آسیب اطلاعات اینترنتی نادرست به شرکت شما

نویسنده: Don Sadler مترجم: مریم رضایی منبع: AllBusiness برای شما عجیب نیست که این روزها برای پیدا کردن کسب‌وکارهای خدماتی در محل مثل لوله‌کش، برق‌کار، رستوران، آرایشگاه و...، اینترنت جایگزین دفتر تلفن شده و پیش از هر چیز همه به اینترنت مراجعه می‌کنند. بنابراین، شرکت‌ها این روزها باید دسترس‌پذیری خود را در اینترنت برای مردم آسان کنند. علاوه‌بر اینکه مرورگرها باید وب‌سایت شما را راحت پیدا کنند، روش دیگری که می‌تواند به مشتریان شما کمک کند این است که مطمئن شوید شرکت در فهرست راهنمای کسب‌وکارهای آنلاین که به کاربران معرفی می‌شود قرار گرفته است. صدها فهرست راهنمای مختلف وجود دارد که برای ثبت کسب‌وکارتان می‌توانید آنها را انتخاب کنید؛ از مرورگرهای معروف و متداولی مثل گوگل، بینگ و یاهو گرفته تا سایت‌هایی مثل Yellow Pages، Yelp، CitySearch و InBusiness.

به‌طور کلی هر چقدر بیشتر در فهرست‌های راهنمای اینترنتی ثبت شده باشید، شانس دیده شدن توسط مشتریانی که به دنبال کسب‌وکارهای مشابه شما هستند، بیشتر می‌شود.

تاثیر اولیه با ارائه اطلاعات دقیق

تحقیقی که اخیرا توسط موسسه PwC صورت گرفته نشان می‌دهد چهار مشتری از هر پنج مشتری آنلاین قبل از خرید، تحقیقات اینترنتی انجام می‌دهد. این تحقیقات در مورد کالاهای الکترونیکی، کامپیوتر، کتاب و فیلم بیشتر است و ۷۳ درصد مشتریان نیز می‌گویند قبل از خرید لباس، کفش، اسباب بازی و محصولات آرایشی و بهداشتی در اینترنت تحقیق می‌کنند.

آمارهای اینچنینی مشخص می‌کند نه تنها مهم است که اسم کسب‌وکار شما هنگام جست‌وجوی اینترنتی برای محصولات و کالاهایی که ارائه می‌کنید نشان داده شود، بلکه باید تصویری مثبت داشته باشید و اطلاعات‌تان دقیق باشد. به‌طور خاص، باید مطمئن شوید کسب‌وکارتان درست ثبت شده و اطلاعاتی به‌روز دارد. به علاوه، باید دائما نظراتی را که مشتریان به صورت آنلاین ابراز می‌کنند، چک کنید. به گفته کوین لووناس، معاون فروش و بازاریابی شرکت مدیریت بازاریابی Loyal ۹ Marketing که در مدیریت، پیگیری و توسعه حضور آنلاین کسب‌وکارها به آنها کمک می‌کند «وقتی مشتریان شما در حال جست‌وجوی اینترنتی هستند و یک فهرست شما را به عنوان لوله‌کش و دیگری به عنوان برق‌کار نشان می‌دهد، طبیعتا مشتری از این اطلاعات ناسازگار دچار سردرگمی می‌شود. این موضوع نه‌تنها عدم توجه به جزئیات را نشان می‌دهد، بلکه باعث می‌شود مشتری شما را حذف کند، چون نمی‌تواند شما را در جای مورد نظر پیدا کند.»زمانی می‌توانید از وجود اطلاعات دقیق در فهرست‌ راهنماهای اینترنتی اطمینان یابید که داده‌های اولیه برای ثبت در فهرست را دقیق ارائه دهید. لووناس می‌گوید: «باید اطلاعات کسب‌وکارتان را در هر فهرستی جداگانه ثبت کنید.» این کار ممکن است خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد، اما ارائه اطلاعات دقیق آنقدر اهمیت دارد که بخواهید برای این کار زمان صرف کنید.

بازدیدهای اینترنتی را چک کنید

بعد از اینکه اطلاعات دقیق را در چند فهرست راهنمای اینترنتی مختلف ثبت کردید، در مرحله بعد باید بر چک کردن نظراتی که مشتریان در مورد شما به‌صورت اینترنتی مطرح می‌کنند، متمرکز شوید. ازدیاد بازبینی سایت‌ها در سال‌های اخیر امکان تعریف یا انتقاد کردن مشتریان از شرکت‌هایی که با آنها همکاری دارند را آسان کرده است.

به گفته لووناس، «اظهار نظرهای اینترنتی یا یک موهبت برای شرکت‌ها محسوب می‌شود یا اگر نظرات منفی زیادی مطرح شده باشد، می‌تواند آسیبی جدی به اعتبار یک شرکت وارد کند.» بنابراین وقتی می‌خواهید اظهار نظرها را چه منفی و چه مثبت مرور کنید، باید رفتاری محتاطانه داشته باشید. یک ایده خوب این است که یک نفر در شرکت را مسوول چک کردن دائمی نظرات مردم در سایت‌های مختلف کنید. این فرد باید اظهارنظرهای منفی را مرور کرده و به شیوه مناسبی به آنها پاسخ دهد. این لزوما به آن معنی نیست که با مشتریان وارد گفت‌وگو و بحث‌‌های اینترنتی شوید، «بلکه باید پاسخی را به اشتراک بگذارید که داستان را از جانب شما هم بیان کند و دیگران را به قضاوت بنشاند.» اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و نیروی کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید از افراد یا شرکت‌های بازاریابی آنلاین کمک بگیرید. این شرکت‌ها می‌توانند اظهار نظرها را پیدا کرده و در تهیه استراتژی‌هایی که برای به حداکثررسانی اثر دیدگاه‌های مثبت بر فروش و درآمد شما به‌کار می‌روند، کمک کنند و در عین حال آسیب بالقوه دیدگاه‌های منفی را به حداقل برسانند. شرکت reputation.com از نمونه این شرکت‌ها در آمریکا است. این شرکت خصوصی است و نرم‌افزار و خدماتی برای کاهش اثرات اطلاعات منفی در مورد شرکت‌ها ارائه می‌کند. تاکتیک‌ها و خدمات این شرکت برای هر مشتری متفاوت است و مجموعه محصولات مختلفی برای مشتریان و کسب‌وکارها دارد. نحوه خدمات‌رسانی reputation به این صورت است که تغییرات در نتایج جست‌وجو برای شرکت‌های مشتری خود را به صورت گزارش‌های ماهانه به آنها ارائه می‌دهد. در مواردی نیز وب‌سایت‌ها و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی به هدف افزایش رتبه شرکت‌ها در جست‌وجوی اینترنتی را ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است برخی مشتریان خود را به وکیل معرفی کند. به گفته لووناس «هدف نهایی شما باید این باشد که کلیه دارایی‌های دیجیتال شرکت را در کنار هم به‌کار گیرید تا وجهه اینترنتی خوبی داشته باشید.»