از رایتل چه می‏توان گفت؟ اپراتوری که از فرصت انحصار خود خوب استفاده نکرد؟ شرکتی که دیر راه افتاد و هنوز نرسیده است؟ اپراتوری که نتوانست شبکه‏اش را تکمیل کند و سرانجام به لطف رومینگ ملی (استفاده اپراتورها از آنتن‏های یکدیگر) توانسته شبکه‏اش را در سراسر کشور روشن نگه دارد؟ شرکتی که تعرفه‏های گران اینترنت پرسرعتش عملا باعث شد بسیاری 3G را یک روش ارتباطی لوکس تلقی کنند و اساسا به آن نزدیک نشوند؟ اپراتوری که در طی این چندسال اجازه داشت بی‌نگرانی از حضور رقیبی دیگر تکنولوژی 3G را در کشور توسعه دهد ولی توانست تنها حدود ۱ میلیون مشترک به شبکه خود وارد کند.
در مورد رایتل هر چه بگوییم باید واقعیت‏ها را هم بگوییم اینکه فرآیند انتخاب این اپراتور به درازا کشید و سرانجام ارگانی موفق به اخذ امتیاز این اپراتور شد (‏سازمان تامین اجتماعی) که تا پیش از این تجربه اپراتوری نداشت و بر خلاف اپراتوردوم موبایل به سمت مشارکت با یک شریک خارجی مجرب هم نرفت و چنین شد که این اپراتور که از داخل هم مرتب با تغییراتی مواجه می‏شد نتوانست در قد و قواره‏های یک اپراتور بالا بیاید.
حالا و بعد از حضور دو اپراتور دیگر در عرصه 3G چه باید کرد؟ آیا باید سیم‏کارت‏های رایتل را فروخت و از ایرانسل وهمراه اول اینترنت گرفت؟ شاید بهتر است قبل از هر تصمیمی ادامه گزارش را بخوانید:
مزایای رایتل
به‌عنوان کاربر اگر دوست داریم قیمت‏های پایینی در زمینه خدمات تلفن همراه داشته باشیم باید از حضور رایتل در این فضا دفاع کنیم. رقابت و حضور اپراتورهای متعدد مهم‌ترین عامل برای کاهش هزینه‏ها است. هر چند رایتل بیشتر به‌عنوان اپراتور نسل سوم و دیتا شناخته می‏شود و اغلب کسانی که سیم‌کارت‏های آن را خریده‏اند به دنبال دریافت اینترنت پرسرعت‏تر روی موبایل بوده‏اند اما باید گفت که حضور رایتل (ولو ضعیف و کمرنگ) به نفع مجموعه فضای تلفن همراه است.
یک مزیت دیگر رایتل این است که به هر حال پس از چند سال این اپراتور حداقل در مناطق مرکزی تهران از پوشش شبکه‏ای قابل قبولی برخوردار است. در واقع این اپراتور توانسته در این چند سال در تهران و بعضی شهرها شبکه‏های خود را گسترش دهد که این موضوع آن را از سایر رقبا کمی جلو می‏اندازد؛ تجربه‏ای را که این روزها ایرانسل و همراه اول با آن دست به گریبانند سال‏ها پیش رایتل از سر گذرانده و حالا حتی اجازه دارد شبکه خود را به نسل چهارم هم ارتقا دهد و همانند بسیاری از کشورها به‌عنوان اپراتور پیش‏رویی که حداقل روی بخشی از بازار هدف‌گذاری می‏کند به کار خود ادامه دهد. اپراتورهایی مثل ورایزون در آمریکا که به دلیل کوچک بودن سریعا به سراغ تکنولوژی‏های جدیدتر می‏روند و در جذب مشتریان خاص هم موفق‏اند.
رایتل اما نشان داده که اساسا با چنین هدف‌گذاری خاصی در بازار به وجود نیامده است و استراتژی مشخصی هم برای مخاطب قرار دادن بخشی از بازار ندارد. قطعا در دوره جدید رایتل دیگر در ارائه خدمات 3G تنها نخواهد بود اما شاید بتواند با کاهش قیمت‌های اینترنت خود یا ایجاد مزیت کیفیتی (روی اینترنت) در بخش‏هایی از بازار به رقابت با دو بازیگر بزرگتر بپردازد. با همین رویکرد رایتل می‏تواند تاثیر قابل توجهی هم روی پایین نگه داشتن قیمت خدمات 3G در بازار داشته باشد. حضور سه بازیگر در یک عرصه می‏تواند کاملا به نفع مشترکان وبه ضرر اپراتورها باشد چرا که جنگ قیمتی حتی می‏تواند بعضی از اپراتورها را در یک بازار کاملا ورشکست کند.
رایتل و تعرفه‏هایش
یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف رایتل را شاید بتوان در تعرفه‏هایش دانست. جایی که هیچ راه دفاعی باقی نمی‏گذارد. شکی نیست با حضور همراه اول و ایرانسل در این فضا رایتل قطعا مجبور به بازنگری در تعرفه‏های فعلی‏اش خواهد شد. البته این را باید گفت که تعرفه اینترنت پرسرعت همراه در همه کشورها از تعرفه اینترنت پرسرعت ثابت بیشتر است اما به هر حال با توجه به سرعت و کیفیتی که اپراتوری مثل رایتل ارائه می‏دهد طبیعی است که این قیمت‏ها نمی‌تواند توجه کسی را جلب کند. هم اکنون رایتل برای اینترنت نسل سوم ۱۰ روزه خود با حجم ۳۵۰ مگابایت قیمت ۶ هزارتومان را در نظر گرفته است. این مبلغ برای اینترنت نسل سوم حرفه‌ای ۳ روزه با حجم ۲ گیگابایت ۲۳ هزارتومان است و اینترنت نسل سوم حرفه‌ای ۳۰ روزه ۴ گیگابایتی قیمتش به ۳۷ هزارتومان می‏رسد. اینترنت نسل سوم حرفه‌ای ۹۰ روزه ۶ گیگابایتی ۶۴ هزار و ۸۶۰ تومان و اینترنت نسل سوم حرفه‌ای ۱۸۰ روزه ۱۲ گیگابایتی ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان و اینترنت نسل سوم حرفه‏ای ۱۸۰ روزه ۲۴ گیگابایتی ۱۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.
رایتل همچنین دو حجم افزایش هم برای کاربرانی که اینترنت آنها قبل از پایان دوره به انتها می‌رسد در نظر گرفته است؛ یکی حجم افزایشی حرفه‌ای ۳۰ روزه یک گیگابایتی با قیمت ۱۰ هزارتومان و ۵ گیگابایتی با قیمت ۴۵ هزارتومان.
در واقع ما هم نمی‌دانیم اینترنت حرفه‏ای یعنی چه و منظور رایتل از چنین نام‌گذاری چه بوده است. هر چند به نظر می‏رسد شاید اشاره رایتل به کیفیت اینترنت باشد که البته در این زمینه هیچ اپراتوری از عنوان حرفه‏ای یا غیر حرفه‏ای برای اینترنت خود استفاده نکرده است. البته رایتل در ابتدای کار از «اینترنت پیشرفته» هم به‌عنوان یکی ازانواع خدمات خود بهره می‏گرفت که ظاهرا حالا این را به «اینترنت حرفه‏ای» تغییر داده است.
رایتل هم مانند بسیاری دیگر از اپراتورها اینترنت با سرعت بالای ۱۲۸ کیلوبیت را به کاربران عادی ارائه نمی‏دهد ولی برای گرفتن اینترنت با سرعت بالای ۱۲۸ کیلوبیت باید مدارکی را برای این اپراتور ارسال کرد؛ از جمله آن مدارک جواز کسب است و این نشان می‏دهد که خیلی در این زمینه سخت‏گیری نمی‏شود. رایتل هم مانند دو اپراتور دیگر دو نوع سیم‌کارت اعتباری و دائمی دارد که تعرفه‏های بسته‏های اینترنت آن برای هر دو سیم‌کارت یکی است. البته این اپراتور یک سیم‌کارت دیتا هم دارد که به خصوص می‏تواند برای دستگاهی‏ که صرفا امکان نصب سیم‌کارت دیتا را دارد (مثل آی‌پد) مورد استفاده قرار گیرد.
راهنمای تنظیمات رایتل برای اینترنت پرسرعت
برای استفاده از خدمات رایتل لازم است ابزارهای مورد استفاده شما (تلفن همراه، تبلت، مودم و ...) استانداردهای شبکه نسل سوم را پشتیبانی کند و تنظیمات لازم نیز بر روی آنها انجام گیرد. این ابزارها به همراه یکی از انواع سیم‌کارت‌های رایتل (دائمی، اعتباری یا دیتا) ارتباط شما را با شبکه نسل سوم فراهم می‌کند.
امروزه تقریبا انواع و اقسام گوشی‏ها و تبلت‏های سیم‌کارت‌دار قادر به اتصال به شبکه رایتل هستند. این اپراتور تنظیمات مربوط به اتصال اینترنت پرسرعت را روی سایت خود قرار داده و این تنظیمات به طور ساده برای گوشی‏ها و سیستم‏عامل‏های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته است. اما به طور خلاصه می‏توان گفت پس از خریداری بسته کاربر باید APN را Rightel قرار دهد و سپس از بخش تنظیمات شبکه، شبکه 3G یا WCDMA را انتخاب کند.
مودم USB نسل سوم (دانگل)
رایتل در کنار سیم‌کارت ارائه‌‌دهنده یک نوع مودم USB نسل سوم یا دانگل ارائه می‏دهد. تمامی مشترکان سیم‏کارت‏های دائمی، اعتباری و دیتای رایتل می‏توانند مودم USB نسل سوم (دانگل) خریداری کنند. دانگل همانند یک فلش USB کوچک، به دستگاه رایانه شخصی شما متصل شده و توسط آن می‏توانید به سرعت و آسانی و بدون نیاز به تنظیمات شخصی پیچیده، در همه جا و در هر زمان به اینترنت پرسرعت رایتل متصل شوید. هر چند این نوع مودم‏ها از نگاه اول جذاب به نظر می‏رسند اما با توجه به پوشش ضعیف رایتل در داخل مناطق مسکونی به نظر می‏رسد استفاده از سیم‌کارت روی موبایلی که امکان ارائه خدمات نسل سوم داشته باشد به مراتب بهتر است.
یک ویژگی این دانگل‏ها عدم نیاز به باتری و پشتیبانی از سرویس پیام کوتاه است.
مودم رای فای (RiFi)
مشترکان سیم‏کارت‏های دائمی، اعتباری و دیتا رایتل می‏توانند مودم وای فای رایتل (رای‌فای) را نیز خریداری کنند. رای‌فای (RiFi) یک دستگاه کوچک جیبی است که با قرار دادن یک سیم‏کارت رایتل، تبدیل به یک مودم بی‏سیم قابل حمل می‏شود که قابلیت اتصال اینترنتی برای ۱۰ کاربر را به‏صورت همزمان فراهم می‏کند. درصورت استفاده همزمان چند نفر از اینترنت سرعت بین کاربران تقسیم می‏شود. با قرار دادن سیم‏کارت رایتل در مودم رای فای، این دستگاه مانند یک مودم بی‏سیم (WiFi) عمل می‏کند. در این حالت، مودم در لیست WiFi هر دستگاه با قابلیت بی‏سیم قابل رویت می‏شود. با انتخاب نام
«رای‏فای »در لیست مربوطه و وارد کردن رمز اتصال به آن، کاربران می‏توانند به راحتی از اینترنت پرسرعت رایتل استفاده کنند و هر نوع دستگاه با قابلیت WiFi مانند انواع تلفن همراه، رایانه شخصی و تبلت می‏تواند به رای فای متصل شود.
با توجه به ابعاد کوچک و وزن سبک این مودم، کاربران به‏راحتی می‏توانند آن‏را همه‏جا همراه داشته باشند و همواره به‏صورت بی‏سیم به اینترنت پرسرعت متصل بمانند.
راهنمای سیم‌کارت دائمی
مشترکان دائمی می‌توانند از کلیه خدمات مکالمه صوتی، مکالمه تصویری، پیامک، پیام چندرسانه‌ای، دیتا و خدمات ارزش افزوده تا سقف اعتبار خود استفاده و در انتهای دوره دو ماهه هزینه خدمات را پرداخت کنند.
استفاده از امکانات فناوری نسل سوم تلفن همراه به ابزارهای ارتباطی مناسب این نسل نیاز دارد. از این رو و برای آگاهی‌رسانی و راهنمایی مشتریان سیم‌کارت‌های رایتل، فهرست کامل گوشی‌های با قابلیت پشتیبانی از فناوری نسل سوم، در سایت رایتل در قسمت راهنمای مشتریان، راهنمای تنظیمات، ارائه شده است.
پرداخت قبض: مشترکان می‌توانند از طرق زیر نسبت به پرداخت قبض خود اقدام نمایند:
1- پرداخت با کلیه کارت‌های عضو شتاب در بخش E-care یا «مدیریت حساب» رایتل
۲- پرداخت توسط کلیه روش‌های پرداخت (اینترنت بانک، تلفن بانک، دستگاه خودپرداز و POS) کلیه بانک‌های طرف قرارداد شامل: رفاه، پارسیان، ملت، سپه، پاسارگاد، مسکن، ملی، اقتصاد نوین، شهر، سامان، ایران زمین، صادرات، کشاورزی، سینا، انصار، پست بانک، حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری توسعه و قرض الحسنه مهر ایرانیان
سقف اعتبار: سقف اعتبار مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی در هر دوره 600 هزار ریال است.
مدیریت حساب ( E-care): مشترکان رایتل با مراجعه به سایت رایتل، قسمت مدیریت حساب می‌توانند از خدمات سرویس E-Care از قبیل (خرید آنلاین انواع طرح‌ها و بسته‌ها، شارژ الکترونیکی، مشاهده و پرداخت صورتحساب و ... ) بهره‌مند شوند.
خرید بسته‌های مصرفی: مشترکان دائمی رایتل می‌توانند ازطریق بخش مدیریت حساب، قسمت «محصولات من»، نسبت به خرید بسته‌های مصرفی اقدام کنند.
اطلاع از مبلغ بدهی: مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی رایتل می‌توانند با استفاده از کد دستوری (USSD) از مبلغ بدهی خود مطلع شوند. به همین منظور کافی است کد #۱۴۰* را شماره‌گیری کنند.
راهنمای سیم‌کارت اعتباری
استفاده از امکانات فناوری نسل سوم تلفن همراه به ابزارهای ارتباطی مناسب این نسل نیاز دارد. از این رو و برای آگاهی‌رسانی و راهنمایی مشتریان سیم‌کارت‌های رایتل، فهرست کامل گوشی‌های با قابلیت پشتیبانی از فناوری نسل سوم، در سایت رایتل در قسمت راهنمای مشتریان، راهنمای تنظیمات، ارائه شده است.
راهنمای افزایش اعتبار
مشترک با انجام شارژ الکترونیکی می‌تواند ۵ درصد شارژ هدیه اضافه دریافت کند. مشترکان دارای سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل می‌توانند به روش‌های زیر اقدام به افزایش اعتبار خود کنند:
دستگاه‏های خودپرداز بانک‏ها
در حال حاضر خرید شارژ رایتل از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های سامان، پاسارگاد، رفاه، کشاورزی، آینده، مسکن، ایران زمین، سینا، کارآفرین، پست بانک، اقتصاد نوین، پارسیان و ملت میسر است و به زودی با اضافه شدن سایر بانک‌ها توسعه خواهد یافت.
درگاه اینترنتی بانک‌ها
مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی بانک‌های سامان، پاسارگاد، آینده، مسکن، ایران زمین، سینا، پست بانک، اقتصاد نوین، ملت و پرداخت الکترونیک سامان نسبت به خرید کارت الکترونیکی شارژهای ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ هزار ریالی اقدام کنند. مشترک با انجام شارژ الکترونیکی می‌تواند ۵ شارژ هدیه اضافه دریافت کند. همچنین در آینده‌ای نزدیک، درگاه اینترنتی سایر بانک‌ها نیز امکان خرید کارت شارژهای رایتل را ارائه خواهند داد.
پایانه فروشگاهی (POS)
مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل می‌توانند با مراجعه به پایانه‌های فروشگاهی بانک‌های سامان، پاسارگاد، رفاه، آینده، مسکن، سینا، پست بانک، اقتصاد نوین، ملت و پرداخت الکترونیک سامان نسبت به شارژ سیم‌کارت خود اقدام کنند.
E-Care یا مدیریت حساب
مشترکان رایتل با مراجعه به سایت رایتل می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از خدمات متمایز سرویس E-Care، اقدام به افزایش اعتبار کنند. مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل می‌توانند با استفاده از کد USSD و حساب بانکی خود اقدام به افزایش اعتبار کنند. به همین منظور کافی است کد #۱۴۰* جهت اعلام مانده موجودی، کد#۱۴۱*Pin*جهت شارژ و کد #۷۲۰* را جهت افزایش اعتبار از طریق سیستم بانک پاسارگاد شماره‌گیری نمایند.