سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات می‎گوید: «اگر مذاکرات نیویورک به نتیجه نرسد باز هم می‎توان راه‎هایی برای ادامه کار یافت.» حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات و سفیر پیشین ایران در امارات در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تاکید می‌کند ‏ که «نیویورک ایستگاه آخر نیست». او در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵ در نیویورک، با بیان اینکه مذاکرات سخت، دشوار و پیچیده است، گفت: «مذاکره از آنجا دشوار می‎شود که طرف مقابل می‎خواهد حداکثر امتیاز را بگیرد و حداقل امتیاز را بدهد؛ اینجا کار گره می‌خورد.»

بحث حقوقی نیست

آصفی با بیان اینکه آمریکا و دوستانش مذاکرات را از حالت حقوقی خارج کرده و آن را سیاسی کرده‎اند، افزود: «لذا شما اصلا بحث حقوقی نمی‌توانید کنید. نه اینکه نمی‎شود، دوستان ما دارند بحث حقوقی می‌کنند ولی طرف ما آماده شنیدن مباحث حقوقی نیست و‌ ساز خودش را می‎زند؛ چون موضوع از بحث حقوقی خارج شده و به بحث سیاسی تبدیل شده است مذاکرات سخت‎تر و رسیدن به راه‌حل برایش دشوارتر شده است.»

فاصله‎ها نزدیک نشده است

از دیگر سو، سفیر ایران در فرانسه در دولت سازندگی، با اشاره به اینکه ما وارد یک پیچ تعیین‌کننده شده‎ایم و مذاکرات تعیین‌کننده است، تاکید کرد: «در مذاکراتی که در ماه شهریور داشتیم تصور می‎کنم فاصله‏ها به هم نزدیک نشد، اگرچه فضا، فضای خوبی بود ولی فاصله‌ها را به هم نزدیک‎تر نکرد. این نکته منفی داستان است. نکته مثبت این است که طرفین می‏‎خواهند مشکل حل شود. در مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه کشورهای مختلف هستند و تیم ایرانی هم حضور دارند و ۲۰ روزی که مجمع طول می‎کشد فرصتی است تا رایزنی‎ها زیاد، فشرده و متمرکز شود؛ اینها وجوه مثبت ماجرا است.»

به زیاده‌خواهی و بی‌منطقی رضایت نمی‎دهیم

در عین حال سفیر سابق ایران در امارات در رابطه با شرایط به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‎ای افزود: «ولی در نهایت باید دید طرف مقابل چقدر منطق به خرج می‎دهد. اگر منطق به خرج دهد به نتیجه می‎رسیم، منطق به خرج ندهد به نتیجه نمی‎رسیم؛ چون حتما ایران به بی‌منطقی و زیاده‌خواهی و اینکه بخواهند حقوق ایران را زیر پا بگذارند، رضایت نخواهد داد بنابراین مذاکرات به نتیجه نمی‎رسد. اما اگر به حقوق ایران احترام بگذارند مذاکرات به نتیجه می‎رسد.»

نیویورک، ایستگاه آخر نیست

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه بر سر دو،سه موضوع شکاف‎ها خیلی زیاد است، درخصوص تغییر لحن طرفین مذاکره‌کننده بعد از نشست‎های دوجانبه اخیر و احتمالات مطرح شده پیرامون به نتیجه نرسیدن مذاکرات در نیویورک، گفت: «به نظرم نیویورک ایستگاه آخر نیست. دو گروه در این داستان هسته‎ای زود قضاوت کردند؛ یک عده آنهایی که خیلی خوش‌بینی دارند که مذاکرات زود به نتیجه می‌رسد، یک عده هم کسانی که از اول گفتند این مذاکرات بی فایده است و به نتیجه نمی‌رسد. این دو گروه قضاوت‌های زودهنگامی داشتند؛ از ابتدا معلوم بود مذاکرات طولانی است.» او تاکید کرد: «ده سال سوء‌تفاهم وجود داشته، حتی من اعتقاد ندارم سوءتفاهم، می‎گویم ۱۰ سال فاصله وجود داشته است. به این دلیل می‌گویم سوءتفاهم نبوده چون غربی‌ها می‎دانند اینجا چه خبر است و این‌طوری نیست که ندانند. پرونده‌ای بوده که ۱۰ سال تلنبار و انباشته شده است. روشن است موضوعی که ۱۰ سال تلنبار می‎شود با یک دور، دو دور و یک سال مذاکره به نتیجه نمی‎رسد لذا این قضاوت زودهنگام است. معلوم بود این پرونده، پرونده سنگین، سخت و پیچیده‎ای است. بنابراین تصور نمی‌کنم که نیویورک ایستگاه آخر باشد.»

مذاکرات مرحله‏ای

همچنین آصفی درخصوص اینکه مسوولان ایرانی اعلام کرده‎اند علاقه‎ای به ادامه مذاکرات بعد از ۳ آذر ندارند، گفت: «اولا مذاکرات سیاسی که وحی منزل نیست، بالاخره طرفین قضیه می‌نشینند و راه برون رفت را پیدا می‌کنند، اگر اراده باشد مساله حل می‎شود. مساله بعدی این است که مذاکرات سیاسی، سیاه و سفید نیست. اتفاقا وقتی به نتیجه نمی‌رسد که سیاه و سفید ببینیم. گاهی اوقات فضاهای خاکستری هم هست. بله مذاکرات می‎تواند به نتیجه نرسد، ولی آن را مرحله‎ای کنند، این هم یک راه حل است. می‌توانند وضعیت موجود را حفظ کنند و باز یک فضایی را به‌وجود بیاورند. من در مذاکرات نیستم براساس تجربیاتم که از مذاکرات سیاسی قریب ۳۰ سال داشتم این را می‎گویم.» آصفی تاکید کرد: «من خودم اعتقاد ندارم که اگر مذاکره‌کنندگان در نیویورک به نتیجه نرسند، آخرین ایستگاه است. من فکر می‏کنم طرفین راه‎هایی برای ادامه کار داشته باشند.»

شک دارم روی اراک توافق شده باشد

او در‌خصوص برخی شنیده‎ها مبنی براینکه روی مسائل فنی اراک توافق شده است اما روی فردو و غنی‌سازی هنوز اختلافات زیاد است، نیز توضیح داد: «شک دارم روی اراک توافق شده باشد. روی چند موضوع جدی توافق نشده است. یک تعداد سانتریفیوژها و دامنه و چگونگی فعالیت ایران در این بخش؛ دوم چگونگی لغو تحریم‎ها؛ سوم زمان راستی آزمایی که اختلافات در این حوزه هم زیاد است. موضوعات بعدی اراک و فردو است که اینها موضوعات بعدی هستند، یعنی اگر روی آن سه موضوع اصلی به نتیجه برسیم این موضوعات بعدی می‎تواند حل شود. ولی این به معنی این نیست که آنها حل شده باشند.»