جنگ با روسیه برای پنجمی

دنیای اقتصاد: به‌نظر می‌رسد تیم شگفتی‌ساز والیبال ایران فقط تا رسیدن پشت دروازه نیمه نهایی نفس داشت و آنجا بود که آلمان و فرانسه آرزوهای این تیم پرامید را بر باد دادند. تیم ملی والیبال ایران بعد از باخت ۳برصفر مقابل آلمان با قبول شکست ۳ بر ۲ مقابل تیم ملی فرانسه در آخرین دیدار مرحله سوم مسابقات قهرمانی جهان از راهیابی به جمع ۴ تیم برتر مسابقات بازماند. فرانسوی‌ها که برای تثبیت صعود خود به نیمه‌نهایی احتیاج به یک ست برد در این بازی داشتند در همان شروع، کار را یکسره و با پیروزی ۲۵ بر ۲۰ تکلیف دو تیم صعودکننده از این گروه را مشخص کردند. با شروع ست دوم، اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، بازیکنان اصلی خود را بیرون کشید و با ۶ بازیکن جدید بازی را ادامه داد. ست دوم نیز با حملات بیشتر بازیکنان فرانسه با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به‌سود این تیم به پایان رسید. از ابتدای ست سوم بازیکنان ایران بدون استرس به کار خود ادامه دادند و توانستند ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۱۹ ست‌های سوم و چهارم را به‌سود خود پایان دهند. شاگردان کواچ اما در ست پنجم با نتیجه ۱۵ بر ۹ شکست خوردند و در مجموع ۳ بر ۲ مغلوب حریف شدند.

اعتراف کواچ: خوب نبودیم

این شکست در حالی اتفاق افتاد که حتی سرمربی فرانسه اعتراف کرد از تیم ایران می‌ترسیده است. لورن تیلیه، سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه در مورد برتری ۳ بر ۲ تیمش مقابل ایران در مرحله سوم مسابقات والیبال قهرمانی جهان گفت: «من از این پیروزی بسیار خوشحالم. البته پیش از شروع بازی خیلی نگران بازی با ایران بودم چون بازی آنها را در مرحله نهایی لیگ جهانی ۲۰۱۴ دیده بودم. پاسور و مدافعان وسط این تیم اگرچه قدبلندترین بازیکنان نیستند اما بسیار سریع هستند.» اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ایران اعتراف می‌کند تیمش در دو بازی آخر همان تیم با کیفیت مرحله اول نبوده است: «به تیم ملی فرانسه تبریک می‌گویم. ما سعی کردیم در ست اول با قدرت مبارزه کنیم ولی فرانسه بهتر از ما بود. من بعد از ست اول تصمیم گرفتم به بازیکنان ذخیره بازی بدهم.ما در حال آماده شدن برای شرکت در بازی‌های آسیایی هستیم و باید هر ۱۲ بازیکنم را در اختیار داشته باشم.»

آمارها چه می‌گوید

با وجود باخت ایران در دوبازی آخرش اما آمار می‌گوید بازیکنان ایران در جمع بهترین‌ها هستند. سایت فدراسیون والیبال، با پایان یافتن مرحله سوم رقابت‌های جهانی لهستان فهرست برترین بازیکنان این مسابقات در ۳ مرحله گذشته پیکارها را اعلام کرد که در این میان همچنان نام بازیکنان ایران به چشم می‌خورد. بر این اساس سیدمحمد موسوی با ۵۲ امتیاز خالص دفاع و کسب میانگین ۱/۱۸ پوئن در هر ست، صدرنشین بهترین مدافعان مسابقات قهرمانی جهان تا پایان مرحله سوم نام گرفته است.

فرهاد ظریف نیز با ۲۸۴ اقدام عالی در دریافت و توپگیری و میانگین ۶/۴۵ تاثیرگذاری در هر ست، بهترین لیبروی رقابت‌های جهانی لهستان تا آغاز مرحله نیمه نهایی معرفی شده است. همچنین سعید معروف با یک اختلاف پنج صدمی (۸/۷۰ - ۸/۷۵) پس از لوکاس کامپای آلمانی دومین پاسور مسابقات است و فرهاد قائمی نیز با ۵۰درصد تاثیرگذاری پس از موریلیو و داسیلوای برزیلی سومین دریافت‌کننده پیکارهای جهانی است.

امروز: ایران - روسیه

با برگزاری جدال تیم‌های ایران - فرانسه و لهستان - روسیه تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص شد و تیم‌ها جایگاه خود در جدول رده‌بندی را متوجه شدند. به این ترتیب تیم ملی والیبال فرانسه در صدر گروه G قرار گرفت و آلمان دوم شد. در گروه H هم لهستان صدرنشین شد و برزیل در جایگاه دوم ایستاد. به این ترتیب تیم اول گروه G -فرانسه- با تیم دوم گروه H -برزیل- مصاف می‌دهد و تیم دوم گروه G -آلمان- با تیم اول گروه H -لهستان- دیدار می‌کند. همچنین تیم‌های سوم دو گروه یعنی ایران و روسیه هم امروز ساعت ۱۶:۱۰برای کسب عنوان پنجمی به مصاف هم می‌روند.

برنامه کامل بازی‌ها به شرح زیر است:

شنبه، ۲۹ شهریور ماه

ایران ........................................................... روسیه، ساعت ۱۶:۱۰

نیمه‌نهایی:

برزیل ........................................................ فرانسه، ساعت ۱۹:۱۰

لهستان ....................................................... آلمان، ساعت ۲۲:۵۵