دنیای اقتصاد: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با توجه به افزایش خطرات ژئوپلیتیک جهان از جمله ناآرامی‌های اوکراین، پدیده داعش و ریسک اقتصادی ناشی از نرخ ناچیز تورم در اروپا، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادهای پیشرفته را کاهش داد. دیروز این سازمان اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سال جاری ۸/۰ درصد افزایش خواهد یافت. درحالی‌که در گزارش ماه مه این سازمان رشد ۲/۱درصدی برای حوزه یورو پیش‌بینی شده بود. این سازمان ضمن کاهش پیش‌بینی رشد ۶/۲درصدی برای اقتصاد آمریکا اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال جاری ۱/۲ درصد رشد خواهد کرد. تنها موردی که این سازمان پیش‌بینی خود درباره آن را تغییر نداد، اقتصاد چین است که رشد۴/۷ درصدی برای آن پیش‌بینی شده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اعلام کرده است که با توجه به تشدید بسیاری از خطرات قابل توجه، رونق بازارهای مالی بعید به‌نظر می‌رسد و کندی رشد حوزه یورو نگران‌کننده‌ترین بخش این پیش‌بینی‌ها است؛ این سازمان از مقامات اروپایی خواست از ژاپن درس بگیرند. تجربه ژاپن در دهه ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که در این کشور برای مدت ۶ تا ۱۰ سال انتظارات تورمی نزدیک به ۲ درصد بود؛ اما این انتظارات در پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها ناکام ماندند. گروه ترجمه: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با توجه به افزایش خطرات ژئوپلیتیک و رشد اندک تورم در اروپا، پیش‌بینی رشد اقتصادهای پیشرفته را کاهش داد.

دیروز، دوشنبه سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارشی پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سال جاری ۸/۰ درصد افزایش خواهد یافت. این سازمان در گزارش ماه مه خود رشد ۲/۱ درصدی را برای حوزه یورو پیش‌بینی کرده بود. براساس گزارش این سازمان اقتصاد ایالات متحده ۱/۲درصدی خواهد داشت. این در شرایطی است که پیش‌تر رشد ۶/۲ درصدی اقتصاد آمریکا پیش‌بینی شده بود. بر اساس پیش‌بینی این سازمان، اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی رشد ۱/۳ درصدی را ثبت خواهد کرد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش خود آورده است: «با توجه به تشدید بسیاری از خطرات قابل توجه، رونق بازارهای مالی عجیب به نظر می‌رسد. کندی رشد حوزه یورو نگران‌کننده‌ترین بخش این پیش‌بینی‌ها است.»

به‌رغم تشدید درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه و تورم بسیار پایین‌تر از هدف بانک مرکزی اروپا در حوزه یورو شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی همه کشورها، در سال جاری ۶درصد رشد کرده است.

سازمان‌همکاری‌های اقتصادی و توسعه که درمورد سیاست‌های اقتصادی به ۳۴ عضو خود مشاوره می‌دهد، از مقامات اروپایی خواست از ژاپن درس بگیرند. در ژاپن نیز انتظارات تورمی وقوع «تنزل قیمت‌ها» را نشان نمی‌داد.

به گفته این سازمان: «تجربه ژاپن در دهه ۱۹۹۰ خاطرنشان می‌کند که چنین انتظاراتی معیار ضعیفی از آینده واقعی نرخ تورم ارائه می‌دهند. در این کشور برای مدت ۶ تا ۱۰ سال انتظارات تورمی نزدیک به ۲ درصد بود، اما این انتظارات در پیش‌بینی سقوط به ورطه تنزل قیمت‌ها ناکام ماندند.»

با توجه به چشم‌انداز رشد کند و خطر کاهش تقاضا درصورت صفر یا منفی شدن تورم، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه حمایت‌های پولی بیشتر را برای حوزه یورو توصیه می‌کند. به گفته این سازمان اقدامات اخیر بانک مرکزی اروپا مناسب است، اما اقدامات بیشتر ازجمله تسهیل مقداری ضروری است.

این سازمان همچنین پیش‌بینی رشد اقتصای آلمان، فرانسه و ایتالیا را کاهش داد. براساس پیش‌بینی جدید در سال جاری اقتصاد‌های آلمان و فرانسه به ترتیب ۵/۱ و ۴/۰ درصد رشد خواهند کرد، اما اقتصاد ایتالیا ۴/۰ درصد کوچک خواهد شد. این ارقام در پیش‌بینی قبلی به ترتیب ۹/۱، ۹/۰ و ۵/۰ بودند. در سال ۲۰۱۵ نیز این اقتصادها به ترتیب با رشد ۵/۱، ۱ و ۱/۰ درصدی رو به رو خواهند شد و رشد کل حوزه یورو به ۱/۱ درصد خواهد رسید.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه درمورد برزیل اعلام کرد ضعف سرمایه‌گذاری و نبود اطمینان ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، رشد اقتصادی کمتر از پتانسیل را درپی خواهد داشت به طوری که اقتصاد برزیل در سال جاری ۳/۰ درصد و در سال آینده ۴/۱ درصد رشد خواهد کرد. پیش‌بینی قبلی سازمان رشد ۸/۱ درصدی را برای سال جاری میلادی نشان می‌داد.

اما چشم‌انداز دیگر اقتصادها اندکی روشن‌تر است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه انتظار دارد ژاپن در سال جاری ۹/۰ درصد و در سال آینده ۱/۱ درصد رشد کند. البته در این مورد هم پیش‌بینی قبلی سازمان بهتر بود و رقم ۲/۱ درصد را برای رشد اقتصادی سال جاری اعلام کرده بود. براساس پیش‌بینی این سازمان، اقتصاد چین در سال جاری با رشد ۴/۷درصدی و در سال آینده با رشد ۳/۷درصدی روبه‌رو خواهد شد که این با پیش‌بینی ماه مه تفاوتی نداشته است. هند که تنها اقتصاد بزرگی است که پیش‌بینی رشد آن در سال جاری افزایش یافته، رشد ۷/۵ درصدی را در سال ۲۰۱۴ تجربه خواهد کرد و در سال ۲۰۱۵ رشد ۹/۵درصدی را ثبت خواهد کرد. پیش‌بینی قبلی رقم ۹/۴درصد را برای رشد هند در سال جاری میلادی نشان می‌داد.

این سازمان برای بریتانیا رشد ۱/۳ درصدی را در سال جاری و رشد ۸/۲ درصدی را برای سال آینده انتظار دارد. گزارش پیشین سازمان رقم ۲/۳ را برای رشد اقتصادی انگلستان در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود.

در گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه همچنین آمده است: «در آمریکا، رشد ملایم فعلی ادامه خواهد داشت. چین تاکنون موفق شده است کندی منظم رشد را مدیریت کند و در هند طی سال ۲۰۱۴ به دلیل پیشرفت در کنترل تورم و امید به توانایی دولت جدید در انجام اصلاحات، اعتماد و صرف هزینه به‌طور چشمگیری بهبود یافته است.»

گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در شرایطی منتشر می‌شود که گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول در مورد رشد اقتصادهای جهان که در تاریخ ۴ مرداد در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد نیز از کاهش پیش‌بینی‌های آن صندوق در مورد رشد اقتصادهای جهان حکایت داشت. این صندوق پیش‌بینی خود از رشد اقتصادهای نوظهور را از ۹/۴ به ۶/۴، رشد اقتصاد جهان را از ۶/۳ به ۴/۳ و رشد اقتصادی آمریکا را از ۸/۲ به ۷/۱درصد کاهش داده بود.

پیامد اقتصادی داعش و اوکراین

پیامد اقتصادی داعش و اوکراین