گروه خودرو: تلاش برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری، گویا هیچ‌گاه از سوی خودروسازان رها نمی‌شود. بر همین اساس روز گذشته عضو انجمن قطعه‌سازان از پیشنهادی جدید به معاون اول رئیس‌جمهور برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری خبر داد. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه «در حال حاضر ۲۰۰ واردکننده خودرو در کشور وجود دارد، اما تنها ۳۶ واحدی تولیدی در حوزه تولید خودرو مشغول به کار هستند»،‌گفت: «اگر خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود به طور حتم قیمت خودرو کاهش یافته و رغبت تولیدکنندگان داخلی هم برای نصب آپشن‌ها بیشتر خواهد شد.» اما ارائه پیشنهاد خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری در حالی از سوی خودروسازان مطرح است که بحث‌های کارشناسان بر سر اینکه خودرو انحصاری است یا خیر، به نتیجه نرسیده است.

در چنین شرایطی خودروسازان پیشنهاد خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری را به اسحاق جهانگیری ارائه کرده‌اند؛ درحالی‌که شورای رقابت به‌عنوان مسوول قانونی تشخیص انحصار یا عدم انحصار در بازار خودرو، تاکنون به غیرانحصاری بودن آن رای نداده است.

جمشید پژویان، رئیس پیشین شورای رقابت در رابطه با همین موضوع به «خبرنگار دنیای اقتصاد» می‌گوید: «تنها مرجعی که می‌تواند در رابطه با انحصار در صنعت خودرو قانونا اظهارنظر کند شورای رقابت است.»

پژویان در ادامه می‌گوید: «در زمان حضور بنده در شورای رقابت، خودروسازان برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری بارها به معاون رئیس دولت دهم مراجعه و نامه‌نگاری‌هایی کردند اما من هر بار به آنها گفتم که این موضوع از طریق دولت، معاون رئیس‌جمهور یا هیچ نهاد دیگری جز شورای رقابت قابل پیگیری نیست.» با این وجود دلیل مراجعه خودروسازان به معاونان روسای‌جمهور در دولت‌های مختلف برای رسیدن به هدف خود چیست؟

به عقیده پژویان خودروسازان با تکیه بر این راهکار و با این تصور که دولت می‌تواند برای خروج خودروسازان از لیست انحصارگران اعمال قدرت کند با دولتی‌ها وارد مذاکره می‌شوند؛ درحالی‌که تنها شورای رقابت می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند.