ابزار گفت‌وگوی تعاملی و موثر

سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌رییسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: mindtools یکی از دوستان من به‌تازگی به پست مدیرعاملی شرکت ارتقا پیدا کرده بود. او ایده‌های خوبی برای بهبود تصویر سازمانی شرکت در سر داشت و این فرصت بزرگی برای وی بود تا این ایده‌ها را در سمت جدید خود پیاده‌سازی کند. برای این کار از یکی از اعضای هیات مدیره خود می‌خواهد تا دقایقی از وقت شرکت را به او اختصاص دهد. او با استفاده از فرصت ایده‌آل ایفای نقش، با چشمانی که از شور و شوق و هیجان برق می‌زند، شروع به فروش ایده‌های خود می‌کند و پس از پایان سخنانش زمان کافی برای طرح پرسش‌ها و ابهامات احتمالی می‌دهد و به‌صورت کاملا اندیشمندانه و با تامل به آنها پاسخ می‌دهد. مکالمه کوتاه آنها عضو هیات‌مدیره را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه ایده‌های ارائه شده واقعا خوب بوده است، عضو هیات‌مدیره با آن ارتباط برقرار می‌کند و شروع به یادداشت‌برداری و بازخورد مثبت و در نهایت درخواست جلسه‌ای برای بحث و گفت‌وگوی بیشتر در مورد این ایده‌ها می‌کند.

چرا تعامل در گفت‌وگو مهم است؟

کمی تامل کنید و به گفت‌وگوهای فردی موثری که داشته‌اید، دقت کنید. معمولا شانس موفقیت با گفت‌وگوهای پویا و دوطرفه است. وقتی شما فرد مخاطب خود را در گفت‌وگو درگیر کنید، با ذهن و قلب آنها ارتباط برقرار و آنها را علاقه‌مند به شنیدن می‌کنید. اما نکته مهمتر آن است، زمانی که نوبت به صحبت آنها می‌رسد، باید به آنها توجه کامل داشته باشید. نمایش توجه به افراد روشی قدرتمند برای ایجاد اعتماد است.

معرفی ابزار

برای داشتن گفت‌وگویی موثر با مخاطبان اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. از زبان بدن مثبت استفاده کنید

تصور کنید گوش دادن به فردی که فقط گاهی به چشمان شما نگاه می‌کند، چهره‌ای گرفته و صدایی یکنواخت دارد، چقدر سخت است!

زبان بدن تاثیر بسیار بیشتری نسبت به کلام شما دارد و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیار مهم است که در هنگام گفت‌وگو با مخاطب خود با اعتماد به نفس، علاقه‌مند و پرشور به نظر برسید. وضعیت نشستن شما، حرکات بدن، حالات صورت و لحن صحبت اولین مواردی است که شنونده را درگیر خود می‌کند.

باید بتوانید به مخاطب خود نشان دهید که در پشت چهره شما، اعتماد به نفس واقعی وجود دارد، به چشمان او نگاه کنید، به او لبخند بزنید و به‌صورت عمدی و هدفمند از حرکات دست خود برای جذب بیشتر او استفاده کنید.

۲. از داستان‌گویی استفاده کنید

داستان‌گویی راهی بسیار موثر برای ایجاد نفوذ در دیگران و ارتباط با آنها است. با استفاده از داستان‌گویی می‌توانید ایجاد انگیزه کنید، چشم‌اندازی مثبت بسازید و همدلی نشان دهید. در داستان گویی می‌توانید تجربه‌ای متفاوت در گفت‌وگوی فردی ایجاد کنید و بیشترین تاثیر را در مخاطب بگذارید.

ابزار داستان‌گویی قبلا در همین ستون معرفی شده است.

۳. با وضوح کامل و به‌صورت شمرده صحبت کنید

برای ارتباط موثرتر در یک گفت‌وگو، تا حد امکان به‌صورت شمرده صحبت کنید. ادای کلمات با سرعت زیاد، موجب از بین رفتن توجه و تمرکز شنونده به صحبت‌های شما می‌شود.

یکی از راه‌های بهبود این موضوع صحبت کردن روبه‌روی آینه و توجه به شرایط فک و زبان است. در هنگام صحبت باید این دو عضو به‌طور مناسب حرکت کنند. سعی کنید روزانه با تکرار واژگانی برای این موضوع تمرین کنید.

۴. از سکوت به نفع خود استفاده کنید

گاهی اوقات سکوت روشی قدرتمند برای ایجاد ارتباط با دیگران است و ممکن است در طول آن پیام‌های زیادی بسته به میزان زمان و زبان بدن منتقل شود.

اگر کمی به مکث‌ها و سکوت‌های حین گفت‌وگو دقت بیشتری داشته باشید، متوجه عمق تاثیر خواهید شد. برای مثال وقتی در طول گفت‌وگو سکوتی اتفاق می‌افتد و فرد گوینده فاصله این سکوت را با عباراتی چون «می‌دانید...»، «اوم» یا مواردی مشابه پر می‌کند، قطاری از آشفتگی فکری، فقدان عمق در گفتار خود را به گفت‌وگو وارد می‌سازد.

۵. به اعصاب خود مسلط باشید

در بسیاری از مواقع، شرایط عصبی کاملا به چشم می‌آید. ممکن است در این شرایط صدای شما لرزان باشد، دستان‌تان دچار لرزش شود، ظاهری آشفته داشته باشید، خیلی سریع صحبت کنید یا نفس نفس بزنید. تمامی این علایم عصبی، تاثیر مستقیم بر ارتباط شما و فرد مقابل دارد.

برای تسلط بر اعصاب خود، تنفس عمیق بهترین راه حل است. سعی کنید با تمرکز و آرامش درونی و نفس‌های عمیق اعصاب خود را تحت کنترل درآورید. راه دیگر، لبخند زدن و نگاه کردن در چشمان فرد مخاطب است.

۶. کاریزما (جذابیت) خود را توسعه دهید

افراد کاریزماتیک، مردمانی تعاملی، خونگرم، الهام‌دهنده و شنونده هستند. سعی کنید این ویژگی را در خود تا حد امکان توسعه دهید. گوش دادن فعال را تمرین کنید. روی خودآگاهی و هوش هیجانی خود کار کنید. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید در طول گفت‌وگو با توجه به شرایط احساسی فرد مخاطب واکنشی مناسب از خود نشان دهید. بنابراین استفاده از این ابزار برای گفت‌وگویی موثرتر پیشنهاد می‌شود.

www.hrjournalist.com