آغاز ترانزیت نخستین محموله بنزین از بندر شهید رجایی

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: در پی تخلیه محموله دو فروند کشتی حامل بنزین در بندر خلیج‌فارس به‌عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، برای نخستین بار عملیات ترانزیت بنزین از طریق بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران آغاز شد. محمدعلی اصل سعیدی‌پور، سرپرست معاونت عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این خبر گفت: دو کشتی به نام‌های «لیانا» و «دان وان» که از مبدأ کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به بندر شهید رجایی آمده بودند، در مجموع بیش از ۲۰ هزار تن (معادل ۲۴ میلیون لیتر) بنزین را در این بندر تخلیه کردند.

وی مدت زمان تخلیه این کشتی‌ها را کمتر از ۶۰ ساعت عنوان کرد و افزود: این محموله فرآورده نفتی سبک هم‌اکنون در ۶ مخزن به ظرفیت ۲۴ میلیون لیتر که دارای فناوری سقف شناور در بندر نفتی خلیج‌فارس است، نگهداری می‌شود.

به گفته سعیدی‌پور، هم‌اکنون بیش از ۵ هکتار از اراضی موجود در پسکرانه پایانه نفتی بندر خلیج‌فارس برای کامیون‌های ویژه حمل‌ونقل این محموله در نظر گرفته شده و عملیات ترانزیت توسط ۷۵۰ کشنده به مقصد منطقه شمال کشور عراق در حال انجام است.

سرپرست معاونت عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه ایران به صرفه‌ترین مسیر ترانزیت سوخت برای عراق و کشورهای CIS است، گفت: هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در بندر نفتی خلیج‌فارس، به صورت مستقیم بیش از ۷۰فرصت شغلی ایجاد شده است.

سعیدی‌پور میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در بخش ترانزیت فرآورده بنزینی را بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون بندر نفتی خلیج‌فارس آمادگی آن را دارد تا به کشتی‌های نفتی با آبخور ۵/۷ متر خدمات بندری ارائه کند.

وی اضافه کرد: نفتا و گازوئیل از جمله فرآورده‌های سبک نفتی است که امکان ترانزیت آنها از طریق بندر خلیج‌فارس وجود دارد.