گروه خبر: «دولت با هرگونه اقدام غیرقانونی و بدون مجوز در برخورد با بدحجابی مخالف است.» سخنگوی دولت روز گذشته با بیان این جمله تکلیف مبارزه با آنچه بدحجابی خوانده می‌شود را روشن کرد. محدبافر نوبخت دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت همچنین گفت: «برخی، از روش‌های غیرفرهنگی و خشن استفاده می‌کنند که گاهی اوقات ممکن است از روی احساس مسوولیت و اعتقاداتشان باشد. آنها باید بدانند طی سال‌های گذشته این روش‌ها نه تنها موثر نبوده، بلکه این پدیده را در پاره‌ای موارد تشدید کرده است. البته این‌گونه نیست که اکنون نسبت به گذشته با یک کار تشدیدیافته‌ای مواجه باشیم.» به گزارش «ایرنا» نوبخت با تاکید بر اینکه بانوان جامعه ما باید مورد احترام باشند، گفت: «اگر هم قرار است تذکری به کسی بدهیم، قانون روش‌های آن را تعیین کرده و هر نوع روش غیرقانونی، بی‌حرمتی و بی‌احترامی نسبت به بانوان محترم، امری غیرپذیرفتنی برای دولت است.» نوبخت تصریح کرد: دولت هیچ اقدام غیرقانونی و بدون مجوز را در برخورد با بدحجابی تایید نمی‌کند، با آن مخالف است و دستگاه‌های ذی‌ربط هم باید در ارتباط با وظایف قانونی خود در این خصوص برخورد کنند. سخنگوی دولت در حالی روز گذشته نسبت به برخوردهای غیر‌قانونی برخی از جریان‌ها با موضوع حجاب و عفاف تذکرداد که انصار حزب‌الله از چند روز قبل اعلام کرده‌اند، به‌زودی برخورد با بدحجابی را در سطح کشور آغاز خواهند کرد. این گروه همچنین از ثبت‌نام ۴ هزار نفر برای امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی به بدحجابان خبر داده است. به‌گفته عبدالمجید محتشم دبیرکل انصار حزب‌الله این گروه فعالیتش را از اوایل تابستان آغاز کرده است. این گروه همچنین از راه افتادن گشت‌های ارشادی در خیابان‌ها خبر داده است. هر چند که روز دوشنبه محتشم اعلام کرد که دیگر از واژه گشت‌های موتوری ارشادی استفاده نخواهند کرد.او در حالی روز دوشنبه اعلام کرد که از واژه گشت موتوری به دلیل «ایهام و شائبه» استفاده نخواهند کرد که وزارت کشور به این گروه چندبار تذکر داده بود. آخرین تذکر در همین راستا روز دوشنبه، از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صورت گرفت. او هشدار داده بود وزارت کشور با اقدامات غیر‌قانونی به‌صورت قانونی برخورد خواهد کرد.

آغاز مرحله دوم عضوگیری انصارحزب‌الله

روز گذشته سایت رسمی انصار حزب‌الله، از آغاز مرحله دوم عضوگیری این گروه خبر داد و اعلام کرد: «معاندان به‌زودی انگشت به دهان خواهند شد.» آنها همچنین در سایت رسمی خود شماره‌ای را اعلام کرده‌اند که متقاضیان می‌توانند به آنها پیامک بزنند. انصار حزب‌الله در بخشی از اطلاعیه خود آورده است: «گروه‌های امر به معروف و ناهی از منکر سیار نه ضابط قضایی هستند و نه مامور به بگیر و ببند که نیاز به کسب اجازه از کسی داشته باشند. آنان جمعی دغدغه‌مند هستند که در این وانفسای لجام گسیختگی فساد و فحشا در معابر برای اقامه فریضه واجب الهی قیام کرده‌اند و هزینه آن را نیز به جان خریده‌اند که تاریخ همین چند‌ساله شاهد محکمی بر مظلومیت و صلابت آمران به معروف و ناهیان از منکر است.»

برخورد تند با بدحجابی؛ هزینه برای اسلام

از این رو، روز گذشته سخنگوی دولت ضمن هشدار اعلام کرد: «باید به این موضوع توجه کنیم که پدیده بدحجابی سال‌ها در کشور ما بوده و اگر امروز احساس کنیم یک پدیده حادی است و باید برخورد فیزیکی و تندی داشته باشد و اعلام کنیم که هزینه‌اش را نیز تحمل کنیم، برای کسی صورت‌حساب نمی‌آید، بلکه این هزینه برای اسلام خواهد بود.» به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت یادآور شد:«امروز متاسفانه عده‌ای در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق تلاش می‌کنند که چهره‌ای خشن و غیرمنطقی از اسلام ارائه کنند که باید به آن توجه کنیم. به همه کسانی که می‌خواهند از سر دلسوزی با بدحجابی برخورد کنند، توصیه و دعوت می‌کنم که اگر برنامه‌ای در ارتباط با مسائل فرهنگی برای بهبود کار دارند، ارائه کنند، به گفته نوبخت، اگر القای شبهه این باشد که فرد بدحجاب بیمار است و باید با او برخورد شود، ما اصلا چنین حرفی را تایید نمی‌کنیم، معتقدیم که پدیده بدحجابی برای جامعه اسلامی که حجاب برای آن هنجار محسوب می‌شود، نامناسب است. سخنگوی دولت گفت: «اگر این‌طور تعبیر شود که هر فرد بدحجاب، بیمار است، این توهین است و ما هیچ‌گاه آن را تایید نمی‌کنیم.‌» او ادامه داد: «بدحجابی یک پدیده فرهنگی است که باید ابتدا با خودمان برخورد کرده و رفتار خودمان را بازنگری کنیم که طی سه دهه گذشته چرا نتوانستیم از روش‌های بهتر استفاده کنیم یا به‌دنبال روش‌های اثربخش برویم؛ البته باید حرمت همه آحاد جامعه، از جمله بانوان حفظ شود.»