خرید و فروش‌ها در بازار سهام - ۱۲ شهریور ۹۳

گروه بورس، حمید محمدی: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با افت ۴۳۸ واحدی کار خود را به پایان رساند. شاخص کل در هشت روز معاملاتی گذشته تنها یک روز صعودی را پشت سر گذاشته است. تنها نکته امیدوار‌کننده معاملات روز دوشنبه، ارزش معاملات ۱۶۶ میلیارد تومانی در بورس و ۱۶۰ میلیارد تومانی در فرابورس بود. در همین راستا طی معاملات روز دوشنبه، سازمان خصوصی‌سازی پس از مدت‌ها سهام بانک ملت را عرضه کرد. شرکت گروه مالی ملت نیز برخلاف روزهای اخیر که به حمایت از سهام بانک ملت، این سهم را خریداری می‌کرد روز دوشنبه به عرضه این سهم پرداخت.

خصوصی‌سازی و گروه مالی ملت به ترتیب ۴ میلیون و ۶۸۷ هزار سهم و ۱۹ میلیون و ۸۹ هزار سهم در نماد «وبملت» را از سبد سهام خود خارج کردند. صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت همچون اکثر روزهای اخیر خریدهایش در نماد «وبملت» را ادامه داد و این بار یک میلیون و ۵۲۸ هزار سهم بانک ملت را در درصدهای منفی جمع‌آوری کرد.

شرکت صبا تامین پارسیان (سهامی خاص) ۱۴۹ هزار سهم از «وخارزم» را به سبد سهام خود افزود.

۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از بانک اقتصاد نوین را شرکت صنعتی بهپاک از سبد سهام خود خارج کرد و در مقابل ۸۹ میلیون و ۸۸۴ هزار سهم از «ونوین» را شرکت سرآمد صنایع بهشهر (سهامی خاص) تحت تملک خود در آورد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در ادامه خریدهایش در نماد «وبانک» ۴۹۳ هزار سهم دیگر از این نماد را به سبد سهامش افزود.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر (سهامی خاص) که سهامدار بیش از ۴ درصد از «وبیمه» است ۲۸۰ هزار سهم از این نماد را در درصدهای مثبت خریداری کرد. سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهم از «ونفت» را به سبد سهام خود افزود.

موسسه صندوق بازنشستگی که ۱۳۳ هزار سهم از فولاد مبارکه اصفهان را در معاملات روز یکشنبه عرضه کرده بود طی معاملات روز دوشنبه ۲۶۲ هزار سهم دیگر از «فولاد» را از سبد سهام خود خارج کرد.

شرکت تکادو که سهامدار عمده «کطبس» است با خرید ۱۳۰ هزار سهمی از این نماد، باز هم این سهم را حمایت کرد.

شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان (سهامی خاص) در حالی ۷۳ هزار سهم از «غمینو» را خریداری کرد که ۱۵۴ هزار سهم از «غپینو» را از سبد سهام خود خارج کرد.

شرکت توسعه امید بانک گردشگری (سهامی خاص) یک میلیون سهم از «وگردش» را به سبد سهام خود افزود.

شرکت سکانداران تجارت پرشیا (سهامی خاص)، ۴ میلیون سهم از گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی را به سبد سهام خود افزود. «سمگا» طی ۴ روز معاملاتی اخیر بیش از ۱۵ درصد بازدهی را عاید سهامدارانش کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در نقش خریدار در نماد «حخزر» طی روزهای اخیر ظاهر شده است. ۴۷۴ هزار سهم دیگر از این نماد را به سبد سهام خود افزود.

شرکت تعاونی اعتبار افضل توس که روزهای اخیر خریدهایی در نماد «خکار» داشته است. طی معاملات روز دوشنبه ۳۰۰ هزار سهم دیگر از ایرکا پارت صنعت را خریداری کرد. شرکت تعاونی اعتبار افضل توس سهامدار ۶/۱درصدی «خکار» است.