بعد از دیدار با اشتون خوش‌بین شده‌ام
گروه دیپلماسی: پس از توقف در مذاکرات هسته‌ای وین 6 در اواخر تیر، دیپلماسی هسته‌ای ایران مجددا فعالیت دیپلماتیک خود را از سر گرفته است؛ سفر یک روزه ظریف به بروکسل و در ادامه لوکزامبورگ، رم و واتیکان برای رایزنی و تبادل نظر با مقامات اروپایی. عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان ظریف نیز در سفرهای خود به فرانسه و چک این تور دیپلماتیک را کامل کردند. به‌نظر می‌رسد این رایزنی‌ها مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای اصلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریور و در نیویورک باشد. موضوعی که وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آن اشاره کرده و گفت: «پس از گفت‌وگوهایی که با خانم اشتون داشتم، کاملا خوش بین شده‌ام که ما می‌توانیم به واقع، این موضوع را «به موقع» حل کنیم.» به گزارش «ایسنا»، ظریف دوشنبه شب، پس از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک و در نشست مشترک خبری با دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه این کشور، گفت: «ما امروز (روز دوشنبه) گفت‌وگوهای خوبی با ایشان (کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) داشتیم.» او افزود: «البته، اشکالاتی در روند پیشرفت وجود دارد. رفتاری که برخی کشورها از جمله آمریکا با اعمال تحریم‌های تازه نشان داده اند، بی شک نشانه کمتر مثبتی برای پیشرفت بود. با این حال ما به پیشرفت پایبند هستیم.» او تاکید کرد: «این امر، به عزم سیاسی نیاز دارد. به آگاهی کامل از ضرورت رسیدگی (همه‌جانبه) به این موضوع‌ها، صرف‌نظر از نیازهای صرفِ داخلی، نیاز دارد.» براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، ظریف در بخش دیگری از نشست خود تاکید کرد: «نیاز داریم همه کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرند تا ابهام‌ها درخصوص دستیابی به نتایج کوتاه مدت در قبال حضور تروریست‌ها (در عراق) و با نگاهی بلندمدت، با توجه به منافعشان در زمینه مقابله با این سازمان‌های تروریستی برطرف شود. همچنین در تامین کمک برای سیاستمداران عراقی و تشکیلات سیاسی برای سرعت دادن به روند تشکیل دولتی فراگیر که نماینده همه مردم عراق باشد، به همکاری نیاز داریم.»
دیدار با رئیس مجلس بلژیک
در ادامه سفر دیپلماتیک وزیر خارجه ایران به بلژیک، ظریف در دیدار با «دووال»، رئیس پارلمان بلژیک تاکید کرد که اراده تهران بر انجام مذاکره و تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران و رفع تحریم‌های نامشروع و غیرقانونی است. ظریف روز دوشنبه با تشریح سیاست‌های ایران مبنی بر اعتدال، تعامل سازنده و احترام متقابل، روابط پارلمانی میان تهران و بروکسل را با اهمیت خواند و از گسترش تعامل و ارتباط میان مجالس دو کشور استقبال کرد. دووال، رئیس مجلس بلژیک نیز در این دیدار، سفر وزیر خارجه بلژیک به تهران را نشانه اراده سیاسی بروکسل برای ارتباط نزدیک با تهران توصیف کرد و با اشاره به انجام سفرهای پارلمانی، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر را زمینه‌ساز شناخت دقیق دو طرف و استفاده از فرصت‌های همکاری دانست.


سفر دو منظوره ظریف به ایتالیا
سومین مقصد سفر اروپایی وزیر امور خارجه ایران، ایتالیا است که این سفر امروز چهارشنبه و پس از سفر به بروکسل و لوکزامبورگ برای دومین بار در راستای روابط دوجانبه انجام می‌شود. این بار ظریف با دستان پر به ایتالیا سفر می‌کند و تقارن این سفر با انتخاب موگرینی، وزیر امور خارجه این کشور به‌عنوان رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا اهمیت این سفر را دو چندان کرده است. به گزارش «ایسنا»، فدریکا موگرینی، سیاستمدار نسبتا جوانی است که جایگزین «اما بونینو»ی رادیکالیست شده است که اکنون به یکی از مهم‌ترین پست‌های اتحادیه اروپا دست یافته در حالی که فقط چند ماه از انتخاب وی به‌عنوان وزیر خارجه ایتالیا می‌گذشت. اگر چه کاترین اشتون تا پایان مذاکرات ایران با گروه 1+5 حضور دارد، اما قطعا یکی از پرونده‌های حساس پیش روی موگرینی موضوع هسته‌ای ایران است و این دیپلمات تازه‌کار همواره بر نقش ایران در منطقه تاکید کرده است. با این وصف، مذاکرات ظریف با همتای ایتالیایی‌اش در سفر امروز بسیار حائز اهمیت است، زیرا به‌طور حتم یکی از محورهای گفت‌و‌گو مساله هسته‌ای ایران خواهد بود.


رایزنی عراقچی در فرانسه
همزمان با مذاکرات ظریف، دیگر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با نماینده فرانسه در گروه 1+5 در پاریس به رایزنی پرداخت. به گزارش خبرگزاری «فارس»، سیدعباس عراقچی،
معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبح سه‌شنبه در پاریس با نیکلا دو ریویر، نماینده فرانسه در ۱+۵ درخصوص مذاکرات جاری هسته‌ای درخصوص راه‌حل جامع به گفت‌وگو پرداخت. دیدارهای دو‌جانبه با دیگر اعضای ۱+۵ نیز تا قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.



عراقچی در پاریس:‌ به عنوان یک دیپلمات خوش بین هستم
معاون وزیر امور خارجه ایران دیروز در مصاحبه زنده شبکه فرانس ۲۴، گفت درصورتی که طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و اراده سیاسی وجود داشته باشد، امکان حصول توافق جامع وجود دارد. به گزارش خبرگزاری «فارس»، سیدعباس عراقچی در مورد مذاکرات جاری گفت: «تلاش می‌کنیم چیزی مانع دستیابی به توافق نهایی نشود. برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوتی وجود دارد. آمریکا ادعا می‌کند تنها در حال اجرای تحریم‌های پیشین است. اما این اقدام با حسن‌نیت که لازمه اصلی برای دستیابی به توافق است، در تناقض است. ما هنوز پای میز مذاکره هستیم و تا آخرین دقیقه می‌مانیم. ما در مورد موضوعات مختلف ایده‌های خود را داریم، این ایده‌ها را ارائه کرده‌ایم. معتقدیم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است. احتمال تمدید بیشتر مذاکرات بسیار بسیار اندک است. عدم دستیابی به توافق، طرفین را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. اما دیپلماسی هرگز متوقف نمی‌شود و من به‌عنوان یک دیپلمات باید خوش‌بین باشم و من خوش‌بین هستم.» معاون وزیر امور خارجه در مورد دور تازه مذاکرات در نیویورک هم گفت: «دور تازه مذاکرات در نیویورک بسیار مهم خواهد بود، چراکه تصویر واضح‌تری به ما می‌دهد که آیا قادریم در فرصت تعیین شده به توافق برسیم یا نه. فکر می‌کنم، این دور از مذاکرات بسیار مهم است و فکر می‌کنم امکان کنار آمدن طرفین وجود دارد. اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند، دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.» او در مورد رآکتور آب سنگین اراک گفت: «ایران آماده است و قبلا طراحی‌هایی برای ایجاد تغییرات و کاهش میزان پلوتونیوم خروجی انجام داده است. فکر می‌کنم فناوری به ما کمک می‌کند تا میزان تولید پلوتونیوم را کاهش دهیم.»