گردشگری آفریقا  قربانی ابولا

گروه ترجمه: بیماری ابولا هزاران مایل با سواحل بکر اقیانوس هند در کنیا فاصله دارد، اما به نظر می‌رسد این بیماری کشنده بر صنعت گردشگری این کشور و دیگر نقاط آفریقا، این قاره وسیع، تاثیر منفی گذاشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از آسوشیتدپرس، هارالد کامپا، مالک هتلی نزدیک به شهر مومباسا-مرکز گردشگری کنیا- می‌‌گوید: شیوع ابولا در غرب آفریقا به کسب و کار او آسیب‌زده است. به مدت دو هفته در ماه اوت تفرجگاه ساحلی او خالی از گردشگر بین‌‌المللی بوده و او به این نتیجه رسیده که ابولا مشتریانش را فراری داده است. او زمانی متوجه وخامت اوضاع شد که شرکت هواپیمایی کنیا ایرویز پروازهایش را به کشورهای ابولازده سیرالئون و لیبریا در غرب آفریقا لغو کرد؛ اقدامی که اتحادیه محلی گردشگری معتقد است برای دور نگه‌داشتن کنیا از ابولا ضروری است.

کامپا تنها فرد آسیب‌دیده از این مساله نیست. مجریان تورهای گردشگری در سراسر آفریقا می‌‌گویند با شیوع ابولا دچار مشکل شده‌‌اند. این بیماری در چهار کشور این قاره بیش از ۲۲۰۰ قربانی گرفته است. صنعت گردشگری که برای بسیاری از کشورهای آفریقا به ویژه کنیا و آفریقای جنوبی، منبع اصلی درآمد به شمار می‌‌رود، به طور فزاینده‌ای درحال آسیب دیدن است، زیرا گردشگران تمایل ندارند از قاره‌ای که موطن یک بیماری کشنده است، بازدید کنند.

به گفته بیسمارک ریوانس، اقتصاددان شرکت فایننشال درایوتیوز، در نیجریه که تنها چند مورد ابتلا به ابولا گزارش شده، نرخ سکونت در هتل‌‌های پنج ستاره لاگوس -پایتخت تجاری این کشور- به شدت کاهش یافته است و بسیاری از کنفرانس‌‌ها تا اطلاع ثانوی لغو شده‌‌اند. او می‌‌گوید: در حال حاضر نرخ سکونت حدود ۳۰ درصد است که معمولا در این موقع از سال ۶۵ درصد بود و این کاهش درمورد کافه‌‌ها و رستوران‌‌های لاگوس بیشتر است. بیسمارک می‌‌گوید: فکر می‌‌کنم مردم تمایل چندانی به اختلاط با یکدیگر ندارند. مردم درمورد حضور در مکان‌‌های شلوغ محتاط‌‌تر شده‌‌اند.

شورای کسب و کار گردشگری آفریقای جنوبی می‌‌گوید: در این کشور زنگ خطر در بازار به صدا درآمده است که از تصورات نادرست درباره چگونگی ابتلا به ابولا و کشورهای درگیر آن، ناشی می‌شود. گرچه هیچ مورد ابتلا به ابولا در آفریقای جنوبی گزارش نشده است، اما بسیاری از فعالان صنعت گردشگری این کشور نگران رکود در این صنعت هستند. بلیک فلیتوود، رئیس آژانس مسافرتی کوک تراول در نیویورک، می‌‌گوید: شیوع اخیر ابولا یک«چالش بزرگ» است و درمورد سفر به آفریقا نگرانی‌‌های «قابل توجهی» را به وجود آورده است. تقریبا نیمی از کسانی که در این آژانس برای سفر به آفریقا جا رزرو کرده بودند، سفرشان را لغو کرده‌‌اند. بلیک می‌‌گوید: برخی مشتریان معتقدند افرادی از سیرالئون به مراکش می‌‌روند و به این ترتیب این بیماری در سراسر قاره آفریقا منتشر می‌‌شود. او اضافه می‌‌کند: برخی سفرها به مصر و مراکش لغو شده‌‌اند و دست‌کم چهارده گروه که برای سافاری در کنیا و آفریقای جنوبی جا رزرو کرده بودند، سفرشان را لغو کرده‌‌اند.

گردشگری حیات‌وحش در معرض ابولا!

گرچه سازمان جهانی بهداشت و گروه‌‌های تجارت بین‌‌المللی می‌‌گویند خطر انتقال ویروس ابولا از طریق سفر هوایی بسیار پایین است، اما شرکت‌‌های عمده هواپیمایی مانند بریتیش ایرویز، کنیا ایرویز و ایرفرانس پروازهایشان را به برخی کشورهای ابولازده لغو کرده‌‌اند. این در شرایطی است که ماه گذشته دولت آفریقای‌جنوبی سفر همه افراد به جز اتباع این کشور را از گینه، لیبریا و سیرالئون، سه کشور از پنج کشور غرب آفریقا که با ابولا دست به گریبان هستند، ممنوع کرد. دولت کنیا هم اقدام مشابهی را انجام داده است. کارشناسان بهداشت، بوزینه و میمون را به‌عنوان حاملان احتمالی ویروس ابولا معرفی می‌‌کنند. این مساله به گردشگری گوریل در رواندا و اوگاندا آسیب وارد می‌‌کند. در این کشورها قیمت مجوز بازدید از این میمون غول‌‌پیکر در زیستگاه جنگلی‌‌اش حدود ۶۰۰ دلار است.

آموس وکسا، مجری تورهای گردشگری در کامپالا، پایتخت اوگاندا، می‌‌گوید: ابولا با میمون‌سانان در ارتباط است و اوگاندا نیز با میمون‌‌سانان پیوند خورده است. این مساله مردم را از کشور دور می‌‌کند. در ذهن اکثر گردشگران جهان، قاره آفریقا یک کشور است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بروز بلایای طبیعی و بیماری‌هایی نظیر ابولا می‌تواند اثرات منفی جبران‌ناپذیری بر صنعت گردشگری بگذارد.