روی میز ایران فقط منطق است

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، در آستانه سفر به نیویورک و در میانه مذاکرات کلیدی و سرنوشت‌ساز هسته‌ای در این شهر، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ان.بی.‌سی آمریکا درباره بخت به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: «ما راهی جز مذاکره نمی‌دانیم و نمی‌بینیم. بر‌خلاف بعضی‌ها که می‌گویند روی میز ما خیلی چیز‌ها قرار دارد و خیلی شلوغ است، میز ما شلوغ نیست. روی میز ما فقط صفحه‌های منطق، مذاکره، استدلال و تعامل وجود دارد.» روحانی همچنین درباره روابط ایران و آمریکا نیز گفت: «رابطه نداشتن ایران و آمریکا تا قیامت نخواهد بود.»

روحانی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی و در آستانه سفر به نیویورک

عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود زمانی دریک شرایط مناسب، مساله ایران و آمریکا حل خواهد شد

گروه خبر: «روی میز ما فقط صفحه‌های منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد»؛ این موضعی است که حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک، در شرایطی آن را مطرح کرده است که هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در این شهر در حال برگزاری است.

رئیس‌جمهوری که قرار است ۲۵ سپتامبر برابر با پنج‌شنبه سوم مهرماه در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند، پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» درباره مذاکرات هسته‌ای و موانع اصلی آن، بر وجود تصمیم و اراده قاطع و جدی ایران برای ادامه مذاکرت تا حل و فصل نهایی مسائل هسته‌ای تاکید کرد و گفت: «ما راهی جز مذاکره نمی‌دانیم و نمی‌بینیم و برخلاف بعضی‌ها که می‌گویند روی میز ما خیلی چیزها قرار دارد و خیلی شلوغ است میز ما شلوغ نیست و روی میز ما فقط صفحه‌های منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس شورای عالی امنیت ملی با اعلام این موضوع که به عقیده ما در مساله هسته‌ای راه روشن است، تاکید کرد: «ما همچنان معتقدیم که با مذاکره، مسائل حل و فصل خواهد شد و تردید نداریم که مسائل با مذاکره حل می‌شود.»

به گفته روحانی ممکن است نسبت به زمان آن بحث باشد که امروز یا فردا، اما در اینکه تنها راه‌حل مساله هسته‌ای مذاکره است و با مذاکره به حل‌وفصل نهایی خواهد رسید هیچ تردیدی نداریم. آنچه بحث است آن است که در چه زمانی ما به توافق نهایی خواهیم رسید.

همه چیز در دنیای سیاست امکان‌پذیر است

در جریان اعلام قطعی سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، احتمال ملاقات رئیس‌جمهوری ایران با باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش به مهم‌ترین محور گمانه‌زنی‌های داخلی و خارجی تبدیل شد؛ گمانه‌ای که اگرچه هفته گذشته سخنگوی دولت ایران آن را رد و تاکید کرد که برنامه‌ای برای دیدار با اوباما تنظیم نشده است، روحانی، خود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» گفت: «فعلا برنامه‌ای به‌عنوان ملاقات با رئیس‌جمهور اوباما ندارد.» این اما تمام ماجرا نیست؛ به باور روحانی، همه چیز در دنیای سیاست امکان‌پذیر است و عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت نخواهد بود. رئیس‌جمهوری ایران در شرایطی این سخنان را در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» مطرح کرده است که مقام معظم رهبری نیز هفت سال پیش به این موضوع اشاره فرمودند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۸۶، در جمع دانشجویان دانشگاه‌ها به مساله رابطه با آمریکا اشاره کردند و افزودند: «قطع رابطه با آمریکا از سیاست‌های اساسی ماست. البته ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم این رابطه تا ابد قطع خواهد بود؛ بلکه شرایط دولت آمریکا به گونه‌ای است که ایجاد این رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعا آن را دنبال

نمی‌کنیم.»

این همان موضعی است که حسن روحانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ان‌بی‌سی در پیش گرفت؛ رئیس‌جمهوری که درباره احتمال دیدار با اوباما در نیویورک، آن را رد و در عین حال بر اینکه همه چیز در دنیای سیاست امکان‌پذیر است تاکید کرد، اما موضوع آمریکا را موضوعی خاص خواند؛ به گفته او موضوع آمریکا موضوع خاصی است، شرایط خاصی دارد و بین ایران و آمریکا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود

داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای اینکه دو ملت بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند، فراهم کنیم.»

روحانی که ملت ایران را یک ملت بسیار بزرگ با سابقه تمدن بسیار عظیم معرفی کرد، با بیان اینکه مردم آمریکا هم امروز مردمی فعال در صحنه علمی، فرهنگی و اقتصادی هستند، گفت: «رابطه نزدیک این دو ملت می‌تواند خیلی از مشکلات را حل بکند. رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش‌روی سیاست‌مداران آمریکا بگذارد به هر حال معتقدم به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته.»

او همچنین تاکید کرد: «ما نباید شرایط گذشته را به‌عنوان تنها مسیر برای آینده مد نظر قرار دهیم، ما باید منافع دو ملت و منافع همه جهان را به‌عنوان راه پیش رو مد نظر قرار دهیم.»

رئیس‌جمهوری در ادامه این گفت‌وگو و در مواجهه با پرسشی مبنی‌بر اینکه می‌توانید پیش‌بینی کنید رئیس‌جمهوری آمریکا به ایران سفر کند، گفت: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود. زمانی در شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی یا بعد از آن، مساله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این‌گونه نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همین‌طور باشد.» به گفته روحانی، در شرایطی که منافع ایران بر این قرار بگیرد که شرایط روابط با آمریکا عوض شود، آن روز هر دولتی در ایران سرکار باشد قاعدتا بر مبنای منافع کشورتصمیم می‌گیرد.

حسن روحانی سال گذشته و در ساعات پایانی حضور در نیویورک، در جریان تماسی تلفنی، با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده بود؛ گفت‌وگویی که می توان از آن به‌عنوان اولین گفت‌وگوی مستقیم روسای جمهوری ایران و ایالات‌متحده پس از انقلاب اسلامی یاد کرد.

پیام روحانی به مردم آمریکا

رئیس‌جمهوری همچنین در پیامی خطاب به مردم آمریکا گفت: «آنچه می‌خواهم به مردم آمریکا بگویم این است که ما باید بیشتر به فکر مسائل مهم و منافع ملت‌های جهان باشیم و به‌گونه‌ای حرکت کنیم که کوتاه‌ترین راه، پرمنفعت‌ترین راه و کم هزینه‌ترین راه را انتخاب کنیم.»

نیازی نیست درباره مبارزه با تروریسم با آمریکا مذاکره کنیم

حسن روحانی در ادامه گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» درباره مبارزه با تروریسم در جهان به موضوع داعش در عراق اشاره کرد و بهترین کار برای مقابله با داعش را کمک به مردم و دولت‌های منطقه خواند. به گفته روحانی راه‌حل اساسی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تقویت مردم است و جامعه قوی و با فرهنگ بلند و با روحیه، می‌تواند مشکلات خودش را حل کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی ایران و آمریکا درحاشیه مذاکرات هسته‌ای درباره داعش گفت: مذاکرات اصلی ما با آمریکا یا با هر یک از کشورهای ۱+۵ برای موضوع هسته‌ای است، اما در حاشیه آن ممکن است هر گفت‌وگویی انجام بگیرد؛ اما درخصوص مبارزه با تروریسم نه نیازی می‌بینیم با آمریکا مذاکره کنیم و نه نیازی می‌بینیم با آنها همکاری داشته باشیم، اما به‌دنبال فعالیت در چارچوب خواست مردم و دولت عراق هستیم.

رئیس‌جمهوری همچنین درباره مشاوره و حضور برخی فرماندهان نظامی ایران در عراق گفت: هر کمکی که دولت عراق از ما بخواهد علیه تروریسم انجام می‌دهیم و آن را رسما اعلام کردیم. ممکن است فرماندهان نظامی ما هم به عراق رفت و آمد داشته و مشاوره هم بدهند. هر کمکی از دست ما برآید برای اینکه تروریسم در این منطقه ریشه‌کن بشود انجام می‌دهیم، البته ما این کار را در چارچوب خواست مردم منطقه، دولت‌های منطقه و مقررات بین‌المللی انجام

می‌دهیم. روحانی درباره اینکه آیا ایران در عراق نیروی زمینی دارد، گفت: «ما نیروی زمینی در عراق نداریم. نیازی نبوده، نه ارتش عراق از ما درخواست کرد، نه مردم عراق و فکر نمی‌کنم مردم عراق و دولت و ارتش عراق نیاز داشته باشند و از ما درخواست نیرو کنند. تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.»