موردکاوی کمپین اجتماعی شرکت پاناسونیک - ۲۵ شهریور ۹۳

نویسنده: Marie Alonso مترجم: مریم رضایی منبع:AllBusiness تصور کنید تصمیم گرفته‌اید به افرادی که در تاریکی زندگی می‌کنند روشنایی بدهید. شرکت پاناسونیک این وظیفه دشوار را برای خود متصور و سپس دست به کار شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ پروژه ۱۰۰ هزار چراغ خورشیدی را راه‌اندازی کرد. هدف مشخص بود: تهیه ۱۰۰ هزار چراغ خورشیدی برای جوامع محروم از برق تا سال ۲۰۱۸، مصادف با صدمین سالگرد تاسیس شرکت پاناسونیک. بر این اساس قرار است برای آن دسته از افرادی که در نقاط دورافتاده جهان زندگی می‌کنند و به شبکه برق دسترسی ندارند، چراغ‌های خورشیدی با لامپ ال‌ای‌دی و باتری قابل شارژ برای ذخیره کردن انرژی خورشید تهیه شود. این چراغ‌ها طوری طراحی شده‌اند که نور ۳۶۰ درجه دارند و مصرف‌کنندگان می‌توانند کل اتاق را با آن روشن کنند.

این پروژه که «پایان تاریکی» نام گرفت، نمونه درخشانی است از کاری که یک شرکت جهانی می‌تواند به واسطه به اشتراک‌گذاری داستان‌های زیبا، پخش ویدئوهای جذاب و تقاضا برای مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، برای درگیر کردن جامعه در مقیاسی بزرگ انجام دهد.

کمپینی برای ایجاد تغییر

ویژگی خاص برنامه «پایان تاریکی» چیست؟ این برنامه یک تجربه شخصی تحت نظارت شرکت پاناسونیک است که افراد می‌توانند با تعهد دیگران همراه شوند، فرصت ایجاد تغییرات مثبت را بپذیرند و طرفدار تلاش‌هایی شوند که در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. روش کار این کمپین عبارت است از:

• مردم از وب‌سایت برنامه بازدید کرده و به واسطه ویدئوهای جالب و نظراتی که ثبت شده، در مورد کمپین اطلاعات کسب‌ می‌کنند.

• مردم می‌توانند داخل وب‌سایت طراحی‌های مورد نظر خود را در مورد چراغ‌های خورشیدی پیشنهاد دهند و همه می‌توانند این طراحی‌ها را ببینند. سپس بازدیدکننده‌ها می‌توانند به طراحی مورد علاقه خود رای دهند و برندگان به مرحله بعد می‌روند.

• این حرکت علاوه بر ثبت طراحی هزاران نفر از مردمی که جذب هدف و دلیل این برنامه شده‌اند، طراحی‌هایی از هنرمندان معروف بین‌المللی مانند هینا آئویاما از ژاپن، الین پاور از آمریکا، ژولنه هریسون از بریتانیا و ... را دریافت کرده است.

• وقتی یک داوطلب طراحی چراغ را ایجاد می‌کند، می‌تواند آن را از طریق توئیتر، فیس‌بوک و دیگر پایگاه‌های اجتماعی با تایید پاناسونیک به اشتراک بگذارد.

• پاناسونیک پایگاه اجتماعی را طوری ایجاد می‌کند که نه تنها ریشه در خلاقیت و جلوه ظاهری داشته باشد، بلکه مهم‌تر از آن، از یک مسوولیت جهانی برای بهره‌برداری از انرژی پایدار و اظهار همدردی برای افرادی که از این انرژی‌ها محرومند، نشات بگیرد.

قدرت تعهد اجتماعی

در حال حاضر، حدود ۳۲/۱ میلیارد نفر در جهان بدون برق زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند. بسیاری از خانه‌ها در این مناطق از چراغ‌های نفتی برای روشنایی استفاده می‌کنند که این چراغ‌ها خطر آتش‌سوزی دارند و نیز دود آنها برای سلامتی مضر است. همچنین نبود برق در این مناطق به معنای چالش‌هایی در حوزه سلامت، آموزش و اقتصاد است. کمپین «پایان تاریکی» شرکت پاناسونیک علاوه بر اینکه مشکل بزرگ این جوامع را حل می‌کند، با مشارکت دادن و دعوت دیگر مردم جهان در ویژگی هنری این برنامه، آنها را از نظر اجتماعی درگیر کرده و در نتیجه یک تجربه اجتماعی به وجود آورده است؛ نه فقط یک کمپین. شاید پاناسونیک از جنبه دیگری هم قصد دارد روشنایی ایجاد کند! این شرکت با گسترش کمپین «پایان تاریکی» خود در رسانه‌های اجتماعی، این پیام را به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک می‌رساند که از قدرت این رسانه‌ها برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده کنند.