اعتنایی به بازخورد

راه‌های متفاوتی برای سنجش و اندازه‌گیری اعتماد به نفس بالا وجود دارد. به‌منظور اطمینان از صحت یافته‌ها، اعتماد به نفس بالا را از سه راه مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم: همان‌طور که انتظار می‌رفت، مدیران با اعتماد به نفس بیش از حد، هنگام پیش‌بینی درآمد‌های آتی، چندان به اشتباهات پیشین توجه نمی‌کنند. نادیده گرفتن این بازخورد در طول زمان، منجر به بهبودی جزئی در دقت پیش‌بینی آنها در مقایسه با همکاران با اعتماد به نفس پایین می‌شود.یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر خطای قابل توجهی رخ دهد، مدیران دارای سطوح پایین اعتماد به نفس، غالبا از پیش‌بینی‌های داوطلبانه خودداری می‌کنند. این در حالی است که مدیران با اعتماد به نفس بالا بدون در نظر گرفتن اشتباهات پیشین به پیش‌بینی‌های منظم ادامه می‌دهند که با خصوصیت تصادفی در نظر گرفتن خطاهای پیشین از سوی مدیر یا رخ دادن آنها در فاصله زمانی خاص سازگار است. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داده که رابطه منفی بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر و بهبود دقت پیش‌بینی زمانی‌که یک دوره طولانی بین تاریخ پیش‌بینی مدیریت و پایان سال مالی وجود داشته باشد، شدت بیشتری خواهد داشت. این امر حاکی از آن است که مدیران با اعتماد به نفس بالا این قابلیت را دارند که همواره عوامل خارجی را مقصر بدانند و حتی احتمال اینکه از اشتباهات خود درس بگیرند نیز کم است. این نتایج را می‌توان فراتر از چارچوب پیش‌بینی‌های درآمد شرکت در نظر گرفت. انتظار می‌رود شرکت‌های دارای مدیران با اعتماد به نفس بالا زمان مواجهه با حوادث بزرگ یا تخلفات گسترده، بسیار آهسته‌تر واکنش نشان دهند و احتمال اینکه اتفاقات را به بدشانسی، بخش‌های خارجی مانند مشتریان، عرضه‌کنندگان یا «کارمندان مخرب» در شرکت نسبت دهند، زیاد است. با تغییر دادن مقصر، احتمال اینکه ریشه اشتباهات مشخص شود کمتر می‌شود و بنابراین احتمال تکرار آنان بیشتر خواهد شد.

جذابیت یک رهبر با اعتماد به نفس بالا

هنگام استخدام مدیرعامل جدید، شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا یک منجی استخدام کنند. فردی که فراتر از یک فرد عادی باشد. اما بسیار محتمل است که رهبران کاریزماتیک با موفقیت‌های بالا، بسیار خود‌رای باشند.در برخی شرایط، ممکن است این امر مزیت‌هایی برای شرکت به همراه داشته باشد. در حقیقت، ممکن است موقعیت‌هایی وجود داشته باشد که سطح بالایی از اعتماد به نفس کاذب، یک ویژگی مطلوب در مدیران ارشد یک شرکت به حساب آید. پشتیبانی کردن مدیر خود‌رای از یک محصول یا استراتژی که در ابتدا ناموفق است، ممکن است به ترویج فرهنگ نوآوری در شرکت کمک ‌کند. گرچه خوش‌بینی مدیر می‌تواند یک محیط کاری پر‌انرژی و مثبت را خلق کند اما ممکن است با هزینه‌هایی همراه باشد. همان‌طور که در این مقاله ذکر شد، مدیران با اعتماد به نفس بالا تمایل کمتری به پاسخگو بودن در برابر بازخوردهای اصلاحی دارند و در نتیجه این شرکت‌ها به احتمال زیاد بار دیگر همان اشتباهات را مرتکب می‌شوند.