مصرف‌کنندگان هزاره سوم آن گروه از مصرف‌کنندگان هستند که عموما بین ۱۶ تا ۳۴ سال دارند، تمایل زیادی به استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین رسانه‌های اجتماعی دارند و در آستانه ورود به بازار کار هستند. آیا این گروه از مصرف‌کنندگان نسبت به نسل قبل از خود کمتر مصرف می‌کنند؟ انتظارات نسل هزاره سوم نسبت به انتظارات پدران و مادران خود، تفاوت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. به همین دلیل، شرکت‌ها باید در زمینه برند، مدل‌های کسب‌وکار و استراتژی‌های بازاریابی خود تجدیدنظر کنند. با وجود این تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مدیران، دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف‌کنندگان هزاره ندارند.

ضروری است شرکت‌ها برای جذب این گروه از مصرف‌کنندگان، ویژگی‌های شخصیتی و ارزش‌های این گروه از مصرف‌کنندگان را درک کنند و بپذیرند. اگر چه گروهی از مصرف‌کنندگان نسل جدید کماکان از نظر اقتصادی به خانواده‌های خود وابسته هستند، اما گروه دیگری از آنها به استقلال مالی دست یافته‌اند و وارد سال‌های اوج مصرف خود شده‌اند. اولویت‌ها و تمایلات بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها شکل گرفته است و بر افکار و رفتار یکدیگر تاثیر می‌گذارند. آنها تحت تاثیر پیشرفت‌ها و نوآوری‌های گسترده‌ای که در عرصه فناوری رخ داده است، به شکل جدیدی با برندها تماس برقرار می‌کنند.

کلیشه‌ها

تحقیقات گروه مشاوران بوستون نشان می‌دهد اگر چه مصرف‌کنندگان نسل جدید عموما دیدگاه مثبتی در مورد خودشان دارند، اما مصرف‌کنندگان نسل قبل (گروه سنی ۳۵ تا ۷۴ سال) آنها را افرادی تنبل و لوس در نظر می‌گیرند. عدم درک مصرف‌کنندگان هزاره به وسیله مدیران را می‌توان در راستای این یافته توضیح داد.

یکی از کلیشه‌هایی که در مورد مصرف‌کنندگان نسل جدید وجود دارد و پژوهش گروه مشاوران بوستون آن را تایید می‌کند، این است که این گروه از مصرف‌کنندگان هزاره علاقه و تسلط زیادی نسبت به فناوری و رسانه‌های اجتماعی دارند و آنها را به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی و کار خود تبدیل کرده‌اند. مصرف‌کنندگان نسل جدید بر این باورند که می‌توانند به سرعت خود را با فناوری‌های نوین منطبق کنند. علاوه بر این درصد قابل توجهی از این گروه از مصرف‌کنندگان دارای چند ابزار الکترونیکی، مانند تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت هستند. به طور مثال، ۶۷ درصد این گروه از مصرف‌کنندگان از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند در حالی که این میزان در مصرف‌کنندگان نسل قبل از آنها تنها ۴۱ درصد است. هر دو گروه تقریبا به یک اندازه از اینترنت استفاده می‌کنند اما مصرف‌کنندگان نسل جدید، بسیار بیشتر از پدران و مادران خود از اینترنت برای انتقال و تجارب خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان هزاره بیشتر از مصرف‌کنندگان نسل قبل از خود از اینترنت برای ارزیابی کالاها و خدمات استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که این گروه از مصرف‌کنندگان کمتر کتاب‌ها و مجلات چاپی می‌خوانند و حتی کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند.

نگرش‌ها در رفتارهای منحصربه‌فرد

علاوه بر ارتباط نزدیکی که این گروه از مصرف‌کنندگان با فناوری دارند نگرش‌ها و رفتارهای منحصربه‌فردی نیز در آنها دیده می‌شود که به مرور برخی از آنها می‌پردازیم:

۱- سرعت و راحتی برایشان بسیار مهم است.

مصرف‌کنندگان نسل جدید، عموما به دنبال لذت آنی هستند. آنها بر سرعت،‌ آرامش و راحتی در تمامی کارهای روزمره خود تاکید دارند. به‌عنوان مثال، آنها بسیار بیشتر از پدران و مادران خود به خرید مایحتاج روزمره خود از نزدیک‌ترین فروشگاه به محل زندگی خود تمایل دارند.

۲- به دوستان خود بیشتر از کارشناسان اعتماد دارند.

برای این گروه از مصرف‌کنندگان، مفهوم کارشناس کاملا متفاوت است. از نظر آنها، کارشناس کسی نیست که مدارک دانشگاهی یا حرفه‌ای داشته باشد. بلکه، کسی است که تجربه دست اولی از کالا یا خدمت موردنظر آنها داشته باشند.

۳- روابط اجتماعی گسترده‌‌تری دارند.

اگرچه روابط بین فردی برای همه انسان‌ها در نسل‌های مختلف مهم است اما نسل جدید به کمک رسانه‌های اجتماعی با افراد بیشتری و به دفعات بیشتر با همسن و سالان و دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

حدود نیمی از آنها (۴۶ درصد) بیش از ۲۰۰ دوست در فیسبوک دارند. همچنین آنها از اینکه مطالبی را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، مورد تایید دوستانشان قرار بگیرد، احساس ارزشمندی می‌کنند.

۴- به دنبال ساختن جهان بهتری هستند.

آنها بر این باورند که می‌توانند جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند و ارتباط جمعی و کار گروهی را لازمه آن می‌دانند. به جای کمک مالی به موسسات خیریه، محصولات سبز یا تولیدات ارگانیک می‌خرند. علاوه بر این مصرف‌کنندگان هزاره تمایل دارند برای حل مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به کمپین‌های اینترنتی و غیراینترنتی بپیوندند. این گروه از مصرف‌کنندگان برای شرکت‌هایی که دغدغه‌های اجتماعی و زیست محیطی دارند احترام قائل هستند.با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، برخی از برندها که مخاطبان اصلی آنها جوانان و نوجوانان هستند باید در مدل‌های کسب و کار و شیوه‌های بازاریابی خود تجدیدنظر اساسی کنند.برخی دیگر از برندها وضعیت به‌روزتری دارند و صرفا باید محتوای بازاریابی مرتبط‌تری ارائه دهند. برخی از برندها مانند نایک و سونی برای هر دو نسل محبوب هستند. اما برخی دیگر مانند اپل و تارگت در میان نسل جدید محبوبیت بیشتری دارند. مدیران شرکت‌ها که عمدتا به مصرف‌کنندگان هزاره تعلق ندارند باید در دیدگاه خود نسبت به این گروه از مصرف کنندگان حساس باشند؛ چراکه اگر نتوانند ویژگی‌ها و نیازهای این نسل از مصرف‌کنندگان را بشناسند، نمی‌توانند محصولات و خدماتی تولید کنند که برای آنها جذاب باشند.برخی معتقدند که سال‌‌های اوج مصرف‌کنندگان نسل جدید هنوز فرا نرسیده است و در نتیجه شرکت‌ها برای تولید محصولات مناسب زمان کافی در اختیار دارند. باوجود این باید به این نکته توجه داشت که مصرف‌کنندگان هزاره هرچند در سال‌های اوج مصرف خود قرار ندارند، اما تاثیرگذاری زیادی بر سایر افراد جامعه دارند.