تحلیل شمخانی از ائتلاف علیه داعش

گروه خبر: علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، روز گذشته از مخالفت ایران با درخواست وزیر خارجه دانمارک برای پیوستن به ائتلاف ضدداعش خبر داد؛ درخواستی که ظاهرا از سوی برخی از کشورهای خارجی و عربی ارائه شده است. این اولین بار نیست که خبر مخالفت ایران با پیوستن به ائتلاف ضدداعش منتشر می‌شود. روز دوشنبه نیز مقام معظم رهبری از درخواست رسمی آمریکا برای کمک به این کشور برای مبارزه با داعش و رد این درخواست از سوی ایران خبر دادند. این در حالی بود که تا پیش از این مقامات آمریکا هر گونه درخواست رسمی از ایران را رد می‌کردند. در همین راستا دوشنبه هفته جاری کنفرانس ضد داعش در پاریس با حضور ۲۴ کشور برگزار شد. هرچند برخی کشورها مانند فرانسه خواستار حضور ایران در این کنفرانس بودند، اما در مقابل، آمریکا یکی از مخالفان جدی حضور ایران در این کنفرانس بود. به گفته مقامات کاخ سفید حمایت ایران از بشار اسد یکی از دلایل مخالفت واشنگتن با حضور تهران در ائتلاف ضد داعش بوده است. به هر حال با تمام مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که با حضور ایران در کنفرانس ضدداعش در فرانسه صورت گرفت، مقامات تهران در این کنفرانس حضور نداشتند.

اما اظهارات روز دوشنبه مقام معظم رهبری مبنی‌بر درخواست آمریکا برای همکاری ایران در مبارزه علیه داعش از یکسو و از سوی دیگر درخواست وزیر خارجه دانمارک جهت پیوستن ایران به ائتلاف ضد داعش که روز گذشته دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر آن را اعلام کرد، نشان می‌دهد جامعه بین‌المللی با توجه به نفوذ ایران در منطقه تا چه حد به کمک ایران برای حل بحران نوافراط‌گرایی در منطقه نیازمند است.

حضور داعش در عراق هر چند ایران را با خطر تازه‌ای در نزدیکی مرزهایش رو‌به‌رو کرده است، اما ایران تاکنون ترجیح داده به تمام درخواست‌ها برای مبارزه بین‌المللی با داعش پاسخ منفی دهد و خود به تنهایی به مبارزه با پدیده داعش در عراق بپردازد. در این میان سخنان سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی‌بر اینکه ایران در آزادسازی امرلی علیه داعش حضور داشته و نقش ایران در این عملیات مستشاری و فکری بوده نیز قابل توجه است. با این تفاسیر روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: «وزیر امور خارجه دانمارک که چندی قبل و پس از اجلاس ناتو در ولز به ایران سفر کرد، صریحا درخواست حضور جمهوری اسلامی در ائتلاف ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و عربی را مطرح کرد که مورد موافقت قرار نگرفت.» او جمهوری اسلامی ایران را پرچم‌دار واقعی مبارزه با تروریسم عنوان کرد و با تاکید بر تداوم حمایت ایران از دولت عراق و سوریه برای مقابله با سرکوب عناصر تروریست، افزود: «در صورتی که نمایش‌های تبلیغاتی آمریکا و هم‌پیمانانش در به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم تاثیر تعیین‌کننده در این عرصه به‌دنبال داشت، امروز نباید هیچ اثری از اقدامات تروریستی بر جای می‌ماند.» دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت از میان بردن ریشه‌های شکل‌گیری گروه‌های تروریستی تکفیری، از تحقیر و سرکوب جامعه جوان توسط حاکمیت برخی کشورهای اسلامی که مورد حمایت و پشتیبانی آمریکا و غرب هستند به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل سربازگیری گروه‌های تروریستی از جمله داعش نام برد و تاکید کرد: «فقدان مردم‌سالاری و عدم توجه به روحیه ضداستکباری و آرمان‌خواهی مسلمانان از سوی برخی حاکمان کشورهای اسلامی موجب تمایل شهروندان این کشورها به همکاری با گروه‌های افراطی شده است.»

شمخانی اضافه کرد: «کمر داعش توسط جوانان کرد، سنی و شیعه و ارتش، دولت و مردم عراق در درون عراق شکسته شد، آنها فکر می‌کردند بغداد را می‌گیرند و کشورهای پیرامونی بغداد را به چالش و تهدید می‌کشانند، اما نتوانستند به هدف برسند نه اینکه نخواستند، علت ناتوانی نیل به هدف نه ناشی از نبود آمادگی قبلی آنها بود بلکه ناشی از حضور گسترده مردم عراق با فتوای مرجعیت و آمادگی ساختاری و ساماندهی نیروهای عظیم بسیج شده بود.» او افزود: «اتحاد پدیدآورندگان داعش برای مقابله با این گروه تروریستی پیش از آن‌که ثبات منطقه‌ای و امنیت مردم ستم‌دیده منطقه را به‌دنبال داشته باشد، تلاشی برای ایجاد مرزهای امن برای رژیم صهیونیستی است.»