یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص کل درجا زد
دیروز، شاخص کل بورس تقریبا بدون تغییر باقی ماند و با 16 واحد (معادل 02/0 درصد) رشد در رقم 71 هزار و 402 واحد ایستاد. به این ترتیب، زیان آن از ابتدای سال در مرز دو رقمی شدن متوقف شد. حجم و ارزش معاملات رشد نسبی را تجربه کرد که علت اصلی آن انجام معاملات بلوکی طی روز گذشته بود؛ اما اگر معاملات بلوکی که عموما به‌منظور حفظ شاخص کل صورت می‌گیرد حذف شوند، مشاهده می‌شود ارزش معاملات به زیر 100 میلیارد تومان کاهش یافته است. گرچه افزایش عرضه‌ها به علت پایان سال مالی کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (پایان شهریور) به چشم می‌خورد، اما پایین بودن قیمت سهام، افت بیشتر قیمت‌ها را دشوار کرده است. به این ترتیب، سهامداران به‌ویژه حقوقی‌های بازار، حضور پررنگ‌تری در معاملات پیدا کرده‌اند که سیگنال مثبتی محسوب می‌شود.


بازار ارز

دلار به مرز ۳۲۰۰ تومان نزدیک‌تر شد
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 197 تومان معامله شد. کلید افزایش قیمت دلار پیرو اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی زده شد که با ایجاد برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای سبب رشد قیمت دلار به بالای 3150 تومان شد. در این رابطه، به گزارش رویترز، آمانو، رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران تذکر داد تا سریع‌تر درخصوص دو مورد باقی مانده از پنج مورد شفاف‌سازی اقدام کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد سقف 3200 تومانی بسیار قدرتمند است و تاکنون اجازه عبور قیمت دلار از این محدوده را نداده است. برخی کارشناسان معتقدند، احتمال جهش شدید قیمت دلار بسیار ضعیف است، زیرا با سیاست‌های دولت متناقض است و با توجه به کافی بودن منابع ارزی بانک مرکزی، اجازه این امر داده نمی‌شود.


بازار سکه

جبران بخشی از زیان روزهای اخیر سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 930 هزار تومان معامله شد و توانست بخشی از زیان‌های اخیر خود را جبران کند. در این شرایط، هم طلای جهانی و هم دلار افزایش قیمت ملایمی را تجربه کردند که رشد قیمت سکه را در پی داشت؛ اما به‌نظر می‌رسد دلار با نزدیک شدن به سقف 3200 تومان، مسیر دشواری برای صعود بیشتر دارد که از این منظر شانس سکه نیز برای رشد قیمتی پایین است. از سوی دیگر، طلای جهانی گرچه در ابتدای معاملات هفتگی اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد، اما پیش‌بینی‌ها همچنان برای آن کاهشی است. در واقع، معامله‌گران در انتظار نشست این هفته فدرال رزرو هستند که اگر سیگنالی جهت افزایش نرخ بهره داده شود، مسیر نزولی
اونس تشدید می‌شود؛ بنابراین از این منظر نیز کاهش قیمت سکه محتمل است.



بازار طلای جهانی

بازگشت آرام اونس پس از رسیدن به کف
طلای جهانی پس از رسیدن به کمترین مقدار خود طی 8 ماه گذشته، تغییر مسیر داد؛ به‌طوری‌که در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1235 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که افزایش شاخص دلار آمریکا و آمار اقتصادی مناسب این کشور سبب ریزش شدید قیمت طلا طی هفته گذشته شده بود. بر این اساس، افت شدید قیمت‌ها موجب افزایش تقاضا و در نتیجه رشد نسبی قیمت‌ها شد. این عمل که پوشش کوتاه‌مدت نامیده می‌شود، عموما جهت جلوگیری از زیان‌های قبلی صورت می‌گیرد و معامله‌گران با خرید در قیمت‌های بسیار پایین، سعی می‌کنند بخشی از زیان خود را جبران کنند. با این حال، معامله‌گران طلا در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) هستند تا جهت‌گیری سیاست پولی آمریکا در شرایط فعلی مشخص شود.



بازار اوراق مسکن

تداوم روزهای سبز «تسه»ها
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 5/0 درصدی مواجه و به قیمت 98 هزار و 561 تومان معامله شدند. این در شرایطی است که اوراق مزبور، در برخی سررسیدها به 100 هزار تومان نیز رسیدند؛ بنابراین، مشاهده می‌شود افزایش تقاضا همچنان وجود دارد و نبود عرضه کافی سبب مازاد تقاضا و در نتیجه رشد قیمت «تسه»ها شده است. گرچه محدودیت‌هایی نظیر عدم اجازه فروش تا دو ماه پس از خرید اوراق و عدم امکان خرید بیش از 90 برگ با یک کد سهامداری، سفته‌بازی در این اوراق را به صفر رسانده‌اند، اما افزایش تقاضای واقعی موجب روند صعودی قیمت آنها شده است. به‌نظر می‌رسد راهکارهایی که جهت تقویت سمت عرضه ارائه شده است هنوز به طور مناسبی اجرا نشده و تقاضای بازار را تامین نمی‌کند.



بازار نفت

گام‌های پی‌درپی نفت در مسیر نزولی
دیروز، نفت خام آمریکا مسیر نزولی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 6/91 دلار بر هر بشکه معامله می‌شد. علت اصلی این امر همچنان حرکت خلاف جهت عرضه (افزایشی) و تقاضا (کاهشی) است. در این رابطه می‌توان به آمار تولید کارخانه‌های چین اشاره کرد که در ماه آگوست در مقیاس سالانه به 9/6 درصد رسیده است؛ این در حالی است که این رقم در ماه جولای 9 درصد بود و پیش‌بینی متوسط 8/8 درصدی از آن وجود داشت؛ بنابراین وضعیت چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت جهان سیگنال کاهش تقاضا را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، لیبی میزان صادرات خود را به 870 هزار بشکه در روز رسانده است که نسبت به ماه‌های ابتدایی سال (حدود 400 هزار بشکه) رشد قابل توجهی در سمت عرضه را نشان می‌دهد.