گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز رشد اندک شاخص به میزان ۶/۱۵ واحد را شاهد بود. پس از چند روز افت شدید دیروز شاخص بازگشت اندکی را به نمایش گذاشت که نشان از استراحت موقت شاخص در روند کاهشی بود. این استراحت شاخص در شرایطی رخ داد که عصر روز گذشته برخی از کارگزاران بورس دیداری را با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار داشتند دیداری که البته به ‌نتیجه خاصی منجر نشده و همچنان به‌صورت محافظه‌کارانه با موضوع افت بازار سهام برخورد شده است.

در بازار دیروز در تحولات سیاسی نگرانی از مسائل سیاسی نیز به چشم می‌خورد به طوری که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک، با تاکید بر اینکه حفظ حقوق مردم و دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و مصالحه‌پذیر نیست، گفت: امیدواریم با راه‌حل‌های احتمالی بتوانیم به تفاهم

جامع برسیم.

در همین حال دیروز در حوزه اقتصادی هم خبرهای مهمی در جریان بود.

در مهم‌ترین موضوعات سخنگوی کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس از پایان بررسی کلیات لایحه خروج رکود خبر داد و گفت: هفته آینده لایحه به رای نمایندگان مجلس

گذاشته می‌شود.

در گروه سیمانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه انجمن آمادگی دارد تا مشکلات صادرکنندگان سیمان را در بازارهای بین‌المللی برطرف سازد، گفت:هنوز در رابطه با هزینه‌ها و نحوه معاملات سیمان اختلاف‌نظرهایی با بورس کالا داریم.

در گروه دارویی، وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه بازار داخلی دارو محدود است، گفت: برای فعال‌تر شدن بخش خصوصی در صنعت دارو نیاز به تزریق دو میلیارد دلار است. در گروه پتروشیمی نیز مشکلات صادرات به ترکیه دیروز واکنش‌هایی را ایجاد کرد.

بر این اساس اسفندماه سال گذشته ترکیه که در طول چند سال گذشته همواره یکی از مشتریان محصولات پتروشیمیایی و پلیمری ایران بود، تعرفه واردات فرآورده‌های پلیمری از ایران را با افزایشی ۲ برابری از ۳ به ۵/۶ درصد افزایش داد.

پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن ترفتالات از مهم‌ترین محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه بوده‌اند که تعیین تعرفه جدید حجم صادرات پتروشیمی به این کشور همسایه با کاهش روبه‌رو شده است.

در همین حال مسوولان پتروشیمی کشور معتقدند: با اعمال سیاست‌های جدید افزایش تعرفه‌ها، قیمت تمام شده محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه بسیار افزایش یافته است، با وجود این ترکیه تعرفه واردات محصولات پتروشیمی را از جمهوری آذربایجان پایین نگاه داشته است.

در گروه تصفیه نفت انتشار صورت‌های مالی پتروشیمی برزویه نگرانی‌های شدیدی را درمورد مسائل مرتبط با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ایجاد کرده است.

در گروه خودرویی دیروز صف فروش پارس‌خودرو با معامله بیش از صد میلیون سهم جمع‌آوری شد. درمجموع بازار دیروز بازاری شکننده بود که شاخص با رشد اندک خود درنهایت به رقم ۷۱ هزار و ۴۰۲ واحد رسید. ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی نیز در بورس به ۱۰۸ میلیارد تومان و فرابورس به

۴۲ میلیارد تومان بالغ شد.