ایسنا: مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در آینده‌ای نزدیک، قصد داریم آنقدر به مالکان آثار تاریخی و بناهایی که هنوز در فهرست آثار ملی هستند، امتیاز بدهیم تا مالکانی که آثارشان را با شکایت به دیوان عدالت اداری از ثبت خارج کرده‌اند، پشیمان شوند و کسانی که هنوز بنای‌شان را تخریب نکرده‌اند، درخواست ثبت دوباره بنای خود را داشته باشند. امید غنمی با اشاره به کم بودن قوانین حمایتی برای حفظ بناهای تاریخی نسبت به توقعی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیده است که با پول‌، مرمت و ابزارهای مالی به‌تنهایی نمی‌تواند از آثار تاریخی حفاظت کند‌. بنابراین وجود قوانین حمایتی در پشت آثار تاریخی ضروری به‌نظر می‌رسد، تا خود مردم از این آثار حمایت کنند، چون با در نظر گرفتن این تسهیلات‌، مالک یک اثر تاریخی بودن‌، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

غنمی ادامه داد: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی با کمک صندوق حفظ و احیا، بناهای تاریخی را تغییر کاربری می‌دهد و با مشارکت در این پروژه دست‌ کم ۵۰ درصد در مرمت و حفاظت اثر کمک می‌کند. در این شرایط برای مالک اثر فقط دغدغه «عدم‌النفع» باقی می‌ماند، موردی که این سازمان قصد دارد آن را نیز برای مالکان آثار تاریخی از بین ببرد.

وی کاهش پرداخت مالیات‌، عوارض و بیمه‌ی مالکان آثار تاریخی را از جمله این تسهیلات دانست و ادامه داد: این اقدام را از طریق هماهنگی با شهرداری‌، کمیسیون ماده ۵ و شورای‌عالی معماری و شهرسازی می‌توان انجام داد‌، چون ما می‌خواهیم به کسانی که در حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی فعالیت می‌کنند تسهیلات دهیم، با این‌گونه اقدامات می‌توان دغدغه «عدم‌النفع» را نیز از بین برد.

او گرفتن تسهیلات از بانک‌ها را از دیگر اقداماتی دانست که این سازمان برای از بین بردن دغدغه «عدم‌النفع» در دستور کار خود دارد و اظهار کرد: در حال حاضر کسی که وام مضاربه می‌گیرد، باید بالای ۲۵ درصد سود بدهد‌. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی با سرمایه‌گذاری که قصد ساخت هتل را دارد، مشارکت می‌کند.