مصادره روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات در روز ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۵۸ با حکم دادستان انقلاب مصادره شد. سناتور عباس مسعودی موسس و مدیر روزنامه اطلاعات، سال ۱۲۸۰ شمسی در تهران متولد شد. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در مدرسه دارالفنون تهران به پایان رساند و سپس وارد فعالیت‌های مطبوعاتی و خبرنگاری شد. تحصیلات را در خارج از محیط مدرسه ادامه داد و تکمیل زبان خارجه و فراگرفتن رشته‌های مختلف را پی گرفت. زندگی سیاسی مسعودی از اوایل ۱۳۰۰ شمسی آغاز شد. در این سال وی «مرکز اطلاعات» را در خیابان علاءالدوله سابق (فردوسی‌) دایر کرد. این موسسه تا سه سال دایر بود و اخبار داخله و خبرهای خبرگزاری‌های خارجی را که به وسیله مخبرین خود کسب می‌کرد، در اختیار نشریه و مجلات پایتخت می‌گذاشت‌. چندی بعد تصمیم گرفت برای اولین بار روزنامه یومیه عصر را منتشر سازد. در تیر ۱۳۰۵ امتیاز روزنامه اطلاعات به نام وی صادر شد و مرکز اطلاعات به روزنامه اطلاعات تبدیل شد.

اولین شماره این روزنامه، عصر ۱۹ تیر ۱۳۰۵ منتشر شد.

روزنامه اطلاعات تا چند سال به صورت یک برگ، هر روز منتشر می‌شد و عباس مسعودی در هر برگ نام خود را به عنوان صاحب امتیاز در بالای صفحه می‌نوشت. وی بعد از انتشار اولین نسخه روزنامه با مشکلات زیادی مواجه شد، به‌طوری که ناگزیر شد شماره دوم آن را یک ماه بعد در ۱۹ مرداد منتشر کند. از آن سال تاکنون هر روز روزنامه اطلاعات مرتبا منتشر می‌شود. فعالیت‌های پارلمانی مسعودی از ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد. در این سال، وی به وکالت دوره دهم مجلس شورای ملی از تهران برگزیده شد و ۶ دوره متوالی ـ تا پایان دوره پانزدهم‌ـ در آن سمت باقی ماند. در ۱۳۲۸ شمسی که انتخابات مجلس سنا برای اولین بار در تهران برگزار شد، با سمت سناتوری تهران به این مجلس راه یافت و در سال‌های بعد نیز تا زمان مرگ سناتور بود.

عباس مسعودی سرانجام روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۵۳، در ۷۳ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت، اما پیش از فوت، مدیریت روزنامه اطلاعات را به پسرش فرهاد واگذار و پسر دومش بهرام را به معاونت وی انتخاب کرد. تیراژ روزنامه اطلاعات قبل از مصادره صد‌ها هزار نسخه در روز بود. در دوران سردبیری غلامحسین صالحیار فروش روزنامه اطلاعات به ۸۵۰ هزار نسخه در روز رسیده بود. پس از مصادره اطلاعات، این موسسه زیرنظر بنیاد مستضعفان قرار گرفت.