نامزدی هیلاری در انتخابات 2016

حسین موسوی: هر چقدر به سال ۲۰۱۶ نزدیک می‌شویم، صداهای انتخاباتی در ایالات متحده رساتر و قوی‌تر می‌شود. اگر وی در سال ۲۰۰۸ در رقابت داخلی به سود باراک اوباما کنار کشید، این‌بار او بی‌هماورد به‌دنبال نامزدی ازسوی دموکرات‌ها است. او زمانی که در آیووا در کنار همسرش در حال پخت «استیک» بود با یک جمله باعث شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد وی آغاز شود. هیلاری کلینتون می‌گوید: «درست است. مدتی است که به این مساله فکر می‌کنم.» همین یک جمله کافی بود تا روز گذشته رسانه‌های آمریکایی با عکس‌های وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده به روی دکه‌های روزنامه‌فروشی برود. بیشتر روزنامه‌ها نیز در این راستا به یک موضوع اذعان داشتند: آیووا، نخستین کلید انتخاباتی هیلاری کلینتون است، در حالی که دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما به کمرکش آن نرسیده است.

سایت اینترنتی مجله تایم با استقبال از این موضوع نوشت که هیلاری کلینتون در آیووا استیک را برای سرخ شدن زیر و رو کرد. گزارشگر تایم می‌نویسد: هیلاری درکنار سه چادر بزرگ مسافرتی در آیووا در کنار همسرش ایستاده است و در حال سرخ کردن استیک است. بتانی موریارتی که میزبان این میهمانی بود یک بشقاب بزرگ را برمی‌دارد و استیک را در آن جا می‌دهد تا در کنار میهمانان ویژه خود یک روز عالی را پشت سر بگذارد و از فردی گمنام به شخصی مشهور تبدیل شود، زیرا هیلاری در کنار وی رغبت خود را برای یک همآورد بزرگ اعلام می‌کند. موریارتی در صفحه فیس بوک خود در حالی که عکس‌های آن روز را بارگذاری کرده است، نوشت: «در کل روز خوبی بود. غذای عالی، مردمی خوب و سیاستمدارانی بزرگ! من حتی با تایم مصاحبه کردم و از اینکه هیلاری در آنجا داوطلبی خود را اعلام کرد خوشحالم.»

بتانی در مصاحبه با تایم می‌گوید که از عالم سیاست خیلی به دور است، اما هرطوری شده است آنها را به اینجا کشاندم تا در «استیک پارتی» دموکرات‌ها حضور پیدا کنند. او قصد دارد برای وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده رای جمع کند. «رزماری» مادر بتانی اما می‌گوید که از یک نکته غافل نشوید، او یک زن است و مردم آمریکا به زنان رای نخواهند داد. با این وجود میزبان اصلی این برنامه کسی جز سناتور تام هارکینز دموکرات نبود. او یاری‌دهنده اصلی کمپین انتخاباتی هیلاری در سال ۲۰۱۶ است. به‌رغم‌ اینکه دو سال به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مانده و هنوز نامزد نهایی حزب «الاغ‌ها» (نشان دموکرات‌ها) مشخص نشده است در بیرون از استیک پارتی چندین اتوبوس در کنار این سه چادر بزرگ پارک کرده و روی آن نوشته شده بود: «آماده برای هیلاری.»

طرفداران هیلاری نیز در حالی که لیموناد در دست داشتند آوازی را از بروس اسپرینگستون با نام «متولد شده در ایالات متحده» خواندند تا نشان دهند که آنها منتظر همسر سابق رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده هستند. آنها مدام داد می‌زدند: «آیا آماده‌ای هیلاری؟ آیا آماده رقابت هستی؟». هیلاری اما سعی می‌کرد بی‌توجه به فریادهای مردم آیووا با صحبت کردن با هارکینز و همسرش خود را مشغول نشان دهد. اما بالاخره او به خاطر سر و صدای مردم آیووا به روی «استیج» رفت و گفت: «سلام آیووا...من برگشته‌ام.» جمله‌ای معروف از فیلم «روز استقلال» که با تولید صدای زیاد هواخواهانش روبه‌رو شد. این در حالی است که هنوز دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در درون حزب دموکرات‌ها مشخص نشده و به چند اسم احتمالی اشاره شده است. هر چند که در این میان نامی از جان کری مطرح شده است و احتمالا رقابت دو وزیر امور خارجه باراک اوباما دیدنی خواهد بود. به اعتقاد برخی اما هیلاری کلینتون روزهای آسانی در پیش نخواهد داشت. جمهوری‌خواهان از منتقدان اصلی وی در سیاست خارجی هستند و سیاست‌های به کار گرفته شده توسط هیلاری رودهام کلینتون را عامل اصلی کشته شدن سفیر این کشور در لیبی اعلام کردند.

او در این راستا چندین‌بار به کنگره رفت و مجبور به پاسخگویی شد. همزمان با فشارها روی هیلاری کلینتون، گزارشی نیز از یکی از نهادهای امنیتی ایالات متحده منتشر شد که در آن احتمال حمله به سفارتخانه آمریکا در لیبی پیش‌بینی شده بود. همپای این موضوع سایت نیوزمکس به نقل از «NBC» می‌گوید که او در درون حزب هم شانس چندانی ندارد. در نظرسنجی‌هایی که در داخل حزب دموکرات صورت گرفته است وی از دو نامزد احتمالی دیگر یعنی «جوبایدن»، معاون باراک اوباما و «مارتین اوملی»، فرماندار مریلند عقب‌تر است. براساس گفته‌ها در شرایطی که همیشه حدس زده می‌شد که انتخاب نخست آیووا و نیوهمپشایر هیلاری کلینتون است اما او در دو نظرسنجی جایی بهتر از دومی پیدا نکرد. در آیووا جو بایدن ۷۰ درصد و هیلاری ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها کسب کرد.

در نیوهمپشایر اما اوضاع بدتر از آیووا بوده است. وی در یک نظرسنجی باز هم رقابت را با اختلاف زیاد و با نتیجه ۷۴ به ۱۸ درصد آرا باخته است. کریس‌کلیزا، خبرنگار واشنگتن پست هم درخصوص وزیر سابق خارجه ایالات‌متحده نوشت که وی با این مقدار آرایی که در نظرسنجی‌ها به دست آورده است هیچ شانسی در برابر هماوردان ندارد و وی از سوی حزب دموکرات برگزیده نخواهد شد. اما وی اعتقاد دارد که رقبای کلینتون به خودی‌خود ضعف دارند و همین موضوع شاید شانس بانوی سابق نخست ایالات‌متحده را-بدون توجه به نظرسنجی‌ها- بیشتر کند. به گفته وی جو بایدن از کلینتون محبوب‌تر است، اما سن و سال زیادش ممکن است به ضرر وی تمام شود. از دیگر رقبایی که برای وزیر سابق امور خارجه آمریکا نام برده شده فرماندار مریلند است که وی تقریبا از شانسی مساوی با کلینتون برخوردار است. در این حزب اما یک همجنس با هیلاری وجود دارد که تاکنون رغبت خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان نداده است. الیزابت وارن، سناتور ماساچوست که به‌طور ذاتی می‌تواند کلینتون را به چالش بکشد، اما رغبت وی برای حضور در انتخابات درون حزبی بسیار پایین است. او به شدت در میان لیبرال‌های دموکرات طرفدار دارد. با وجود این واشنگتن پست می‌نویسد که در میان نام‌هایی که تاکنون اشتیاق خود را برای این موضوع نشان داده‌اند، می‌شود به هوارددین، نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۴، برنی سندرز، سناتور ورمونت، برایان شوایتزر، فرماندار سابق مونتانا و سناتور کریستین گیلی‌برند اشاره کرد. با این حال واشنگتن پست می‌نویسد که باید به تام هارکینز مرد نخست آیووا اعتماد کرد.

او در سال ۲۰۰۸ هم به کمپین انتخاباتی اوباما پیوست و رای مردم آیووا را به سبد نخستین‌ رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست ایالات‌متحده ریخت. فاکس‌نیوز رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان نیز با اشاره به «استیک پارتی» در آیووا به‌طور ضمنی از هیلاری کلینتون انتقاد کرد و نوشت که وی در شرایطی برای مردم آیووا پشت تریبون رفت که هم‌حزبی‌های وی در دولت تصمیم گرفته‌اند علیه داعش در عراق و سوریه اقدام نظامی انجام دهند. او اما بی‌توجه به اتفاقات اخیر برای مردم این شهر سخنرانی کرد و تنها از اوباما به دلیل مسائل اقتصادی تشکر کرد. او گفت: پرزیدنت در حال مبارزه با رکود در کشور است و در این راه توانسته موفق شود. او کشور را به سمت یک اصلاح اقتصادی بزرگ پیش می‌برد.

فاکس نیوز در ادامه نوشت: کلینتون بی‌توجه به سیاست‌های اخیر واشنگتن در حوزه بین‌الملل گفت که وی خواهان برابری دستمزد زنان و مردان است و حداقل دستمزد نیز باید اصلاح و افزایش یابد. او از هارکینز نیز در این رابطه تشکر کرد که این موقعیت را برای وی فراهم آورده است که در آیووا حضور پیدا کند. این در شرایطی است که هارکینز پیش از این از منتقدان وی در زمینه سیاست خارجی بوده است و درخصوص مسائل اقتصادی گفته بود که خط مشی مشخصی ندارد. اما برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که وی می‌تواند با استفاده از نظرات همسر خود تحرک اقتصادی را به آمریکا بازگرداند. در زمان بیل کلینتون آمریکا با مازاد بودجه روبه‌رو شده و به اقتصاد این کشور رونق بخشیده بود.