گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در حالی پا به آخرین هفته کاری فصل تابستان می‌گذارد که تقریبا تمامی کارنامه شش ماهه بورس نسبت به سال گذشته منفی است. بورس تهران هفته گذشته نیز همچنان به افت خود ادامه داد و با کاهش ۶۷/۰ درصدی شاخص مواجه شد تا زیان معامله‌گران را به ۶/۹ درصد در سال جاری برساند. امری که با لحاظ سود متناظر بازار پول و تورم رخ‌داده در ۶ ماه حکایت از زیان سنگین سرمایه‌گذاران در بورس دارد. مقایسه ارزش بازار نیز نشان می‌دهد از دی ماه سال ۹۲ تا‌کنون، بورس اوراق بهادار ۸۱هزار میلیارد تومان و فرابورس ۳۶هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده‌اند که معادل ۳۷میلیارد دلار زیان را نشان می‌دهد، این زیان سنگین در شرایطی رخ داده است که همچنان بازار پتانسیل افت قابل ملاحظه‌ای را به‌دلیل برخی سیاست‌های دولت در دو حوزه نفت و بانکداری دارد.

تداوم اختلاف در قیمت‌گذاری نفت خام و میعانات و فشار به بانک‌ها برای فروش دارایی‌های خود از‌جمله شرکت‌های زیر‌مجموعه موجب فراهم شدن پتانسیل تداوم کاهش بازار سرمایه است. این امر در کنار انتظار برای گزارش‌های نه‌چندان مناسب ۶ ماهه، بازار را در انتهای تابستان همچنان در چنبره احتیاط قرار داده است. در همین حال معامله‌گران به انتظار تحولات سیاسی هستند تا بر‌اساس برآیند گزارش‌های ۶ ماهه و نتایج مذاکرات سیاسی اقدام به تصمیم‌گیری کنند. در همین رابطه با نزدیکی زمان سفر دکتر روحانی به نیویورک، تحولات سیاسی پر‌رنگ شده است. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی، بازگشایی مجدد مجلس از هفته جاری توام با طرح دو مبحث مهم اقتصادی خواهد بود. بررسی لایحه خروج از رکود دولت و همچنین تغییر در نظام بودجه‌ریزی دولت در قالب تنظیم مقررات مالی دولت دو لایحه‌ای هستند که در هفته جاری مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت. هر دو لایحه تاثیر مهمی بر بنگاه‌ها و به تبع آن در حوزه بازار سرمایه خواهند داشت. در همین حال در حوزه اقتصادی نگرانی از مسائل سیاسی به رشد ارزش دلار در هفته جاری منجر شد، هر‌چند هنوز بازار ارز بازدهی قابل ملاحظه‌ای نشان نداده است؛ اما با رکود سنگین حاکم بر بخش‌های مختلف اقتصادی، بازار ارز می‌تواند حتی با بازدهی اندک مورد اقبال قرار گیرد، امری که البته برای بازار سرمایه هم خبر خوبی است. در همین حال در بازار جهانی همچنان تحولات اقتصاد کلان جهانی پیچیده و نامشخص است، بهای مس در بازار جهانی به ۶هزار و ۹۲۰دلار رسیده و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به یک هزار و ۹۵۰دلار، ۲هزار و ۲۴۷دلار و ۲هزار و ۷۸ دلار رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که به‌مدد برخی معاملات عمده شاخص توانست به رشد ۳۵واحدی برسد، رشدی که بخش عمده آن ناشی از تاثیر نماد مخابرات بود که با معامله عمده‌ای مواجه شد. در بازار سهام روز چهارشنبه هر‌چند نگرانی از پایان سال مالی کارگزاری‌ها و تسویه موقت مشتریان اعتباری با صدور بخش‌نامه جدید سازمان امور مالیاتی کاهش یافته است، اما همچنان بازار در انتظار تاثیرات چند روز پایانی تابستان بر عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که معمولا موجب کاهش فعالیت افراد حقیقی شده و پس از پایان تابستان مجددا سهامداران حقیقی در بازار به‌صورت سنتی افزایش می‌یابد. در گروه غذایی روز چهارشنبه اعلام شد شرکت قاسم ایران در بازار دوم فرابورس پذیرفته شده است. این پذیرش در حالی انجام شد که خبر پذیرش لیزینگ بهمن نیز منتشر شده است.

شرکت لیزینگ بهمن با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان چهل و ششمین شرکت در فهرست شرکت‌های بازار اول فرابورس درج شد. گروه بهمن با مالکیت ۹۶ درصدی، سهامدار اصلی آن به‌شمار می‌رود. شرکت‌های مزدا یدک، سروش بهمن، شاسی ساز و عصر بهمن نیز هر کدام یک درصد سهام را در اختیار دارند. سومین شرکتی که در انتهای هفته گذشته خبر پذیرش آن منتشر شد، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به‌عنوان چهارصد و هشتاد و هشتمین شرکت پذیرفته شده در بخش «ساخت فلزات اساسی»، گروه «ساخت آهن و فولاد اساسی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج می‌شود.

در بازار روز چهارشنبه، با ابلاغیه معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، فرآورده‌های نفتی خوراک واحدهای تولیدی از شمول اخذ عوارض ۵ درصدی نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی معاف شدند. فرآورده‌های نفتی خوراک واحدهای تولیدی (مجتمع‌های پتروشیمی، روغن‌سازی و قیرسازی) که پالایشگاه‌های داخلی، از طریق بورس یا به‌صورت مستقیم عرضه و تحویل می‌کنند، مشمول اخذ عوارض ۵ درصد موضوع بند فوق نیستند و باید براساس ۹۵ درصد قیمت بین‌المللی، عرضه شوند. این ابلاغیه اما تاثیرات نامشخصی بر شرکت‌های پالایشی و تولید روغن دارد که باید منتظر شفاف‌سازی شرکت‌ها در این مورد ماند. ارزیابی اولیه بازار تاثیر این مصوبه بر شرکت‌های تولید‌کننده روغن و پتروشیمی‌های خوراک مایع است که همین امر نیز در رشد قیمت و تشکیل صف خرید در برخی نمادهای روغن‌ساز منعکس شد. در گروه فلزی سخنان نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد وضعیت ملی مس نگرانی شدیدی را در مورد وضعیت این مجموعه عظیم تولیدی کشور ایجاد کرده است.

به گزارش «ایسنا» محمدرضا پورابراهیمی گفت:‌ بی‌تدبیری‌ها در بخش مدیریت فروش باعث شده که شرکت مس کرمان با وجود ادامه تولید نتواند محصولات خود را در بازار عرضه کند و از این محل به شدت متضرر شده است. وی با بیان اینکه شرکت مس با بدهی بیش از هزار میلیارد تومان و با نرخ سود بالا امکان فروش محصولات خود را ندارد و در حال زیان است، گفت: این شرکت با وجود ظرفیت تولید و فروش مناسب و حضور رقبای دیگر در بازار نمی‌تواند محصولاتش را بفروشد و این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد و تیم تحقیق و تفحص در کنار تفحص از عملکرد گذشته شرکت این بی‌تدبیری‌های اخیر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

در گروه دارویی انتظار برای انتشار گزارش‌های مناسب در ۶ ماهه به تشکیل صف خرید برای برخی از نمادهای این گروه منجر شده است. در این گروه امروز نماد هلدینگ دارویی تامین برای برگزاری مجمع متوقف می‌شود. در گروه معدنی، در مجمع عادی سالانه شرکت صنایع و معادن احیای سپاهان با تقسیم سود ۳۰ تومانی به کار خود پایان داد. این شرکت از اجرای برخی از برنامه‌ها از جمله خروج ازبازار توافقی و اجرای طرح توسعه تولید کنسانتره سنگ‌آهن خبر داد. در همین حال در این گروه شایعاتی در مورد احتمال حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن به گوش می‌رسد. انباشت شدید محصولات و رکود در فولاد سازان در کنار ممنوعیت صادرات و افت قیمت جهانی، پاییز سختی را برای این صنعت رقم خواهد زد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادل اما شکننده‌ای بود که در آن ارزش معاملات به ۲۲۷میلیارد تومان در بورس و فرابورس

بالغ شد.