گروه بنگاه‌های اقتصادی، نفیسه آفرین‌زاد: به‌رغم جنجال‌های اخیر پالم (اعلام استفاده غیرمجاز از چربی گیاهی نیمه صنعتی پالم در محصولات لبنی پرچرب) هنوز نامی از متخلفان صنایع لبنی اعلام نشده است. در این رابطه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در جریان بازدید خبرنگاران از صنایع لبنی شیر پگاه در استان فارس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت، از خساراتی که پس از طرح ناپخته اتهام آلودگی شیرها و ماست‌های پرچرب به روغن پالم، به تولیدکنندگان صنایع لبنی کشور وارد شد، بسیار ناخرسند است. در این نشست خبری که پس از بازدید دو ساعته خبرنگاران از خطوط تولید بزرگترین شرکت صنایع لبنی ایران در شیراز برگزار شد، علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تاکید کرد: شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت حساسیت خاصی روی حوزه تولید دارد و می‌خواهد مجموعه‌های تولیدی به فضای کسب‌وکار برگردند تا زیرساخت‌های اشتغال کشور که در سال‌های گذشته آسیب‌های فراوانی دیده، به طور مطلوب احیا شود. وی با اعلام اینکه ۲۸ واحد تولیدی بزرگ و کوچک لبنی در استان فارس مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: استان فارس به لحاظ حجم تولید فرآورده‌های لبنی، رتبه چهارم کشور را داراست و این صنعت در این استان، همچون سایر استان‌های کشور، بخش عمده‌ای از فضای اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

همتی سپس با اشاره به طرح موضوع استفاده غیرمجاز از روغن پالم در محصولات لبنی پرچرب و جمع‌بندی همه کارخانه‌های صنایع لبنی در این موضوع، گفت: این امر بسیاری از کارخانه‌های لبنی کشور و استان فارس را دچار چالش کرد و موجب کاهش تولید آنها شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اینکه در این جریان، حتی یک واحد تولیدی لبنی در استان شناسایی نشد که تخلفی انجام داده باشد، ادامه داد: کارخانه‌های لبنی استان فارس روزانه یک‌هزار تن شیر برای تولید محصولات خود دریافت می‌کنند و سهم بزرگی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بودجه میلیاردی برای حمایت از تولید

این مقام دولتی در ادامه از کمک ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت در بودجه سال جاری به بخش تولید خبر داد و تصریح کرد: در قالب این اعتبار دولتی، کارخانه‌های صنایع لبنی کشور نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظارت دولت بر واردات غیرمجاز روغن پالم که از سوی تولیدکنندگان صنایع لبنی نیز مورد انتقاد قرار گرفته، یادآور شد: ما بر واردات قانونی کالا که از مبادی گمرک وارد می‌شود، نظارت کامل داریم اما از واردات مبادی غیرقانونی چندان مطلع نیستیم و ارگان‌های نظارتی در این زمینه باید نظارت بیشتری به خرج دهند.

صنعت شیر پایین‌ترین سود را دارد

در این نشست همچنین حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی ایران و مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران، صنعت شیر را رقابتی‌ترین صنعت کشور توصیف کرد که در عین برخورداری از این مزیت، صنعتی کاملا غیراقتصادی است که پایین‌ترین سود را در میان تمام فعالیت‌های تولیدی دارد و سود این صنعت، صرفا بین ۵/۱ تا ۲درصد است؛ یعنی محصولات این صنعت، گران تولید می‌شود، اما ارزان فروخته می‌شود. وی افزود: متاسفانه صنعت شیر کشور متولی خاص و مشخصی ندارد و چندین دستگاه در این صنعت، اعلام مسوولیت می‌کنند اما در اصل هیچ‌کس مسوول اجرای یک برنامه مدون برای توسعه این صنعت نیست و سیاست‌های تدوین شده به‌گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت برای کسب سود داشته باشد. این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به خسارات بحران‌های ساختگی در صنعت لبنیات کشور تصریح کرد: دو‌ سال و نیم پیش، موضوع مواد افزودنی به محصولات فرادما و مدت‌دار و سپس موضوع استفاده از وایتکس در محصولات لبنی مطرح شد که حتی یک مورد مشکوک به مراجع قضایی اعلام نشد، بعد از آن، در جریان هدفمندی به صنایع لبنی نامه زدند و اعلام کردند که برای جبران خسارات مالی، می‌توانید وزن محصولات را کم کنید اما بعدا صنایع را به کم‌فروشی و گران‌فروشی متهم کردند، بعد هم غائله پالم را راه انداختند که آرامش جامعه را برهم زد و مردم را به سمت مصرف لبنیات سنتی سوق داد تا هم‌اکنون، چالش آلودگی به تب مالت هم به جان مردم بیفتد و مصرف‌کنندگان به جای چاله پالم، در چاه تب مالت بیفتند! وی ادامه داد: همه این موارد باعث کاهش مصرف شیر در کشور شد، اما هیچ‌کس از صنایع لبنی کشور دفاع نکرد. چمنی در پایان با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۷۰ برند لبنی در صنعت لبنیات کشور در ۷۵ شهر فعال هستند، نسبت به کمبود سرانه مصرف شیر در ایران هشدار داد و اعلام کرد: سرانه مصرف شیر برای هر نفر در ایران ۸۰ لیتر برای هر نفر است، در حالی که این سرانه برای هر نفر در دانمارک، ۵۰۰ لیتر است؛ به علت همین کمبود مصرف شیر است که هم‌اکنون ۲/۲ میلیون نفر در ایران دچار عارضه پوکی استخوان هستند.