رئیس‌کل بیمه مرکزی از بسته شدن مجوز جذب نمایندگی برای تمام شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: بیمه مرکزی در حال بررسی وضعیت شبکه فروش در این صنعت است و به‌زودی این شبکه پاکسازی خواهد شد. محمد ابراهیم امین در گفت‌و‌‌گو با «ایرنا»، درخصوص آگهی‌های استخدام یا صدور مجوز نمایندگی‌های بیمه، افزود: بیمه مرکزی اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده که یکی از مهم‌ترین آنها شناسایی نمایندگی‌های بیمه است. وی ادامه داد: در این راستا سامانه‌ای برای دریافت اطلاعات نمایندگان بیمه‌ای راه‌اندازی و از آنها خواسته شده تمام اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند. رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه این اطلاعات در مرحله بعد نیز باید توسط شرکت‌های بیمه تایید و به بیمه مرکزی ارسال شود، اظهار کرد: این امر سبب شده تا به اطلاعات زیادی در این زمینه دست یابیم، زیرا افراد بدون دریافت مجوز رسمی و کد بیمه‌ای به کار بیمه‌گری مشغول هستند.

امین با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی هم‌اکنون مشغول دقیق‌سازی اطلاعات دریافتی است و به محض پالایش آنها اقدامات لازم برای پاکسازی در مجموعه شبکه فروش و نمایندگی شرکت‌های بیمه انجام می‌شود، تصریح کرد: برخی از افراد که دارای کد بیمه‌گری هستند، دو شغله بوده که اقدامات لازم برای شناسایی آنها از طریق دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر همانند تامین اجتماعی یا اطلاعات کارکنان دولت صورت گرفته است. به گفته وی، افرادی که تاکنون در بخش دیگری شاغل بوده و نمایندگی بیمه نیز دریافت کرده‌اند، شناسایی شده‌اند.

امین با بیان اینکه اطلاعات درحال پالایش است، گفت: هرچند ۶۲ هزار کد نمایندگی وجود دارد، اما تاکنون تنها ۳۲ هزار نفر در سامانه بیمه مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند. رئیس‌کل بیمه مرکزی تصریح کرد: با دریافت اطلاعات این امکان وجود دارد افرادی که دارای دو یا سه کد نمایندگی هستند یا کدهای خارج از چارچوب رسمی جذب دریافت کرده‌اند، شناسایی شوند. امین گفت: هم‌اکنون این اطلاعات در دست بررسی است و نتایج آن به‌زودی توسط معاونت نظارتی بیمه مرکزی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه موعد مقرر برای دریافت اطلاعات نمایندگی‌های بیمه به پایان رسیده، اما برخی از شرکت‌ها درخواست وقت اضافه کرده‌اند، اظهار کرد: مجوز جذب نماینده برای تمام شرکت‌ها منعقد شده و هیچ شرکت بیمه‌ای امکان ارائه مجوز جذب نماینده و صدور مجوز نمایندگی را تا زمانی که اطلاعات کاملی توسط بیمه مرکزی در این خصوص دریافت شود، ندارد. رئیس‌کل بیمه مرکزی در پایان گفت: پس از اعلام نتایج شرکت‌های بیمه‌ای با تشخیص بیمه مرکزی امکان صدور مجوز نمایندگی را دارند و می‌توانند با این شرایط مجوز صادر کنند.