گروه گردشگری: توافق جمعی بیش از ۲۰ دستگاه متولی سفر در امر ساماندهی گردشگران و زوار عراقی در چهارمین جلسه کارگروه ساماندهی گردشگران زیارتی محقق شد. به گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چهارمین جلسه کارگروه ساماندهی گردشگران زیارتی که در محل مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد برگزار شد؛ مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان، در مقام ریاست جلسه در جمع مقامات و مسوولان ارشد دستگاه‌های عضو کارگروه که با هدف ساماندهی گردشگران و زائران عراقی گرد هم جمع شده بودند؛ گفت: با اشتراک نظر نگاه ملی و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های عضو در این کارگروه بر این باوریم که مسیر روشنی پیش روی ساماندهی گردشگران و زوار عراقی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان قابل‌توجهی از گردشگران ورودی به کشور، عراقی هستند باید رویکردی اتخاذ شود تا به بهترین شیوه و با برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط بتوان خدمات شایسته‌ای در این خصوص داشته باشیم.

رحمانی موحد درخصوص هدف شکل‌گیری کارگروه مذکور گفت: از آذرماه سال ۹۲ که تشکیل این کارگروه در دستور برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفت اهداف آن با موضوعات «اجرایی کردن اوامر و تاکیدات مقامات عالی نظام درخصوص ساماندهی گردشگران زیارتی ورودی از عراق»، «ساماندهی امور زائران با توجه به قوانین و اسناد بالادستی ازجمله قانون برنامه پنجم توسعه»، «توسعه کمی ورود گردشگران عراقی، رعایت کامل تکریم و جلب رضایت آنان»، «ساماندهی سفر گردشگران زیارتی عراقی و ارائه خدمات مناسب حداکثری به آنان»، «تعیین و تشریح وظایف و تکالیف دستگاه‌های مرتبط و ایجاد زمینه تعامل و هم‌افزایی نهاد‌های ذی‌ربط در جهت بهبود وضعیت خدمات‌رسانی و جذب حداکثری گردشگران و زوار عراقی» و «توجه و برنامه‌ریزی در مورد نیاز‌های فرهنگی زائران» دنبال شد.

وی بیان کرد: مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط جهت حل معضلات و مشکلات فراروی این دسته از گردشگران امری بدیهی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متعهد به ایجاد هماهنگی و هم افزایی هرچه بیشتر ارگان‌های متولی شده است.

وی با بیان اینکه کمک به بهبود و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی کشور به‌ویژه در حوزه گردشگران زیارتی از عراق در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است گفت: برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود مراکز اقامتی باعث برقراری ارتباط هر چه بهتر دو کشور ایران و عراق می‌شود که خود به توازن در تبادلات گردشگری فی‌مابین کمک شایانی خواهد کرد.

رحمانی موحد اظهار کرد: برنامه‌های مدونی درخصوص ساماندهی گردشگران عراقی در مرزها ترتیب داده شده تا این دسته از گردشگران به صورت گروهی و نه انفرادی به کشور عزیزمان سفر کنند و از ظرفیت‌های معنوی و سیاحتی ایران بهره‌مند شوند و با خاطری خوش به کشور خود بازگردند.

وی در پایان یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان متولی هماهنگ کننده خدمات به گردشگران از تک تک اعضای دستگاه‌های مرتبط با سفر در امر ساماندهی گردشگران ورودی تشکر و قدردانی می‌کند و همه اعضا را به تعامل و همکاری‌های بیشتر با کارگروه ترغیب می‌کند.