تیم‌های عالی و کارهای بدون نقص

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب منبع:Forbes مدیران بهتر است چه کارهایی را انجام دهند و از انجام چه کارهای بپرهیزند تا تیم‌های موفقی داشته باشند؟ صرف حضور کارمندان کارآمد در یک تیم، تضمینی برای داشتن تیم عالی نیست و موفقیت یک تیم در گذشته به این معنا نیست که مدیریت روند صحیحی را طی کرده است.

پیش از آنکه زمان را از دست داده و دیر شود، به فکر یافتن معایب و رفع آنها باشید. کار گروهی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اعضا در جایگاه صحیح خود قرار گرفته باشند، با همدیگر کار کنند و همواره از یکدیگر پشتیبانی کنند. یک تیم موفق با عملکرد عالی، نیازی به آموزش در مورد چگونگی کارآمد بودن ندارد، بلکه به این گروه تنها باید یاد‌آوری شود تا آنچه آموزش دیده‌اند و در حال انجام آن هستند را ادامه دهند که این امر مستلزم داشتن مدیر دلسوزی است که دائما در فکر ارتقای تیم باشد. مدیران کارآمد از نقاط قوت و ضعف محسوس و نامحسوس اعضای گروه اطلاع دارند. بنابراین می‌توانند روند تعاملات نامحسوس (یعنی چگونگی کار هر یک از اعضای گروه با یکدیگر در شرایط گوناگون) و همچنین دستورات را به دقت طراحی کنند تا نتیجه مورد نظر را به‌طور صحیحی ارائه دهند. مدیران به منظور راهنمایی جهت پیشرفت و موفقیت تیم‌های خود، باید به اصول زیر با دقت توجه کنند تا اطمینان یابند که تیم‌ها دچار معایب خاصی نیستند و با روش درستی کار را دنبال می‌کنند. به این‌ترتیب، شاهد نتایج مطلوبی خواهند بود.

۱- حفظ آرامش و تسلط بر اعصاب

به‌عنوان مدیر، گاهی پیش می‌آید که کارها مطابق میل شما پیش نمی‌رود، به آسانی ناامید و عصبانی می‌شوید پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و به محض احساس ناآرامی در تیم، فضا را شادتر و آرام‌تر کنید و به تیم اطمینان دهید که گروه در آرامش و کنترل شما است. هرگز نگذارید اعضای تیم عصبانی شوند زیرا امید، الهام و تمرکز خود را از دست می‌دهند. زمانی که تیم‌ها به جای احساس اضطراب در آرامش باشند، به مرور زمان می‌آموزند تا با پیش‌بینی مسائل غیرمنتظره و پیش از اینکه شرایط آنها را مجبور به انجام کاری کند، دست به انجام اقدامات لازم بزنند.

۲- داشتن تمرکز و اجرای طرح

صرف‌نظر از سختی‌هایی که تیم‌ها با آن مواجه می‌شوند، تمرکز بر پیشرفت کار، مهم است. ذهن آرامی که درگیر عوامل مختل‌کننده نیست کار خود را به‌راحتی انجام می‌دهد. بهترین تیم‌ها در زمان رویارویی با تغییرات یا شرایط پیش‌بینی نشده، بسیار منعطف هستند زیرا فقط بر اجرای برنامه‌ها تمرکز می‌کنند و اجازه نمی‌دهند عوامل بیرونی در کار آنها خللی وارد کند. مدیران از این موضوع به خوبی اطلاع دارند و به همین دلیل است که تیم‌ها را برای اجرای برنامه‌های بدون نقص آماده می‌کنند. آنها صرف‌نظر از موضع خود در برنامه، تیم‌هایی با عملکرد بالا تشکیل می‌دهند تا بتوانند شاهد نتایج مطلوبی باشند. مدیران همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که همه افراد گروه در موقعیتی قرار گرفته‌اند که از فرصت‌ها و توانایی‌های خود به منظور انجام بسیاری از کارهای مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. زمانی که افراد بتوانند کارهای مورد علاقه خود را با اشتیاق انجام دهند مسلما تحمل مواجهه با مشکلات نیز برای آنها آسان خواهد شد و از عهده حل مشکلات بر خواهند آمد.

۳- پاسخگویی و انجام وظیفه

مهم نیست اعضای تیم شما قوی باشند یا ضعیف، هر دو به یک اندازه دارای اهمیت هستند. بهترین تیم، تیمی است که اعضای گروه، هر کدام در مقابل خود و دیگران پاسخگو باشند و از وظایف و مسوولیت‌های خود اطلاع کافی داشته باشد.

برای اعضای تیم که شخصیت تاثیرگذاری دارند، خطر تکروی و جدا شدن از گروه طی زمان همیشه وجود دارد. این وظیفه رهبراست که به گروه اطمینان دهد که کارگروهی به مراتب بهتر و خلاقانه‌تر از انجام کارها به صورت انفرادی است و برای این منظور، مدیران دائما درصدد یافتن روش‌هایی جهت تقویت رابطه بین اعضای تیم هستند و بنابراین آنها را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند تا قدرت و نتایج حاصله از کار گروهی را تقویت کنند. متمرکز و پاسخگو ماندن در برابر اهداف تیم برای بهبود یک مجموعه سالم‌تر، بسیار مهم است.

۴- اعتماد و داشتن رفتاری عاطفی با یکدیگر

در تیم‌های موفق، هر یک از اعضا به یکدیگر اعتماد می‌کنند و برای کمک‌های تک‌تک افراد به گروه، ارزش قائل هستند. در غیراین صورت، افراد گروه احساس از خود راضی بودن می‌کنند یا دست از تلاش برای یافتن محل کار مناسب برداشته و ناامید می‌شوند. تیم‌هایی که بر پایه اعتماد تشکیل شده باشند پشتیبان یکدیگر هستند و رابطه‌ای ناگسستنی مانند اعضای خانواده با یکدیگر دارند و همچنین دارای طرز فکر با ثبات‌تری هستند زیرا لازم نیست درباره دستور جلسه نهانی اعضای تیم نگران باشند. تیم‌های عالی همچنین متوجه شده‌اند که باید فروتن باشند زیرا دستاوردهای فردی و موفقیت تیمی در یک راستا و به نفع سازمان است که مدیران اجرایی هم از این قضیه حمایت می‌کنند. چنین تیم‌هایی هرگز بر موفقیت کارمندان عالی خود تمرکز نمی‌کنند و همواره بر منافع عملکرد تیم قوی تمرکز دارند.

۵- حمایت از تنوع تفکر و پذیرفتن تفاوت‌ها

تاثیر تنوع طرز فکر در محل کار و پیشرفت تیم‌های بزرگ بسیار نادیده گرفته می‌شود. تیم‌های موفق می‌دانندکه پذیرفتن طرز فکرهای متفاوت، راهی است در جهت گسترش دیدگاه‌ها، توجه به فرصت‌هایی که پیش از این توجهی به آنها نشده، ایجاد زمینه برای گسترش خلاقیت‌ها و بهبود گفت‌وگو و روش‌های حل مشکلات. تنوع تفکر، برگ برنده‌ای است برای نوآوری و ابتکار. در ضمن تیم‌هایی که از تفکرات گوناگون سود می‌برند دارای امتیاز رقابتی بیشتری هستند و مستعد پذیرفتن تفاوت‌ها و همچنین قادر به تشخیص ارزش تفاوت‌ها به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد گوناگون هستند.

۶- انتظارات در مسیر اهداف سازمان است

گروه‌های عالی از انتظاراتی که از دیگر اعضای گروه دارند، با اطلاع هستند در صورتی که اگر افراد از انتظارات همدیگر بی‌اطلاع باشند، ارتباط کمتری با یکدیگر خواهند داشت و با گذشت زمان باعث کاهش عملکرد و تضعیف گروه می‌شوند. مدیران باید نقاط قوت و انتظارات کل افراد تیم را در مسیر مناسب قرار دهند، در غیر این صورت شاهد عدم اعتماد به نفس آنها خواهند بود. در تیم‌های قوی، مدیران به اعضای گروه آموزش می‌دهند تا با یک زمان‌بندی صحیح، توانایی‌های خود را با توانایی‌های دیگر اعضا، در جهت اهداف سازمان هم مسیر کنند. توجه داشته باشید که چگونه بهترین اعضای گروه همواره به اصلاح کار خود می‌پردازند. تیم‌های موفق هرگز قانع یا مغرور نمی‌شوند و دائم در جست‌وجوی روش‌هایی برای پیشرفت و تقویت توانایی‌های تیم جهت انجام کارها به‌طور موثر، کارآمد و مداوم‌تر هستند.

۷- مدیران عالی، فرهنگ و هویت قوی

تیم‌های عالی دارای مدیریت قدرتمندی هستند که هویت و فرهنگ سازمان را زنده نگاه داشته و از اعضای تیم‌های خود نیز انتظار دارند تا به این هویت و فرهنگ ایمان داشته و به آنها پایبند باشند. مدیر تیم در نهایت، مسوول فراهم کردن شرایط مناسب برای گروه است و هرگز دست از مدیریت، مربیگری و آموزش برنمی‌دارد و با قرار دادن اعضای تیم در مسیر صحیح و دنبال کردن دیدگاه‌های جدید، همواره در حال چالش با اعضای تیم است تا در جهت تقویت ارتباطات، اعمال و رفتار، تفکرمتفاوتی داشته باشند. مدیران قابل اطمینان، روی اعضای تیم و نه شخص خود کاملا تمرکز کرده و عوامل مزاحم را از سر راه برمی‌دارند و از طریق درگیری خود در فعالیت‌ها از تیم حمایت می‌کنند. موفقیت به‌آسانی حاصل نمی‌شود مگر آنکه کارگروهی عالی باشد و تحت‌نظر مدیری مقتدر صورت گیرد.